počkejte prosím, zpracovávám data
předchozí
Not loaded
následující

nástěnka

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
DOLOŽKY UČEBNIC A UČEBNÍCH MATERIÁLŮ PRO STŘEDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ | 13. 06. 2022
více informací méně informací

Směrnice náměstka ministra pro vzdělávání ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy  k postupu a stanoveným podmínkám pro udělování a odnímání schvalovacích doložek učebnicím a učebním textům a k zařazování učebnic a učebních textů do seznamu učebnic .

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydalo 30. září 2013 k postupu a stanoveným podmínkám pro udělování a odnímání schvalovacích doložek učebnicím a učebním textům a k zařazování učebnic a učebních textů, kterým byla udělena schvalovací doložka, do seznamu učebnic podle § 27 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), Směrnici náměstka ministra pro vzdělávání ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy  k postupu a stanoveným podmínkám pro udělování a odnímání schvalovacích doložek učebnicím a učebním textům a k zařazování učebnic a učebních textů do seznamu učebnic, č. j. MSMT-34616/2013.

Směrnice.doc

Doložky pro SŠ květen 2022

Doložky pro SŠ duben 2021

Doložky pro SŠ prosinec 2020

Původní odkaz na starší udělené doložky je zde.

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
ORGANIZACE ŠKOLNÍHO ROKU 2025/2026 V ZŠ,SŠ, ZUŠ A KONZERVATOŘÍCH | 8. 06. 2022
více informací méně informací

Období školního vyučování a období prázdnin stanovuje zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Podrobnosti k organizaci školního roku, druhy, délku a termíny školních prázdnin upravuje vyhláška č. 16/2005 Sb., o organizaci školního roku, ve znění pozdějších předpisů. Informace k organizaci školního roku 2025/2026 vycházejí z výše uvedených právních předpisů.

3.6.2022

Č.j.: MSMT-12071/2022-4

Vyučování ve školním roce 2025/2026 začne ve všech základních školách, středních školách, základních uměleckých školách a konzervatořích v pondělí 1. září 2025.

Podzimní prázdniny stanovuje MŠMT na pondělí 27. října a středu 29. října 2025.

Vánoční prázdniny začínají v pondělí 22. prosince 2025 a končí v pátek 2. ledna 2026. Vyučování začne v pondělí 5. ledna 2026.

Vysvědčení s hodnocením za první pololetí bude žákům předáno ve čtvrtek 29. ledna 2026.

Jednodenní pololetní prázdniny připadnou na pátek 30. ledna 2026.

 

Jarní prázdniny v délce jednoho týdne jsou podle sídla školy stanoveny takto:

Termín/Okres nebo obvod hl. města Prahy

2. 2. - 8. 2. 2026

Mladá Boleslav, Příbram, Tábor, Prachatice, Strakonice, Ústí nad Labem, Chomutov, Most, Jičín, Rychnov nad Kněžnou, Olomouc, Šumperk, Opava, Jeseník

9. 2. - 15. 2. 2026

Benešov, Beroun, Rokycany, České Budějovice, Český Krumlov, Klatovy, Trutnov, Pardubice, Chrudim, Svitavy, Ústí nad Orlicí, Ostrava-město, Prostějov

16. 2. - 22. 2. 2026

Praha 1 až 5, Blansko, Brno-město, Brno-venkov, Břeclav, Hodonín, Vyškov, Znojmo, Domažlice, Tachov, Louny, Karviná

23. 2. - 1. 3. 2026

Praha 6 až 10, Cheb, Karlovy Vary, Sokolov, Nymburk, Jindřichův Hradec, Litoměřice, Děčín, Přerov, Frýdek-Místek

2. 3. - 8. 3. 2026

Kroměříž, Uherské Hradiště, Vsetín, Zlín, Praha-východ, Praha-západ, Mělník, Rakovník, Plzeň-město, Plzeň-sever, Plzeň-jih, Hradec Králové, Teplice, Nový Jičín

9. 3. – 15. 3. 2026

Česká Lípa, Jablonec nad Nisou, Liberec, Semily, Havlíčkův Brod, Jihlava, Pelhřimov, Třebíč, Žďár nad Sázavou, Kladno, Kolín, Kutná Hora, Písek, Náchod, Bruntál

 

Poznámky:

Praha 1 až 5 jsou městské části: Praha 1, Praha 2, Praha 3, Praha 4, Praha 5, Praha 11, Praha 12, Praha 13, Praha 16, Praha-Kunratice, Praha-Libuš, Praha-Lipence, Praha-Lochkov, Praha-Řeporyje, Praha-Slivenec, Praha-Šeberov, Praha-Újezd, Praha-Velká Chuchle, Praha-Zbraslav, Praha-Zličín.

Praha 6 až 10 jsou městské části: Praha 6,  Praha 7,  Praha 8,  Praha 9, Praha 10, Praha 14, Praha 15, Praha 17, Praha 18, Praha  19, Praha  20, Praha  21, Praha  22, Praha-Kolovraty, Praha-Běchovice, Praha-Benice, Praha-Březiněves, Praha-Čakovice, Praha-Ďáblice, Praha-Dolní  Chabry, Praha-Dolní  Měcholupy, Praha-Dolní Počernice, Praha-Dubeč, Praha-Klánovice, Praha-Koloděje, Praha-Královice, Praha-Křeslice, Praha-Lysolaje, Praha-Nebušice, Praha-Nedvězí, Praha-Petrovice, Praha-Přední Kopanina, Praha-Satalice, Praha-Suchdol, Praha-Štěrboholy, Praha-Troja, Praha-Vinoř.

 

Velikonoční prázdniny připadnou na čtvrtek 2. dubna 2026.

Vyučování ve druhém pololetí bude ukončeno v úterý 30. června 2026.

Hlavní prázdniny trvají od 1. července 2026 do 31. srpna 2026.

Vyučování ve školním roce 2026/2027 začne v úterý 1. září 2026.

 Mgr. Petr Gazdík v.r.

ministr školství, mládeže a tělovýchovy

Organizace_skolniho_roku_2025_2026.pdf Organizace_skolniho_roku_2025_2026.pdf (218,83 KB)

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
DOPIS MINISTRA VYSOKÝM ŠKOLÁM – PŘÍSTUP K UCHAZEČŮM A STUDENTŮM Z RUSKA A BĚLORUSKA | 8. 06. 2022
více informací méně informací

Ministr vyzývá vysoké školy ke vstřícnému a individuálnímu přístupu vůči uchazečům o studium a studentům z Ruské federace a Běloruské republiky.

pdf.png Dopis ministra vysokým školám

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
Výroční zpráva AK VOV za rok 2021 VÝROČNÍ ZPRÁVA AK VOV ZA ROK 2021 | 8. 06. 2022
více informací méně informací
Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
Připomínkové řízení: Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 67/2022 Sb., o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace | 1. 06. 2022
více informací méně informací

Návrh novely zákona č. 67/2022 Sb. reaguje na aktuální potřeby škol a školských zařízení v souvislosti s pokračující invazí vojsk Ruské federace na území Ukrajiny, resp. na předpokládaný vývoj se zahájením nového školního roku 2022/2023.

