zpravy

Gazdík chce uvést do života strategii modernizace školství, Plaga zůstává

20. 12. 2021

Úkolem ministerstva školství bude uvést do života Strategii 2030+, kterou vypracovalo předchozí vedení resortu a na které panuje politická shoda. Po  uvedení do úřadu to novinářům řekl nový ministr školství Petr Gazdík (STAN). Dokument se zabývá modernizací českého školství. To podle Gazdíka potřebuje změnu a potřebuje se připravit na budoucnost. Základní dovedností žáků a studentů musí být schopnost učit se novým věcem. Politickým náměstkem Gazdíka se stane dosavadní ministr Robert Plaga (za ANO), který už jako náměstek na ministerstvu působil v minulosti. 

Gazdíka do funkce uvedl premiér Petr Fiala (ODS), který sám jako ministr školství v minulosti působil. Resort podle Fialy bude vyžadovat řadu změn. Poděkoval za práci bývalému ministrovi Plagovi, ocenil ho za dialog, který vedl s opozicí. I díky tomu podle předsedy vlády existuje naděje, že při řízení ministerstva školství nastane "určitá kontinuita".

Za velké úkoly, které před Gazdíkem stojí, Fiala označil úpravu rámcových vzdělávacích programů, aby se snížil objem učiva ve prospěch kvality, nebo nastavení systému duálního vzdělání. Přihlásil se také k závazku udržet platy učitelů minimálně na 130 procentech průměrné mzdy.

Učitelům by se od ledna měly podle návrhu, který schválila ještě minulá vláda, zvednout platy o tři procenta. "Konkrétní čísla budeme řešit na vládě, jasné v tuto chvíli je, že koaliční program říká, že udržíme platy učitelů na 130 procentech průměrné mzdy v tomto volebním období. Nechceme, aby se učitelů dotklo rozpočtové provizorium," řekl Gazdík. Státní rozpočet podle něj není v dobré kondici.

Ředitelé škol podle ministra mají prostor k tomu, aby byly platy učitelů navýšeny. "O kolik přesně to bude, naše vláda bude řešit na příštích zasedáních," dodal Gazdík.

Gazdík také zmínil, že může navázat na práci ministerstva z uplynulého období. Zopakoval svou podporu Strategii 2030+. Je podle něj vydiskutována s odbornou veřejností a má i politickou podporu. Za svůj úkol proto považuje tuto strategii uvést do života.

České školství podle něj potřebuje změnu, musí se připravovat na budoucnost. "Základní dovedností studenta musí být, že se musí umět učit novým věcem," poznamenal nový ministr. Chce výrazným způsobem zvýšit motivaci žáků a studentů a vláda podle něj také bude muset vysvětlit nadcházející změny ve vzdělávání zejména rodičům.

Podle Gazdíka se musí změnit osnovy tak, aby mohli učitelé zařazovat mimořádné aktivity, učit aktivně projektově a věnovat se problémům tak, aby žáci uměli dávat věci do souvislostí. Zmínil také možné změny v maturitách. "Mým cílem je, aby podoba maturity, pokud se bude měnit, aby na ní byla shoda a aby ta maturita vydržela nějaký čas," doplnil Gazdík.

Dalším cílem je podle něj i to, aby o tom, jak vypadá výuka při epidemii nemoci covid-19, rozhodovali ředitelé na lokální úrovni. "Každá škola má jiné technické zázemí, jiný počet očkovaných, jsou tam jiné logistické možnosti a to má určovat to, jestli se přejde do hybridní výuky nebo distanční výuky, nebo se bude učit střídavě," uvedl ministr.

 

 


DISKUZE K ČLÁNKU:

    Pokud chcete přispět do diskuze, vyplňte následující formulář:

    jméno a příjmení:
    email: *
    váš příspěvek: *



    * uvedená pole jsou povinná
    reklama un

    1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
    reklama
    1604012400_polar_125x125.jpg
    ucebnice
    polartraver.jpg
    anketa
    Měl by stát zavést minimální laťku úspěšnosti u jednotných přijímacích zkoušek na SŠ?
    ANO
    NE
    NEVÍM
    ano
    ne
    nevim
    37%
    32%
    30%
    linka_duvery_240x100.jpg
    © Copyright 2010 - 2022 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz