počkejte prosím, zpracovávám data

Pravidla pro práci asistentů pedagogů ještě proberou koaliční experti

12. 7. 2023


(čtk) Nová pravidla pro práci asistentů pedagogů, která vyvolala kritiku expertů na na inkluzivní vzdělávání, dnes vláda neprojednala. Na návrh ministra školství Mikuláše Beka (STAN) ještě rozpory vzešlé z připomínkového řízení proberou koaliční experti, sdělila mluvčí ministerstva Aneta Lednová. Ministr zemědělství a expert lidovců na vzdělávání Marek Výborný potom novinářům řekl, že problémovým se ukázalo řešení pro církevní a soukromé školy. Spor chce do týdne vyřešit tak, aby se kabinet k bodu mohl vrátit.

V současnosti se asistent přiděluje ke konkrétním handicapovaným žákům. Nově by to mělo být podle předem nastavených parametrů, jako je počet žáků se zvláštními potřebami při vzdělávání, množství tříd ve škole a jejich naplněnost. "V soukromých a církevních základních školách a školních družinách pak bude pro žáky/účastníky se speciálními vzdělávacími potřebami na základě srovnatelnosti výdajů stanoven příplatek," uvádí na adresu církevních škol předkládací zpráva k novele.

"Na návrh ministra Beka bude materiál projednán v rámci školské K5 s cílem vyřešit rozpory, které vzešly z připomínkového řízení," sdělila ČTK Lednová s tím, že ministr se vyjádří až po schválení novely kabinetem. Podle ministerstva školství (MŠMT) má změna sjednotit a zlepšit pracovní podmínky asistentů, snížit administrativní zátěž škol a přinést úspory. Podle ředitele odboru základního vzdělávání MŠMT Michala Černého je cílem návrhu také stabilizovat počet asistentů, kterých dosud přibývalo. V roce 2019 jich na školách podle něj působilo 12 032, loni 17 545.

Zavedení maximálního počtu hodin přímé pedagogické činnosti financovaných ze státního rozpočtu pro asistenty pedagoga podle autorů návrhu povede k celkovému zvýšení kvality poskytovaného vzdělávání a podpoří inkluzívní prostředí škol. Jedná se o obdobný systém jako u základních škol, uvádějí.

Podle organizace Society for All (SOFA), která dříve fungovala pod názvem Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání, se ale přidělování asistenta podle nových parametrů může státu prodražit. Zatímco nyní je podle organizace jeden asistent na plný úvazek na 1,33 dítěte, po novele by byl jeden asistent na šest dětí. Pokud by byla novela takto přijata, přišlo by o individuální podporu v běžných základních školách 24 260 dětí, které by se musely přesunout do speciálních škol. V těchto školách je nyní 3688 tříd a podle organizace jsou na většině míst v Česku plné. Krajské úřady, které tyto školy zřizují a podle školského zákona musí zajistit podmínky pro vzdělávání handicapovaných žáků, by tak musely postavit nové speciální třídy a financovat je.

Provozovatelem webu je společnost GNOSIS spol. s r. o., která jako správce osobních údajů používá na těchto internetových stránkách cookies za účelem zvýšení uživatelského komfortu, analýze návštěvnosti i přesnějšímu cílení reklamy. Více informací naleznete zde:

Přizpůsobit cookies
Přijmout všechny