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
Služby Europassu včetně životopisu a e-portfolia jsou nově i v ukrajinštině | 1. 06. 2022
více informací méně informací

Ukrajinština je třicátým jazykem, ve kterém jsou dostupné evropské služby Europassu, konkrétně profil, životopis, motivační dopis a e‑portfolio.

Všechny služby jsou zdarma – najdete je na: https://europa.eu/europass/uk. Každý si tu může založit profil a e-portfolio, vytvořit životopis nebo napsat motivační dopis.

České Národní centrum Europass, které poptávku po umožnění dostupnosti služeb pro Ukrajince v Evropské komisi iniciovalo, se tak snaží pomoci uprchlíkům vstoupit na český trh práce, usnadnit jim hledání práce i komunikaci se zaměstnavateli o tom, jaké mají vzdělání, praxi, kvalifikaci a dovednosti.

Evropská komise zároveň pracuje na překladu testu digitálních dovedností. Ten si zatím mohou uživatelé vyplnit například v angličtině nebo v češtině. Časový limit na odpovědi na otázky dává dostatečný prostor pro možnost přeložení otázek pomocí překladačů.

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
ORGANIZACE ŠKOLNÍHO ROKU 2023/2024 V ZŠ,SŠ, ZUŠ A KONZERVATOŘÍCH | 30. 05. 2022
více informací méně informací

Období školního vyučování a období školních prázdnin stanovuje zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Podrobnosti k organizaci školního roku, druhy, délku a termíny školních prázdnin upravuje vyhláška č. 16/2005 Sb., o organizaci školního roku, ve znění pozdějších předpisů. Informace k organizaci školního roku 2023/2024 vycházejí z výše uvedených právních předpisů.

Vyučování ve školním roce 2023/2024 začne ve všech základních školách, středních školách, základních uměleckých školách a konzervatořích v pondělí 4. září 2023.

Podzimní prázdniny stanovuje MŠMT na čtvrtek 26. října a pátek 27. října 2023.

Vánoční prázdniny začínají v sobotu 23. prosince 2023 a končí v úterý 2. ledna 2024.

Vyučování začne ve středu 3. ledna 2024.

Vysvědčení s hodnocením za první pololetí bude žákům předáno ve středu 31. ledna 2024.

Jednodenní pololetní prázdniny připadnou na pátek 2. února 2024.

 

Jarní prázdniny v délce jednoho týdne jsou podle sídla školy stanoveny takto:

 Termín

 Okres nebo obvod hl. města Prahy                                                    

 5.2.-11.2.2024 

Praha 1 až 5, Blansko, Brno-město, Brno-venkov, Břeclav, Hodonín, Vyškov, Znojmo, Domažlice, Tachov, Louny, Karviná             

 12.2.-18.2.2024 

Praha 6 až 10, Cheb, Karlovy Vary, Sokolov, Nymburk, Jindřichův Hradec, Litoměřice, Děčín, Přerov, Frýdek-Místek 

 19.2.-25.2.2024 

Kroměříž, Uherské Hradiště, Vsetín, Zlín, Praha-východ, Praha-západ, Mělník, Rakovník, Plzeň-město, Plzeň-sever, Plzeň-jih, Hradec Králové, Teplice, Nový Jičín 

 26.2.-3.3.2024 

Česká Lípa, Jablonec nad Nisou, Liberec, Semily, Havlíčkův Brod, Jihlava, Pelhřimov, Třebíč, Žďár nad Sázavou, Kladno, Kolín, Kutná Hora, Písek, Náchod, Bruntál 

 4.3.-10.3.2024 

Mladá Boleslav, Příbram, Tábor, Prachatice, Strakonice, Ústí nad Labem, Chomutov, Most, Jičín, Rychnov nad Kněžnou, Olomouc, Šumperk, Opava, Jeseník  

 11.3.-17.3.2024 

Benešov, Beroun, Rokycany, České Budějovice, Český Krumlov, Klatovy, Trutnov, Pardubice, Chrudim, Svitavy, Ústí nad Orlicí, Ostrava-město, Prostějov 

Poznámky k tabulce:

Praha 1 až 5 jsou městské části: Praha 1, Praha 2, Praha 3, Praha 4, Praha 5, Praha 11, Praha 12, Praha 13, Praha 16, Praha‑Kunratice, Praha-Libuš, Praha-Lipence, Praha-Lochkov, Praha-Řeporyje, Praha-Slivenec, Praha-Šeberov, Praha‑Újezd, Praha-Velká Chuchle, Praha-Zbraslav, Praha-Zličín.

Praha 6 až 10 jsou městské části: Praha 6, Praha 7, Praha 8, Praha 9, Praha 10, Praha 14, Praha 15, Praha 17, Praha 18, Praha 19, Praha 20, Praha 21, Praha 22, Praha-Kolovraty, Praha-Běchovice, Praha‑Benice, Praha‑Březiněves, Praha‑Čakovice, Praha-Ďáblice, Praha-Dolní Chabry, Praha-Dolní Měcholupy, Praha-Dolní Počernice, Praha-Dubeč, Praha-Klánovice, Praha‑Koloděje, Praha-Královice, Praha-Křeslice, Praha-Lysolaje, Praha-Nebušice, Praha-Nedvězí, Praha-Petrovice, Praha‑Přední Kopanina, Praha-Satalice, Praha-Suchdol, Praha-Štěrboholy, Praha-Troja, Praha-Vinoř.

 

Velikonoční prázdniny připadnou na čtvrtek 28. března 2024.

Vyučování ve druhém pololetí bude ukončeno v pátek 28. června 2024.

Hlavní prázdniny trvají od 29. června 2024 do 1. září 2024.

 Vyučování ve školním roce 2024/2025 začne v pondělí 2. září 2024.

 

Mgr. Petr Gazdík v. r.

ministr školství, mládeže a tělovýchovy

soubor ke stažení: Organizace_skolniho_roku_2023_2024final.pdf Organizace_skolniho_roku_2023_2024.pdf (236,76 KB)

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
Metodiky ke změnám ve stanovování přímé pedagogické činnosti zástupcům ředitele školy a školských zařízení, a vedoucích učitelů praktického vyučování | 26. 05. 2022
více informací méně informací

Novela nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, účinná od 1. 9. 2022, upravuje nová pravidla pro stanovení rozsahu přímé pedagogické činnosti pro zástupce ředitele školy nebo školského zařízení a vedoucí učitele praktického vyučování. MŠMT připravilo pro ředitele škol a školských zařízení návod pro stanovení rozsahu přímé pedagogické činnosti těmto vedoucím pedagogickým pracovníkům podle nových pravidel.
Z důvodu specifické úpravy pro školy, ve kterých se uskutečňuje praktické vyučování, tedy pro střední a vyšší odborné školy a konzervatoře, byla připravena zvláštní verze metodického materiálu specificky pro tyto subjekty.

Dále MŠMT zveřejňuje k využití jednoduchý nástroj (kalkulačku), pro výpočet celkového snížení, o které je možné snížit přímou pedagogickou činnost zástupců ředitele školy či školského zařízení dané právnické osoby. Kalkulačka vznikla za velkého přispění Krajského úřadu Královéhradeckého kraje.

