počkejte prosím, zpracovávám data

Školy na Plzeňsku budou pro výuku regionální historie využívat webový portál

6. 6. 2022

(čtk) Žáci čtvrtých a pátých tříd základních škol v Plzni a Rokycanech budou kromě pracovních listů a leporela využívat pro výuku regionální historie webový portál ze Západočeské univerzity (ZČU) zaměřený na dějiny plzeňského regionu od prvního osídlení po sametovou revoluci. Do konce měsíce ho budou testovat učitelé vlastivědy ve třech základních školách. Autory projektu Digitální stopy regionální historie jsou didaktici a historici ZČU. Zapojení moderních technologií do výuky je cestou k tomu, aby se vzdělávací systém posunul od memorování faktů k důrazu na čtenářskou gramotnost, komunikační dovednosti a logické myšlení, řekla  didaktička Lucie Rohlíková.

Výukové materiály mají pomocí digitálních technologií vést žáky k tvůrčí činnosti a poznání, nikoliv k nabývání množství izolovaných faktů. Interaktivní výuka by měla do hodin vlastivědy přinést nový rozměr spolupráce mezi učitelem a žákem, zajistit větší pozornost dětí, posílit jejich kreativitu a motivaci k učení vlastivědy a později i dějepisu. Měla by být efektivnější a žáci by se díky ní měli lépe orientovat v dějinných souvislostech. Děti i dospělí se mohou se pobavit u nejrůznějších kvízů, doplňovaček i únikových her.

Výstupem projektu, který začal v lednu 2020, je webový portál stopyhistorie.cz, pracovní listy a tři tištěná leporela, texty a QR kódy, po jejichž načtení telefonem nebo tabletem se zobrazí digitální obsah. Dále vznikla metodika pro učitele a pomůcky k tématům, které vytvořilo Západočeské muzeum.

Portál nabízí tři rozsáhlá témata - Vznik sídla Plzeň, Život v Plzni v průběhu staletí a Průmyslová revoluce v Plzni. Každé je rozpracováno do deseti kapitol, v nichž se žáci dozví například zajímavosti o osidlování, příchodu Slovanů, velkém hradišti ve Starém Plzenci nebo třeba zjistí, že do 16. století bylo jméno Plzeň rodu mužského. Život v průběhu staletí připomene významné události a osobnosti spojené s Plzní od středověku do 20. století. Žáci se dozví o výstavbě katedrály sv. Bartoloměje, o tom, jak se dostal velbloud na plzeňský znak, o tiskárně knih a působení Bedřicha Smetany. Seznámí se také s historií Židů a dočtou se, jak se odehrávalo osvobození Plzně a události listopadu 1989. Průmyslová revoluce přiblíží pivovarnictví, průmysl, stavitelství, železniční dopravu, Křižíkovu tramvaj, poštu a další.

"V každé kapitole na žáky čeká krátký text a aktivity pro chytré hlavy - práce s texty, audiovizuálními materiály, mapami, fotografiemi, nejrůznějšími doplňovačkami, drobnými kvízy i virtuálními prohlídkami, vše s cílem co nejlépe žákům téma přiblížit, zasadit do dobového kontextu a vztáhnout ho k současnosti," řekla jedna z autorek Zlata Hokrová. Podle Miroslava Breitfeldera z Fakulty pedagogické ZČU chtějí autoři, aby žáci pochopili, že to, co se odehrálo v regionu v minulosti, utváří i dnešní svět. Texty obsahují dobové materiály z archivů.

Provozovatelem webu je společnost GNOSIS spol. s r. o., která jako správce osobních údajů používá na těchto internetových stránkách cookies za účelem zvýšení uživatelského komfortu, analýze návštěvnosti i přesnějšímu cílení reklamy. Více informací naleznete zde:

Přizpůsobit cookies
Přijmout všechny