Resort školství podpoří školy, které vzdělávají více žáků ukrajinských uprchlíků
6. 8. 2025
(mšmt) Ministerstvo školství podpoří i letos na podzim školy, které vzdělávají více dětí uprchlíků z Ukrajiny. Půjde o cílenou podporu adaptačních a integračních aktivit ve školách s nejvyšším podílem ukrajinských žáků. Od ledna zavede ministerstvo nový systém, který by měl podporovat zejména nově příchozí děti. Zároveň vezme v úvahu, jaké žáky škola vzdělává, v novém modelu financování škol, který přinesla novela školského zákona. Umožňuje poslat více peněz školám, které například vzdělávají více dětí ze sociálně slabších rodin.
Děti z Ukrajiny s dočasnou ochranou mají i nadále nárok na bezplatné hodiny češtiny, tedy jazykovou přípravu, až do výše 400 hodin ročně. Tato podpora je podle ministerstva zajištěna systémově prostřednictvím krajských úřadů. Ve druhé polovině roku 2025 poskytne ministerstvo školám příspěvek ve výši 5062 korun na dítě s dočasnou ochranou. Podpora je určena výhradně školám, které vzdělávají alespoň deset ukrajinských žáků a zároveň tito žáci tvoří nejméně 20 procent z celkového počtu žáků školy. Peníze mohou školy využít například na personál, pomůcky, tlumočení či metodické poradenství. Podle ministerstva se díky tomuto opatření v září až prosinci 2025 podpoří zhruba 3000 ukrajinských dětí ve 34 školách.
Podle posledních dat ministerstva školství z letošního jara do základních škol chodí asi 39.800 dětí ukrajinských uprchlíků. Ve středních školách se vzdělává asi 7000 uprchlických žáků z Ukrajiny. Většina ukrajinských žáků se vzdělává ve veřejných školách.
Od ledna 2026 se začne využívat princip takzvané indexace škol. Umožňuje poslat více peněz školám, které například vzdělávají více dětí ze sociálně slabšího prostředí, či více cizinců. "Školy, které vzdělávají větší podíl dětí s jazykovou bariérou, včetně cizinců a dětí s dočasnou ochranou, tak automaticky obdrží více finančních prostředků na zajištění kvalitního vzdělávání – a to bez nutnosti administrativního dokládání žádostí o mimořádnou podporu,“ uvedl resort.
"Od ledna 2026 chceme nastavit nový model podpory, který bude efektivní, adresný a bude reflektovat aktuální potřeby. Většina ukrajinských žáků je dnes úspěšně integrovaná, a proto přesouváme těžiště pomoci na ty, kteří přicházejí nově. Zároveň spouštíme indexaci, která spravedlivě promítne jazykovou a sociální náročnost škol do jejich financování,“ uvedl ministr školství Mikuláš Bek (STAN).
Metodickou a praktickou podporu zajišťuje školám například Národní pedagogický institut ČR (NPI). Poskytuje pedagogům a vedení škol vzdělávání, metodické materiály či tlumočnické a překladatelské služby. Ve školách působí i mobilní týmy ministerstva školství s podporou UNICEF. Zaměřují se na oblasti, kde je více ukrajinských žáků, a poskytují přímou pomoc školám, zřizovatelům i rodinám.