Metodika pro MŠ, ZŠ a školská zařízení

Metodika pro SŠ, VOŠ, konzervatoře a školská zařízení a vedoucích učitelů

 

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
Brněnský gymnazista uspěl v prestižní soutěži mladých vědců | 25. 05. 2022
více informací méně informací

NPI ČR: Projekt Pavla Karáska z Gymnázia Brno získal druhou hlavní cenu v soutěži mladých vědců Regeneron ISEF v Atlantě.

V květnu 2022 se uskutečnila ve státě Georgia v Atlantě soutěž mladých vědců Regeneron ISEF.

Největší a nejprestižnější soutěže mladých vědců se zúčastnilo 1750 soutěžících z 63 zemí světa a ze 49 států USA. Mladí vědci prezentovali své práce v 21 soutěžních kategoriích.

Českou republiku zastupovali tři studenti, kteří byli vybráni odbornou porotou soutěže Středoškolská odborná činnost, aby prezentovali své projekty.

V oboru fyzika nás reprezentoval Petr Kahan z Gymnázia Dr. Antona Randy z Jablonce n. Nisou s prací Příprava a charakterizace spinově polarizovaných hrotů pro tunelovací mikroskopii.

V oboru chemie jsme měli dva zástupce, Veroniku Martinkovou z Gymnázia Fr. Palackého z Valašského Meziříčí s prací Přesmyky methansulfonátů N-aryl hydroxamových kyselin, a Pavla Karáska z Gymnázia tř. Kpt. Jaroše v Brně, s prací Cílené strukturování křemenných povrchů – silný nástroj naznačující nové možnosti existujících separačních metod.

Projekt Pavla Karáska z Gymnázia Brno, Tř. Kpt. Jaroše, obstál ve světové konkurenci a v oboru chemie získal druhou hlavní cenu. Gratulujeme.

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
Výzva: Digitální vysokokapacitní sítě z komponenty 1.3 Národního plánu obnovy | 23. 05. 2022
více informací méně informací

Ministerstvo průmyslu a obchodu plánuje rozdělit skoro tři miliardy letos a poté v příštích dvou letechAktuálně vyhlášený dotační program čerpá peníze z Národního plánu obnovy, financovaného Evropskou unií. Výzva by mohla přispět k připojení socio-ekonomických aktérů, tedy i škol, k vysokorychlostnímu internetu, a to zejména v těžce dostupných oblastech. Jedná se o výzvu pro podnikatelské subjekty. Mezi cílovou skupinu se rovněž řadí školy, které dosud nemají možnost využívat přístup k internetu s parametry VHCN.

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
Aktuálně pro cizince k přijímacímu řízení na střední školy | 12. 04. 2022
více informací méně informací

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy („MŠMT“) aktualizovalo odpovědi na často kladené otázky (FAQ) k tématu ukrajinské krize především pro žáky, studenty a jejich rodiče a zástupce školOdpovědi naleznete na následujících odkazech:

Více informací naleznete ve FAQ k tématu Ukrajina https://www.edu.cz/ukrajina/faq-ukrajina/.

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
EDU.CZ: Ukrajinský vzdělávací systém a distanční vzdělávání pro Ukrajince | 24. 03. 2022
více informací méně informací

MŠMT ve spolupráci s ukrajinským ministerstvem školství a Velvyslanectvím Ukrajiny připravilo přehled vzdělávacího systému na Ukrajině v porovnání s českým vzdělávacím systémem a také informace k aktuálně probíhající distanční výuce. Informace mohou být užitečné jak pro ředitele učitele českých škol, když přijímají ukrajinské děti a zvažují jejich zařazení do ročníků, tak pro všechny organizátory adaptačních a vzdělávacích skupin, případně pro ukrajinské rodiče a učitele pobývající nyní v ČR. Oba materiály naleznete na odkazech níže.

Přehled vzdělávacího systému Ukrajiny

Základní informace pro srovnání českého a ukrajinského vzdělávacího systému

Informace k distanční výuce Ukrajinců

Ukrajinské zdroje k distančnímu vzdělávání

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
EDU.CZ: IT guru – poradci pro digitalizaci škol | 23. 03. 2022
více informací méně informací

Následující informace jsou určeny pro vedení ZŠ a SŠ, pedagogickým pracovníkům, IT metodikům a IT správcům. MŠMT díky Národnímu plánu obnovy posílá finanční prostředky na digitalizaci škol, a to konkrétně na digitální učební pomůcky pro rozvoj informatického myšlení a digitální kompetence žáků a pořízení mobilních digitálních zařízení pro znevýhodněné žáky v rámci prevence digitální propasti. Jak si však se vším poradit? V návaznosti na tyto intervence vznikla metodická podpora v podobě sítě konzultantů, tzv. IT guru, kteří Vám zdarma pomohou s efektivní digitalizací Vaší školy, a to s ohledem na individuální potřeby školy. Pomozte tak nastartovat či vylepšit Vaše strategické plánování v oblasti IT správy a rozvoje digitální infrastruktury školy!

Kdo jsou IT guru?

S navyšováním počtu digitálních zařízení školy poptávají rady v oblasti jejich správy, nastavení vnitřní sítě a jejího zabezpečení. Úroveň digitalizace škol je velmi rozdílná – každá škola k tomuto úkolu přistupuje jinak.

Aktivita vzniku IT guru rovněž navazuje na reformu financování, která proběhla v roce 2020 a která implementovala role správce sítě v rámci nového systému financování nepedagogické práce. V roce 2021 MŠMT také navýšilo alokaci pro nepedagogické zaměstnance školy s cílem pomoci školám zajistit IT správu, a to o 500 mil. Kč. Dále MŠMT zveřejnilo Příručku pro ředitele k IT správě a Standard konektivity a bezpečnosti školy v 21. století, které se také zabývají výše zmíněnou problematikou.

Vymezení kompetencí v systému metodické podpory

Pozice IT guru je vytvořena na úrovni kraje. Tito konzultanti budou intenzivně spolupracovat s již vytvořenými pozicemi, jakými jsou krajští ICT metodici, tzv. KIMové (projekt SYPO) a územní koordinátoři BCO (Broadband Competence Office, projekt MPO).

Jak se tyto pozice liší? Krajští ICT metodici se zaměřují na pedagogické aspekty zapojování digitálních technologií do výuky a jsou především nápomocni zejména školním ICT koordinátorům/metodikům a vedení školy. KIMové Vám zdarma a diskrétně doporučí, jak nejen začlenit digitální technologie, ale i vzdělávací programy a aplikace do všech oblastí vzdělávání. BCO zase fungují jako metodická podpora rozšíření vysokorychlostního internetu pro územní samosprávné celky.

S čím vám pomohou IT guru?

