počkejte prosím, zpracovávám data

Výuka hodin chemie nebo přírodopisu ve virtuální realitě už nebude pouhé sci-fi

27. 5. 2022

(komerční sdělení) Výuka chemie nebo přírodopisu ve virtuální realitě již není hudbou budoucnosti. Žáci základních škol se nyní budou vzdělávat v simulovaném virtuálním prostředí podobně jako čeští zdravotníci nebo vojenští piloti. V hodinách si ověří své znalosti při nebezpečných chemických pokusech nebo se s celou třídou přenesou do vesmíru.

Česko, přezdívané jako Silicon Valley virtuální reality, nyní chce po celosvětovém úspěchu rytmické hry Beat Saber nebo hokejového trenažéru Sense Arena dobýt i oblast školství. Do škol během letošního dubna vstoupil unikátní výukový program VR School, jehož ambicí je stát se první oficiální součástí výuky na školách po celé České republice. Za jeho vývojem stojí město Plzeň společně se společností CIE Group a Centrem robotiky Správy informačních technologií města Plzně. Ti počátkem tohoto roku úspěšně dokončili pilotní testování na vybraných plzeňských školách. Od dubna projekt vstoupil do oficiální distribuce v Česku a následně i v zahraničí. Již nyní mají tvůrci zájemce z většiny krajů České republiky. Ozývají se také první vzdělávací instituce z Německa nebo Slovenska.

Výukový program pro letošní školní rok nabídne látku z chemie a přírodopisu, od září přibude také učivo zeměpisu, fyziky nebo biologie. „Virtuální realita otevírá zcela nové možnosti, jak si osvojit učivo, které je těžko představitelné a které si žáci nemohou v reálném světě vyzkoušet např. cesta do vesmíru či cesta do lidského těla. Hodiny o vesmíru již nemusí znamenat pouze výklad s promítáním prezentace. Namísto toho si žáci nasadí speciální brýle pro virtuální realitu a rázem se ocitnou na dosah naší sluneční soustavě. Nejen že si jednotlivé planety zblízka prohlédnou, ale budou moci vyvodit vztahy mezi nimi a dalšími vesmírnými objekty,” přibližuje obsah výukových brýlí pro virtuální realitu Mgr. Adéla Turčová z Gymnázia Františka Křižíka, kde již program VR School ve svých hodinách fyziky a přírodních věd od minulého roku pravidelně využívá. „Úspěch programu u studentů, učitelů i rodičů dětí překonal veškerá naše očekávání. Ve spolupráci s našimi partnery jsme se proto rozhodli program představit i za hranicemi Plzeňského kraje. Jsme také vůbec prvním městem v Evropě, které systematicky podporuje využití virtuální reality jako standardní pomůcky pro výuku na základních školách. Věřím, že díky učení prožitkem zvýšíme zájem žáků o techniku i přírodní vědy,” pochvaluje si Lucie Kantorová, radní města Plzně pro oblast školství.

Od začátku vývoje se také u VR School dbalo na maximální uživatelskou přívětivost a udržitelnost. Obavy z moderních technologií tedy nemusí mít ani konzervativnější pedagogové, součástí služby je úvodní instruktáž i následná technická podpora na telefonu. „Ovládání je opravdu intuitivní a problémy s technologií neměla většina zapojených učitelů. Kromě metodických podkladů mají pro lepší zvládnutí výuky k dispozici také tablet, kde lze v reálném čase sledovat, jak rychle jednotliví žáci pracují a postupují výukovým modulem,” představuje technické řešení produktová manažerka Linda Kitzbergerová z inovační skupiny CIE Group. Ta již v minulosti vyvinula virtuální realitu pro posádky Integrovaného záchranného systému ČR, strojvedoucí Českých drah nebo pro zdravotníky v oblasti bezpečnosti práce. Ve spolupráci s předními lékaři se také dlouhodobě věnuje využití virtuální reality v oblasti neurologické a ortopedické rehabilitace.

Paralelně s vývojem probíhal i výzkum vlivu audiovizuálního obsahu na učební proces a jeho dopady. „Z průběžných dat je už nyní patrné, že výuka ve virtuální realitě pomáhá žákům s dlouhodobým zapamatováním látky, soustředěním i celkovou pozorností. Jako jedna z mála moderních metod učení zároveň převádí znalost na dovednost,” doplňuje Marek Bárdy z partnerského vědecko-výzkumného pracoviště XR Institut. Při vývoji VR School byly také využity moduly minimalizující negativní projevy dětského autismu a ADHD. Potenciál této technologie kvituje i ředitelka Centra robotiky Správy informačních technologií města Plzně Martina Kupilíková: „Virtuální realita ve školách může umožnit zprostředkování vlastního zážitku kterémukoliv žákovi. Díky vlastní zkušenosti žáci dojdou k vyšší míře porozumění obsahu učiva. Dnešní mladá generace se ve svém volném čase s novými technologiemi často a ráda setkává, a proto právě virtuální realita může být ideální prostředek výuky, který zaujme, je sám o sobě motivací, a navíc přiblíží učivo z naprosto nových úhlů."

 

Provozovatelem webu je společnost GNOSIS spol. s r. o., která jako správce osobních údajů používá na těchto internetových stránkách cookies za účelem zvýšení uživatelského komfortu, analýze návštěvnosti i přesnějšímu cílení reklamy. Více informací naleznete zde:

Přizpůsobit cookies
Přijmout všechny