počkejte prosím, zpracovávám data

Plaga: Podpora školních olympiád by měla být větší, mělo by na ně být víc peněz

5. 12. 2025


(čtk) Podpora školních předmětových soutěží a olympiád a další práce s nadanými žáky by měla být výrazně větší. Shodli se na tom kandidát na ministra školství za hnutí ANO Robert Plaga, zástupci organizátorů školních olympiád i ministerstva školství na setkání v Senátu. Do systému by chtěl Plaga dostat více peněz, odstranit administrativní bariéry a posílit vyhledávání talentů ve školách.

Plaga označil práci s talentovanými žáky za dluh státu. Pro ministerstvo by to podle něj mělo být větším tématem a mělo by se víc snažit, aby tito žáci měli podporu ve školách. Řekl, že pokud se stane ministrem školství, bude prosazovat navýšení financí, ale i odstranění administrativních bariér. "S organizátory olympiád jsme se shodli, že pokud se stanu ministrem, velmi rychle po Novém roce bychom se sešli, a bavili se o vylepšení schématu podpory. Například jsou tam administrativní bariéry, které znesnadňují pořádání olympiád," uvedl.

Podpora by podle něj neměla směřovat jen k soutěžím, ale také k odhalování talentů přímo ve školách. "Spoustu talentů máme neobjevených, chtěl bych to posunout ne jen na viditelné soutěže, ale i na identifikaci talentů na školách," řekl. Podle něj je klíčové, aby systém podpory nadaných fungoval efektivně.

Na to poukázal i státní tajemník ministerstva školství Ondřej Andrys. "Ta podpora není jen otázka soutěží a aktivit, které se odehrávají mimo školu, musíme tedy přemýšlet i nad tím, jak podporovat rozvoj dětí přímo v tom vzdělávacím procesu," řekl. Dodal, že ministerstvo je připraveno na to, že toto téma bude prioritou.

Ke kritice nedostatku podpory se přidal i předseda Spolku přírodovědných soutěží a olympiád Jakub Jelen. Dlouhodobě podle něj chybí nejen peníze, ale i uznání a morální podpora učitelů a nadaných žáků. "Vidím problém i v nemateriální rovině, a to nějaká podpora, uznání toho, že máme nadané děti, máme výherce mezinárodních olympiád," řekl Jelen. Morální podpora podle něj chybí i v lokální úrovni ve školách.

Jelen rovněž upozornil na složitou administrativu spojenou s žádostmi o spolufinancování akcí pro nadané žáky, například přípravných soustředění nebo letních škol. "Záleží i na distribuci žádostí, nemůžeme žádat o 100 procent, takže musíme hledat spolufinancování. Pomohlo by nám tedy, i kdybychom nemuseli žádat na spolufinancování akcí," uvedl.

Podle výzvy ministerstva školství na podporu oborových soutěží mohou pořadatelé získat dotaci se spoluúčastí. "Dotace může být poskytnuta maximálně do 90 procent celkových rozpočtovaných nákladů projektu uvedených v žádosti. V případě nižších reálných nákladů na projekt musí být podmínka alespoň desetiprocentní spoluúčasti zachována," stojí ve výzvě.

Po setkání k tématu podpory školních předmětových soutěží a olympiád senát ocenil 87 středoškoláků, kteří v uplynulém roce reprezentovali zemi na 19 mezinárodních olympiádách v přírodovědných a technických oborech. Studenti převzali medaile ve Valdštejnském paláci.

Provozovatelem webu je společnost GNOSIS spol. s r. o., která jako správce osobních údajů používá na těchto internetových stránkách cookies za účelem zvýšení uživatelského komfortu, analýze návštěvnosti i přesnějšímu cílení reklamy. Více informací naleznete zde:

Přizpůsobit cookies
Přijmout všechny