  • s nákupem digitálních technologií (hardware a software) pro výuku podle nových revidovaných RVP,
  • s nastavením digitální infrastruktury, zejm. vnitřní sítě/konektivity,
  • s nastavením efektivní IT správy,
  • s představením nástrojů pro digitální audit školy,
  • s orientací v nových informacích a materiálech, které jsou k dispozici,
  • se zabezpečením vnitřní sítě školy,
  • s přípravou dokumentace pro pořízení vhodných digitálních technologií,
  • v komunikaci se zřizovateli v IT záležitostech a v mnohém dalším.

Jak můžete o konzultaci zažádat?

  1. Přímo na email: itguru@npi.cz
  2. Přímým emailovým či telefonickým kontaktem na IT guru uvedené na edu.cz/digitalizujeme/it-guru.
  3. Přes vstupní dotazník.
  4. Pokud potřebujete poradit s implementací revizí RVP ZV nebo G, obraťte se na  koordinátory v krajích – více informací na webové stránce revize.edu.cz/podpora-skolam

K této činnosti a dalším aktualitám sledujte stránky edu.cz/digitalizujeme/it-guru.

V návaznosti na tyto aktivity byla Národním pedagogickým institutem a MŠMT vytvořena síť IT guru, kteří budou školám radit nejen s nákupem digitálních technologiích, ale i s jejich procesem digitalizace a celkovým nastavením digitální infrastruktury. Veškeré informace k těmto konzultantům naleznete na edu.cz/digitalizujeme/it-guru.

Cílem je, nejen aby byly prostředky z Národního plánu obnovy na ICT vybavení vynaloženy co nejefektivněji a aby z nich měly školy co největší užitek, ale i motivace vedení škol řešit svou digitální infrastrukturu komplexně a strategicky.

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina pro oblast regionálního školství | 23. 03. 2022
více informací méně informací

Tento metodický materiál Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy slouží jako komentář k zákonu Lex Ukrajina školství (č. 67/2022 Sb.) ze dne 21. 3. 2022 pro oblast regionálního školství. Je určený jako celek pro všechny školy a školská zařízení a zároveň některé jeho konkrétní části cílí přímo na MŠ, ZŠ, SŠ a konzervatoře a VOŠ.

Obsah metodického materiálu

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
EDU.CZ: Zdravotní péče pro uprchlíky z Ukrajiny | 16. 03. 2022
více informací méně informací

Ministerstvo zdravotnictví vydalo doporučení k poskytování zdravotní péče uprchlíkům z UkrajinyPro začleňování dětí do mateřských škol v ČR jsou důležité zejména informace týkající se očkování.

Doporučení
k poskytování zdravotní peče

Doporučení Ministerstva zdravotnictví k poskytování zdravotní péče uprchlíkům z Ukrajiny

Doporučení
k očkování osob

Doporučení České vakcinologické společnosti ČLS JEP (ČVS) k očkování osob (dětí, adolescentů, dospělých)

Základní informace

První kontakt se zdravotníkem probíhá přednostně v Krajských asistenčních centrech pomoci Ukrajině (KACPU), která vznikla ve všech krajských městech. Zde působí zdravotničtí pracovníci, případně členové Českého červeného kříže. Příchozí z Ukrajiny zde zároveň dostávají k vyplnění zdravotní dotazník, který následně předloží při zdravotní prohlídce. Doporučuje se jim, aby absolvovali prohlídku buď v ambulanci praktického lékaře nebo praktického lékaře pro děti a dorost, případně v centru primární péče v nemocnici.

Co se týká dětí, pediatr při první zdravotní prohlídce kontroluje očkovací průkaz. Pokud ho rodiče či doprovod nemají k dispozici, přistupuje se k dítěti jako k neočkovanému a očkování se u něho zahájí během této první zdravotní prohlídky. V některých případech je možné na přechodnou dobu vycházet z anamnestických údajů rodičů a očkování odložit o maximálně 4 týdny.

Podmínkou pro vstup dítěte do mateřské školy je lékařská prohlídka. Dítě nelze do školky přijmout bez očkování, výjimka se vztahuje pouze na předškoláky, pro které je docházka povinná.

Pediatr se dále rodičů dotazuje na:

  • tuberkulózu u dítěte,
  • v případě pozitivní epidemiologické anamnézy nebo příznaků bude dítě vyšetřeno.

Více informací naleznete na webu Ministerstva zdravotnictví ČR.

Kontakt

S dotazy ke zdravotnické péči pro občany z Ukrajiny je k dispozici infolinka Ministerstva zdravotnictví:

  • 226 201 221 (volba č. 8.).
Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
EDU.CZ: Výjimka pro využívání odborných učeben | 16. 03. 2022
více informací méně informací

Školy budou moci dočasně, po dobu potřebnosti, využít odborné učebny financované z IROPu jako kmenové třídy. Na základě požadavku MŠMT o tuto změnu podalo Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), které IROP spravuje, žádost, kterou Evropská komise schválila. Výjimka je uplatnitelná na všechny projekty podpořené z IROP (nikoliv pouze v oblasti odborných učeben), pokud budou využívány k řešení situace uprchlíků z Ukrajiny.

Stanovisko Ministerstva pro místní rozvoj

Stanovisko Řídícího orgánu IROP č. 27 k výjimce z pravidel programu IROP k využití odborných učeben financovaných z IROP jako kmenových tříd

Základní informace

Vzhledem k očekávanému náporu na kapacity škol v souvislosti s příchodem uprchlíků z Ukrajiny MŠMT požádalo MMR o výjimku z pravidel dotačního programu IROP. Odborné učebny financované z tohoto programu totiž po dobu udržitelnosti projektu standardně není možné využívat jako učebny kmenové a nelze je započítávat do kapacity školy, i když by na mnoha místech pro vzdělávání i mimo odborné předměty reálně mohly sloužit. A to zejména nyní, kdy bude potřeba navyšovat kapacity škol, aby mohly být ke vzdělávání přijímány i ukrajinské děti. Ministerstvo pro místní rozvoj vyhovělo žádosti MŠMT a vydalo stanovisko, že pokud budou odborné učebny využívány k řešení situace uprchlíků z Ukrajiny a nikoli pro původní účel, netřeba žádat o změnu projektu, pouze se toto popíše v nejbližší zprávě o udržitelnosti.  Neplnění původního účelu samozřejmě nebude mít pro příjemce finanční dopad. O obdobný přístup MŠMT požádalo také k odborným učebnám z Operačního programu Praha – Pól růstu (OP PPR).

 

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
Systém indikátorů spravedlivosti vzdělávání na úrovni školy | 7. 03. 2022
více informací méně informací

Česká školní inspekce se v rámci realizace individuálního projektu systémového Komplexní systém hodnocení intenzivně věnuje také problematice sledování, hodnocení a podpory spravedlivosti ve vzdělávání. Jedním z podstatných výstupů těchto aktivit je ucelený systém indikátorů spravedlivosti vzdělávání na úrovni školy, který obsahuje 11 indikátorů organizovaných do čtyř dimenzí. Ty lze definovat jako širší okruhy podmínek lokalit s vazbou na jevy a procesy ovlivňující průběh a výsledky vzdělávacího procesu a zahrnují vzdělanostní a ekonomickou úroveň regionu, míru ohrožení chudobou a sociálním vyloučením, podíl žáků ohrožených školním selháním a sociálně-ekonomický a kulturní status žáků školy.

