Inspekce: Podíl dětí s odkladem školní docházky se mezi regiony liší
26. 12. 2025
(čtk) Podíl dětí s odkladem povinné školní docházky se mezi regiony liší. Zatímco například na Chebsku, Jičínsku či Bruntálsku má odklad až 27,5 procenta dětí, na Teplicku, Plzeňsku či Jablonecku je to 13 až 15 procent. Ačkoliv se podíl dětí s odkladem školní docházky meziročně snížil z 22,5 procenta asi na 18 procent, zůstává stále vysoký. Ve výroční zprávě za školní rok 2024/2025 to uvedla Česká školní inspekce. Jednou z příčin odkladu může být podle ní mimo jiné pozdní nástup dětí do mateřské školy.
Podíl šestiletých a starších dětí, které navštěvují mateřskou školu, se podle inspekce v minulém školním roce snížil na 16 procent, v předchozích dvou letech činil asi 18 procent. Poklesl i podíl dětí, které se vzdělávají v přípravných třídách ZŠ, z dřívějších asi čtyř procent zhruba na dvě procenta. Na vysoký počet dětí, které nastupují do základní školy v sedmi letech, upozorňují odborníci dlouhodobě. Podle některých expertů by se toto opatření mohlo týkat dvou procent dětí. Podíl odkladů je podle inspekce stále vysoký, změnu by měla přinést novela školského zákona, která odklady školní docházky od tohoto školního roku zpřísňuje.
Jednou z příčin odkladu školní docházky může být i pozdní nástup dítěte do mateřské školy, uvedla inspekce. Zejména v sociálně znevýhodněných regionech začínají děti podle inspekce chodit do školek až v pěti letech. Nejvyšší podíl těchto dětí je na Mostecku a Chebsku, kde jde asi o 20 procent dětí. Od roku 2017 je poslední rok předškolního vzdělávání povinný, jeho zavedení mělo přispět ke snížení množství odkladů povinné školní docházky.
"V sociálně znevýhodněných oblastech, kde děti často začínají předškolní docházku až ve věku pěti let, může být vyšší pravděpodobnost odkladu školní docházky, protože včasný nástup do mateřské školy může hrát důležitou roli v připravenosti dětí na další vzdělávání,“ uvedla inspekce. Pozdní nástup do školky může být podle inspekce rizikovým faktorem, ale mohou ho zmírnit další podpůrná opatření. Například Teplicko, které patří mezi okresy s vysokým podílem dětí, jež nastupují do školky až v pěti letech, podle inspekce zároveň vykazuje jeden z nejnižších podílů dětí s odkladem.
Inspekce také upozornila, že kvůli nedostatečným kapacitám nemohou být všechny tříleté děti umístěné do MŠ, ačkoli se kapacity školek zvyšují. Ve školním roce 2024/2025 bylo podáno 168 867 žádostí o umístění dětí do MŠ, z toho 74.652 se týkalo dětí mladších tří let, uvedla ČŠI. Vyhověno nebylo 40 889 žádostem, z toho 8831 se týkalo dětí mladších tří let. Počet neuspokojených žádostí podle inspekce nemusí přesně odpovídat počtu dětí, které nebyly přijaty do MŠ, protože rodiče často podávají žádosti do více školek.
Odklady nejsou podle inspekce pouze otázkou zralosti dítěte, odrážejí také připravenost MŠ, očekávání ZŠ i obavy rodičů. Návaznost mezi předškolním a základním vzděláváním by se měla podle inspekce posílit, zároveň je podle ní potřeba pracovat s pedagogickou diagnostikou systematičtěji

