Studenti z Brna uspěli na chemické olympiádě v konkurenci deseti evropských zemí
8. 10. 2025
(čtk) Úspěchu na mezinárodní chemické olympiádě dosáhli na konci září čerství absolventi Střední průmyslové školy chemické v Brně. Mezi konkurenty z deseti evropských zemí obsadili Tomáš Holub druhé a Vojtěch Langer třetí místo. Podle učitelů chemie Radka Matušky a Erika Kaly, kteří studující na soutěže připravují, účast otevírá dveře i na zahraniční univerzity a přináší nabídky z prestižních výzkumných skupin na ústavech Akademie věd. Soutěže také mohou mezi mladými vzbudit zájem o přírodní vědy, řekl Matuška.
Mezinárodní soutěž Grand Prix Chimique je určena studentům a studentkám středních odborných škol s posílenou praktickou výukou chemie. V 17. ročníku olympiády chemici v několikadenním laboratorním klání syntetizovali tříkrokovou syntézou vanilin a zabývali se komplexní analýzou odpadních vod se zaměřením na stanovení dusíku ve všech jeho obvyklých formách jak klasickými, tak moderními instrumentálními metodami.
Příprava je podle učitelů dlouhodobá a náročná. "Praktické úkoly trénujeme o víkendech, teorii probíráme jednou týdně po vyučování. Studující se intenzivně věnují soutěžním úkolům od září do dubna a často se na ně připravují i déle než rok," uvedl Kala. Samotný úspěch je podle něj až špička ledovce. Jde zejména o zkušenosti, které desítky žáků a žákyň ve školních kolech nabírají a sdílí.
Právě podobné soutěže mohou ve studujících vzbudit zájem o přírodní vědy, jenž podle Matušky rok od roku roste. "Když jsme začínali, pracovali jsme s deseti studenty, dnes je jich kolem 40," poznamenal. K rozšiřování účasti přispívá podle pedagogů i kolektiv, který se kolem soutěží buduje. "Unikátní je, že si dokážou vysvětlovat věci společně a pochopit je tak lépe, což pomáhá i těm, kteří se ve škole cítí vyčlenění. V tomto prostředí se najdou a získají teoretické i praktické zkušenosti. Popularizace vědy skrz kolektiv je základ, který peníze ani vybavení nenahradí," doplnil Kala.
České školy si v soutěžích podle vyučujících stojí ve srovnání s těmi evropskými dobře. "Chemické školy v České republice nejsou v příliš velké míře omezovány v praktické výuce. V některých evropských zemích existují přísnější bezpečnostní předpisy a dostat se k práci v laboratoři s reálnou úlohou je mnohem složitější," řekl Matuška. Úspěchy jsou podle jeho slov dané významným propojením průmyslu se středními školami a důrazem na praktické dovednosti při vzdělávání.