Mezi konkrétní indikátory, které jsou k jednotlivým dimenzím vztaženy, pak patří vzdělanostní index, index socioekonomického statusuprůměrný příjem fyzických osob, podíl dětí narozených matkám s nejvýše základním vzděláním, podíl příjemců státních dávek, výskyt sociálně vyloučených lokalit, podíl žáků s odlišnými kulturními a životními podmínkami, podíl žáků opakujících ročník, podíl žáků předčasně ukončujících povinnou školní docházku, podíl žáků nenastupujících do středního vzdělávání a podíl žáků - cizinců. Připojen je také souhrnný indikátor průměrného sociálně-ekonomického statusu žáků školy na základě připraveného a ověřeného nástroje pro sběr dat ve školách.

Ke stažení ve formátu pdf

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
Odkaz J. A. Komenského je stále aktuální | 4. 03. 2022
více informací méně informací

(mšmt) Letos si připomínáme 430. výročí narození Jana Amose Komenského, jedné z nejvýraznějších osobností Evropy, zastánce evropských hodnot, pansofisty, filozofa a pedagoga a v neposlední řadě migranta, který položil základy pro dostupné vzdělávání pro všechny. Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Gazdík dnes také s ohledem na toto výročí navštívil Komenského Muzeum J. A. Komenského v Naardenu a jeho hrob.

„Odkaz Komenského pro vzdělávání a mír je v dnešní době aktualizován ve světle agrese Ruska vůči Ukrajině, kterou musíme ve všech ohledech odsoudit,“ prohlásil Petr Gazdík. „Komenský podobně jako tisíce vědců a učitelů na Ukrajině zažil válečnou agresi, sám pocítil hrůzy války a byl donucen k emigraci. Doufal jsem, že jeho životní osudy v dnešní době už paralelu nenajdou,“ zdůraznil ministr. 

Osobnost a myšlenky Jana Amose Komenského jsou symbolické také v letošním roce, kdy Česká republiky bude ve druhém pololetí předsedat Radě Evropské unie. V rámci politických debat ministrů školství bude jeho jméno skloňováno nejen ze strany ČR. Dlouhodobě s Muzeem J. A. Komenského spolupracuje také Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského. Jeho ředitelka Markéta Pánková je autorkou publikace shrnující Komenského život a dílo.

Po Janu Amosi Komenském byl pojmenován také aktuální operační program, zaměřený na podporu projektů z oblasti vzděláván v nejširším možném slova smyslu (https://opjak.cz/). 

V období válečné agrese Ruska vůči Ukrajině jsou odkaz a vize tohoto českého myslitele více než aktuální.

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
NPI ČR: Válka na Ukrajině. Informace pro školy | 1. 03. 2022
více informací méně informací

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo doporučení pro práci se školními kolektivy a kontakty na odborníky, kteří mohou pomoci, v souvislosti s ruskou agresí vůči Ukrajině.

Ministr Petr Gazdík v reakci na válečný konflikt apeluje na žáky, studenty, ale i pedagožky a pedagogy, že slovní či fyzické útoky, šikana nebo snad lynčování kohokoliv za příslušnost k národnosti do škol nepatří. 

MŠMT přidává také několik doporučení pro práci se školními kolektivy a kontakty na odborníky, kteří mohou pomoci.

KRIZOVÁ INFOLINKA MŠMT: 234 811 246 (PO až PÁ – 8 až 16 hod.)

Materiály a letáky pro školy

Chci pomoci. Kam směrovat svoji nabídku?

Metodické materiály Národního pedagogického institutu České republiky

Jak s dětmi komunikovat o událostech na Ukrajině, na co dát pozor v kontextu klimatu školy. Témata a motivy k citlivé diskuzi, používejte tyto materiály ve výuce, dejte je na školní FB a mějte je k dispozici vytištěné pro potřeby žáků.

Informace o vzdělávání cizinců v Česku – právní rámec, základní informace

Letáky ke stažení

Další důležité odkazy ke vzdělávání cizinců v Česku

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
ODBOR MEZINÁRODNÍCH VZTAHŮ INFORMUJE O POKYNU NÁMĚSTKA VELČOVSKÉHO K DOPADŮM RUSKÉ AGRESE VŮČI UKRAJINĚ | 1. 03. 2022
více informací méně informací

Řídicí orgán Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání sděluje všem příjemcům pokyn náměstka pro řízení sekce mezinárodních vztahů, EU a ESIF Václava Velčovského k dopadům ruské agrese.

Na základě pokynu náměstka pro řízení sekce mezinárodních vztahů, EU a ESIF Václava Velčovského:

  • nebudou od 1. března 2022 ze strany Řídicího orgánu OP VVV zasílány žádné platby na účty vedené u Sberbank CZ, a.s.;
  • nebudou za způsobilé považovány žádné výdaje příjemců či jejich partnerů za zboží a služby dodané po 28. únoru 2022 a poukázané subjektům majícím sídlo na území Ruské federace;
  • nebudou do plnění indikátorů započítávány jakékoliv smlouvy, memoranda či jiné dokumenty právní či neprávní povahy o výzkumné či vzdělávací mezinárodní spolupráci uzavřené příjemci či jejich partnery od 1. března 2022 se subjekty majícími sídlo na území Ruské federace;
  • nebudou za způsobilé považovány výdaje na mobility do a z Ruské federace zahájené od 1. března 2022 (ať již ze zdrojů OP VVV nebo Erasmus+);
  • nebudou od 1. března 2022 obsazována uvolněná místa lektorů na vysokých školách a učitelů u krajanů v subjektech majících sídlo na území Ruské federace.

Důvodem tohoto opatření je naplňování mezinárodních sankcí proti Ruské federaci, hájení finančních zájmů Evropské unie a České republiky prostřednictvím důsledné eliminace rizik a v neposlední řadě také bezpečnost občanů České republiky.

V případech, kdy mají výše uvedené informace dopad na realizaci projektu, žádáme příjemce, aby neprodleně informovali administrátora projektu na straně ŘO. Následně budou s příjemcem řešeny možnosti dalšího postupu při realizaci projektu.

https://opvvv.msmt.cz/aktualita/pokyn-namestka-velcovskeho-k-dopadum-ruske-agrese-vuci-ukrajine-na-projekty-op-vvv-erasmus.htm?a=1

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
Nejčastější otázky k dočasné pracovní neschopnosti | 24. 02. 2022
více informací méně informací

Nemoc či úraz a s tím související výpadek příjmu nejsou určitě nic příjemného. Jako kompenzaci mohou pracující čerpat náhradu mzdy při dočasné pracovní neschopnosti a nemocenské. Jaký je v tom rozdíl? V prvních 14 dnech dočasné pracovní neschopnosti vyplácí náhradu mzdy zaměstnavatel, od 15. dne náleží nemocenské hrazené Českou správou sociálního zabezpečení. Tento princip funguje i u nynějších karantén a izolací.

Účast na nemocenském pojištění zpravidla u všech zaměstnanců vzniká ze zákona a je povinná. Pojistné na nemocenské pojištění za ně odvádí zaměstnavatel. Osoby samostatně výdělečně činné se mohou účastnit nemocenského pojištění (a hradit pojistné) dobrovolně.

Na nemocenské (dávka vyplácená státem) má nárok zaměstnanec, který byl uznán dočasně práceneschopným pro nemoc nebo úraz (nebo mu byla nařízena karanténa) a jehož dočasná pracovní neschopnost (nebo nařízená karanténa) trvá déle než 14 kalendářních dnů. Za prvních 14 kalendářních dnů trvání dočasné pracovní neschopnosti dostává zaměstnanec od svého zaměstnavatele náhradu mzdy. Trvá-li nemoc déle než 14 dní, pak mu od 15. dne vyplácí okresní správa sociálního zabezpečení (OSSZ) příslušná podle sídla zaměstnavatele (event. jeho mzdové účtárny) nemocenské.

Podmínky nároku

Podmínkou nároku na nemocenské je účast na nemocenském pojištění, tedy že osoba je takzvaně nemocensky pojištěna. Účast na nemocenském pojištění vzniká u zaměstnance zpravidla dnem, ve kterém začal vykonávat práci pro zaměstnavatele, a zaniká dnem skončení doby zaměstnání. U OSVČ pak dnem, který uvedla v přihlášce k účasti na pojištění, nejdříve však dnem, ve kterém přihlášku podala.

Jestliže zaměstnání (pojištění) skončilo a následně zaměstnanec onemocněl, vztahuje se na něj ze zákona ochranná lhůta, kdy mu může vzniknout nárok na nemocenské. Ochranná lhůta pro nárok na nemocenské trvá nejdéle 7 kalendářních dnů ode dne zániku nemocenského pojištění. Pokud tedy onemocníte v těchto 7 dnech, prvních 14 dní nemáte na náhradu mzdy nárok, ale od 15. dne vám nemocenskou vyplácí OSSZ. Trvalo-li pojištění kratší dobu, činí ochranná lhůta jen tolik dnů, kolik trvalo zaměstnání.

O vzniku dočasné pracovní neschopnosti rozhoduje ošetřující lékař, a to vystavením Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti (tzv. eNeschopenky).

Nejčastější otázky a odpovědi k dočasné pracovní neschopnosti

Opravdu stačí zaměstnavateli pouze oznámit, že jsem práce neschopný, a již mu nemusím nosit neschopenku ani lístek na peníze?

Zaměstnanec má dle zákoníku práce povinnost zaměstnavateli neprodleně sdělit, že u něj nastala dočasná pracovní neschopnost. Tuto informaci postačí sdělit telefonicky nebo e-mailem. Stejným způsobem bude zaměstnanec informovat zaměstnavatele po kontrole zdravotního stavu, že jeho dočasná pracovní neschopnost dále trvá.

Lékař pojištěnci předá Průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce, ve kterém jsou informace o dočasné pracovní neschopnosti a lékaři, který o ní rozhodl. Do tohoto průkazu lékař vyznačuje termín příští kontroly, potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti či její ukončení. Ostatní doklady týkající se pracovní neschopnosti zasílá lékař elektronicky přímo OSSZ, a to včetně potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti (dříve tzv. lístek na peníze). Pojištěnec tedy nemusí předávat zaměstnavateli žádné doklady. Zaměstnavatel si bude moci informaci o vzniku dočasné pracovní neschopnosti a jejím trvání ověřit prostřednictvím služeb ePortálu ČSSZ.

Jak si zažádám o výplatu nemocenského?

Od 1. 1. 2020 již pojištěnec nemusí podávat samostatnou žádost o výplatu nemocenského (dříve šlo jeden z dílů propisovacího tiskopisu). Žádost o nemocenské se ze zákona považuje za podanou, pokud pracovní neschopnost trvá déle než 14 kalendářních dnů, a to na základě rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti a potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti, které zasílá lékař elektronicky přímo OSSZ.

Jako dočasně práce neschopný musím dodržovat režim, tedy být doma, na adrese, kterou jsem sdělil ošetřujícímu lékaři. Musí být tato adresa stejná jako adresa trvalého bydliště?

Není podmínkou, aby nahlášená adresa byla totožná s adresou trvalého bydliště. Důležité je dodržovat léčebný režim a rozsah stanovených vycházek a umožnit kontrolu jeho dodržování. Adresu pobytu lze změnit se souhlasem ošetřujícího lékaře, protože jde o součást režimu dočasně práce neschopného pojištěnce. U žádostí o změnu pobytu do zahraničí je nutný souhlas lékaře OSSZ.

Co si musím ještě pohlídat?

Určitě je nutné označit místo pobytu (zvonek) jmenovkou. Také je dobré si pamatovat, že možnost kontroly není omezena pouze na denní dobu, která odpovídá běžné pracovní době v kalendářním týdnu, tj. kontrolor může přijít i o víkendu nebo mimo pracovní dobu. Je nutné dodržovat dobu
a rozsah stanovených vycházek.

Kontrola mě doma nezastihla. Hrozí mi nějaký postih?

V případě, že pracovníci OSSZ nemocného nezastihnou na uvedené adrese, vyzvou ho písemným oznámením, aby kontaktoval OSSZ. Pokud se prokáže porušení režimu dočasně práce neschopného pojištěnce, zahájí OSSZ správní řízení, jehož výsledkem může být rozhodnutí o krácení nebo odejmutí nemocenského, tzv. postih.

Během prvních 14 dnů má také zaměstnavatel právo kontrolovat své zaměstnance „na neschopence“. Pokud zjistí nedodržování léčebného režimu, řeší se postih podle zákoníku práce.

Pojištěnci, který porušil režim dočasně práce neschopného nebo nesplnil povinnost součinnosti při kontrole tohoto režimu, může být nemocenské kráceno nebo odňato za dobu až 100 kalendářních dnů ode dne (každého) porušení tohoto režimu nebo ode dne nesplnění povinnosti součinnosti při kontrole tohoto režimu.

Jakou formou mi bude nemocenské vypláceno?

Nemocenské bude pojištěnci vypláceno stejným způsobem, jakým mu zaměstnavatel vyplácí mzdu nebo plat. Tuto informaci sděluje OSSZ zaměstnavatel.

Zákon nestanovuje pro výplatu nemocenského určitý konkrétní termín (např. den v měsíci). Nemocenské, stejně jako ostatní dávky nemocenského pojištění se podle zákona o nemocenském pojištění vyplácí zpětně ve lhůtě nejpozději do jednoho měsíce následujícího po dni, kdy byly OSSZ doručeny všechny potřebné a správně vyplněné doklady pro nárok na výplatu dávky.

V případě OSVČ je nemocenské vypláceno stejným způsobem, jakým tato osoba platí pojistné na nemocenské pojištění.

Pojištěnec může písemně požádat o jiný způsob výplaty, kdy k této žádosti může využít tiskopis „Žádost o změnu způsobu výplaty při dočasné pracovní neschopnosti“, který je dostupný na ePortálu ČSSZ anebo v tištěné podobě na OSSZ.

Jako OSVČ si také nemusím žádat o výplatu nemocenského a bude mi vypláceno automaticky?

Pro všechny pojištěnce je v tomto případě postup stejný. OSVČ nemusí podávat žádost o výplatu nemocenského, jelikož ji lékař elektronicky zasílá přímo OSSZ. Pokud nemoc trvá déle než 14 dnů, lékař elektronicky odesílá i potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti, které nárok na výplatu dávky nemocenského zakládá.

Kolik dostanu peněz?

Pokud jste práce neschopni, po dobu prvních dvou týdnů dostáváte tzv. náhradu mzdy vyplácenou zaměstnavatelem. Náhrada mzdy je vyplácena ve výši 60 % z redukovaného průměrného hodinového výdělku a proplácejí se pouze pracovní dny, případně svátky, připadají-li na pracovní den.

Od 15. dne pracovní neschopnosti dostáváte nemocenské. Výše nemocenského je do 30. dne trvání pracovní neschopnosti stanovena ve výši 60 % z redukovaného denního vyměřovacího základu za kalendářní den, mezi 31. až 60. dnem se zvyšuje na 66 % a od 61. dne na 72 % redukovaného denního vyměřovacího základu za kalendářní den.

Redukovaný denní vyměřovací základ se počítá postupem podle zákona o nemocenském pojištění. Vychází ze součtu příjmů za rozhodné období (obvykle 12 kalendářních měsíců, pokud zaměstnání netrvalo např. kratší dobu), z něhož se určuje průměrná částka na kalendářní den (s některými dny se však nepočítá, protože by výsledný podíl nespravedlivě rozmělnily – jde např. o dny, za které nenáležela mzda, protože zaměstnanec pobíral některou z dávek nemocenského pojištění). Vypočtený průměr se redukuje za pomoci redukčních hranic, které se každoročně zvyšují.

Orientační výši dávky spočítá příslušná kalkulačka MPSV.

Komu musí OSVČ hlásit, že ukončila DPN?

OSVČ ukončení DPN nikam nehlásí, oznámení o ukončení DPN zasílá lékař elektronicky přímo OSSZ. Povinností OSVČ je neprodleně po ukončení DPN lékařem vyplnit tiskopis „Hlášení zaměstnavatele/osoby dobrovolně nemocensky pojištěné při ukončení pracovní neschopnosti“, který je dostupný na ePortálu ČSSZ anebo v tištěné podobě na OSSZ. Bez doložení tohoto hlášení nelze vyplatit poslední dávku nemocenského.

 

Podrobnější informace naleznete na webových stránkách ČSSZ.

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
Základní školy a gymnázia dostanou peníze na novou informatiku a rozvoj digitální kompetence | 22. 02. 2022
více informací méně informací

Modernizace obsahu vzdělávání v digitální oblasti probíhá takovým způsobem, aby odpovídal dynamice a potřebám 21. století. V rámci revizí RVP pro základní vzdělávání a gymnázia dochází k začlenění nové klíčové kompetence, digitální, a nového vzdělávacího oboru informatika. Více viz https://revize.rvp.cz/MŠMT díky Národního plánu obnovy poskytne základním školám a gymnáziím finance na pomůcky, které implementaci revize RVP v této oblasti pomohou. Na digitální učební pomůcky obdrží finanční podporu i mateřské školy a konzervatoře.

Pro které školy jsou prostředky určeny a jak se bude žádat

Školy obdrží do svých rozpočtů v roce 2022 finanční prostředky na digitální učební pomůcky určené pro rozvoj informatického myšlení dětí a žáků a jejich digitálních kompetencí.

Základní školy a gymnázia, které deklarují, že začnou vyučovat dle ŠVP upraveného podle revidovaného RVP ZV, RVP G, resp. RVP GSP či RVP DG od 1. 9. 2022 (či tak již učinily od 1. 9. 2021), dostanou 1000 Kč na žáka v denní formě vzdělávání přednostně v roce 2022.  

Jediné, co je třeba pro získání prostředků v roce 2022 ze strany základních škol a gymnázií učinit, je vyplnit dotazník a deklaraci na https://sberdat.uiv.cz/login/, a to nejpozději do 31.3. 2022! Školy, které vyplnit dotazník nestihnou nebo se rozhodnou s úpravou svého ŠVP počkat, o peníze nepřijdou, obdrží je v roce 2023.

Zároveň mateřské školy obdrží na digitální učební pomůcky 8000 Kč na učitele (přepočteno na plný úvazek).

Základní a střední školy a konzervatoře dostanou také současně finanční prostředky na prevenci digitální propasti. Více informací viz https://www.edu.cz/prevence-digitalni-propasti/O tyto prostředky není v případě škol zřizovaných obcí, krajem nebo dobrovolným svazkem obcí potřeba žádat, budou doručeny automaticky prostřednictvím místně příslušného krajského úřadu.

Uznatelnost nákladů

Uznatelné náklady jsou od 1. 1. do 31. 12. 2022, školy tedy nemusí váhat a mohou se již teď chystat na nákup zařízení.

Metodická podpora a konzultace

Veškerý informační servis a metodickou podporu naleznete na nových webových stránkách edu.cz/digitalizujeme.

Dotazy a kontakty

V případě nejasností je možné pokládat dotazy prostřednictvím formuláře zde nebo je zasílat přímo na e-mail: digitalizujeme@msmt.cz

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
Švédsko: HVE-flex – rychlá cesta k vysokoškolským odborným kvalifikacím | 17. 02. 2022
více informací méně informací

(NPI ČR) Pilotní projekt HVE-flex si klade za cíl usnadnit a urychlit získávání kvalifikací z vysokoškolského odborného vzdělávání (HVE) na úrovních 5 a 6 Evropského rámce kvalifikací jednotlivcům s rozsáhlou praxí v daném oboru.

Pilotní projekt HVE-flex se rozběhl v roce 2020 a nyní začínají být patrné první známky jeho úspěchu. Projekt realizuje Švédská národní agentura pro vysokoškolské odborné vzdělávání (MYH). Skládá se z následujících dvou hlavních částí:

  • zkoumání a vývoj modelů pro ověřování a uznávání neformálního a informálního učení (tzv. validaci);
  • vytváření rychlejších a flexibilnějších vzdělávacích cest vedoucích k dokončení programů vysokoškolského odborného vzdělávání včetně získání příslušné kvalifikace.

Poskytování přípravy v návaznosti na trh práce

Pilotní projekt HVE-flex financuje nadlimitní místa v zavedeném vysokoškolském odborném programu a nastavuje v něm vzdělávací cesty vedoucí k osvojení výsledků učení potřebných pro získání úplné kvalifikace. Vzdělávací programy ve vysokoškolském odborném vzdělávání musejí být v souladu s potřebami trhu práce. Švédská národní agentura pro vysokoškolské odborné vzdělávání schvaluje a financuje programy na základě analýz těchto potřeb a kvalitativních kritérií, jako jsou dovednosti požadované zaměstnavateli a průmyslovými odvětvími, a distribuci studijních míst podle poptávky. Externí zainteresované strany, včetně zaměstnavatelů a sektorových organizací, jakož i centrální a regionální orgány, mají rovněž značný vliv na procesy hodnocení a rozhodování.

V červnu 2020 se švédská vláda rozhodla přidělit ročně 29 milionů švédských korun (přibližně 67 milionů korun českých) na roky 2020, 2021 a 2022, přičemž prostředky mají být určeny poskytovatelům vzdělávání prostřednictvím Švédské národní agentury pro vysokoškolské odborné vzdělávání. Finance pokrývají jak validaci, tak individuální doplňkové vzdělávání v modelu HVE-flex pro přibližně 500 lidí ročně. Jedním z hlavních cílů pilotního projektu HVE-flex je trvalé zavedení této flexibilní cesty ve vysokoškolském odborném vzdělávání.

První známky úspěchu

Projekt HVE-flex již vykazuje první známky úspěchu. Zúčastnění studenti vysokoškolského odborného vzdělávacího programu byli díky validaci v průměru osvobozeni od 60 % výsledků učení; 8 z 10 získá kvalifikaci z vysokoškolského odborného vzdělávání ve zrychleném plánu. Předběžné pozorování první skupiny studentů v rámci projektu HVE-flex ukazuje, že „náklady“ na vzdělání jsou poloviční.

Mnoho pracovníků v oblasti zdravotnictví a sociální péče je kvalifikovanějších, než je formálně zdokumentováno. Kvůli tomu je ověřování a uznávání předchozího učení důležité, jak také ukazuje následující příklad:

Katja Perälä, 47 let, z Eskilstuny, pracuje mnoho let jako pečovatelka o seniory. Nyní se zapsala do programu HVE-flex, aby se stala ošetřovatelkou se specializací v geriatrii. Vzhledem k jejím pracovním zkušenostem a předchozím znalostem byl dvouletý program zkrácen na šest měsíců kombinovaného studia. Po jeho dokončení ji čeká nová, lépe placená práce, což pro ni samotnou představuje pozitivní výsledek, ale i možnou cestu pro ostatní:

Doporučuji HVE-flex všem svým kolegům. Mnozí z nás považují zvyšování kvalifikace za obtížné, avšak máme tendenci podceňovat dovednosti, které jsme získali ve svém profesním životě.“

Sweden: HVE-flex: fast track to higher VET qualifications through validation [online]. Cedefop, 20/12/2021 [cit. 2022-02-10].

Přeložila Aneta Vencovská

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
Informace MŠMT ke změnám mimořádných opatření Ministerstva zdravotnictví ke COVID-19 s účinností od 10. 2. 2022 a 19. 2. 2022 a ke zrušení povinného testování ve školách a zaměstnanců od 19. 2. 2022 | 10. 02. 2022
více informací méně informací
Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
ČŠI: Metodika externího hodnocení podpory rozvoje klíčových kompetencí | 9. 02. 2022
více informací méně informací

Problematice hodnocení podpory rozvíjení klíčových kompetencí se Česká školní inspekce intenzivně věnuje v rámci realizace individuálního projektu systémového Komplexní systém hodnocení. Cílem této metodiky je formulovat širokou škálu nástrojů pro externí hodnocení rozvoje klíčových kompetencí v základních školách a na nižším stupni víceletých gymnázií a kromě návrhu konkrétních nástrojů pro hodnocení nabídnout i metodická doporučení pro hodnocení rozvoje klíčových kompetencí v průběhu hodnoticích aktivit České školní inspekce.

 

Dokument formuluje výchozí kritéria pro hodnocení jednotlivých klíčových kompetencí při sledování činnosti učitele ve výuce a při sledování činností žáka, ale i s využitím dalších dokladů zjistitelných v průběhu hodnoticího procesu pozorovánímrozhovorem nebo z vhodných a relevantních podkladů a dokumentů, a obsahuje také samotné návrhy nástrojů pro hodnocení ve vazbě na jednotlivé klíčové kompetence.
 
Metodika obsahuje výrazně širší spektrum kritérií a nástrojů, než jaké mohou být reálně z časových důvodů využívány. V této podobě bude sloužit jako podklad pro další rozvíjení hodnoticích činností České školní inspekce a pro realizaci hodnocení podpory rozvíjení klíčových kompetencí, ale může být inspirací také pro vedoucí pracovníky škol v jejich úsilí sledovat a hodnotit rozvoj klíčových kompetencí ve své škole.

Publikace ke stažení ve formátu pdf

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
ZÁKON O MIMOŘÁDNÉM ŘEDITELSKÉM VOLNU A MIMOŘÁDNÉM VZDĚLÁVÁNÍ DISTANČNÍM ZPŮSOBEM | 7. 02. 2022
více informací méně informací

Zákon č. 26/2022 Sb., o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem pro období epidemie onemocnění COVID-19 a o změně zákona č. 520/2021 Sb., o dalších úpravách poskytování ošetřovného v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii onemocnění COVID-19. (MŠMT)


pdf 26-2022-7.2.2021.pdf

doc 26-2022-7.2.2021.docx

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
ČESKÁ ŠKOLA BEZ HRANIC SLAVÍ VÝZNAMNÝ DEN ZAHRANIČNÍCH ČECHŮ | 7. 02. 2022
více informací méně informací

(mšmt) Česká škola bez hranic dnes slaví vyhlášením výsledků 1. ročníku překladatelské soutěže ČESKY ROZUMÍM, MLUVÍM, ČTU, PÍŠU A PŘEKLÁDÁM a udělením Ceny Tomáše Grulicha pro mladé překladatele a historiky  významný Den zahraničních Čechů.

Cílem soutěže je podněcovat zájem o češtinu u mladé generace vyrůstající za hranicemi České republiky nejen v rámci výuky českého jazyka a literatury v českých školách v zahraničí, ale také rozšířením o další zajímavou nadstavbu, a to o překlad. Zároveň chce podpořit v zahraničí povědomí o původní české literatuře pro děti a mládež.

Soutěž je určena žákům a studentům českých škol a českých sekcí v zahraničí a členům československých spolků. Soutěží se ve třech věkových kategoriích: 6–10, 11–14 a 15–17 let. Pro překlad byly ve spolupráci s Národní pedagogickou knihovnou vybrány úryvky z šesti oceněných knih zastupujících současnou českou literaturu pro děti a mládež. Překládalo se z češtiny do cizího jazyka a výběr jazyků nebyl omezen. K vybraným textům byly rovněž vytvořeny pracovní dějepisné listy pro výuku dějepisu.

Soutěž byla vyhlášena v červenci loňského roku v rámci XIII. mezinárodní konference českých škol v zahraničí. Organizátoři obdrželi z Evropy, USA a Kanady 108 překladů do osmi jazyků, a to do angličtiny, francouzštiny, chorvatštiny, italštiny, němčiny, nizozemštiny, polštiny a portugalštiny. Překlady poslalo 141 dětí (101 jednotlivců a dalších 40 dětí ze 7 školních kolektivů). Nejlepší překlady obdržely Cenu Tomáše Grulicha pro mladé překladatele a historiky.

Výsledky byly zveřejněny v pátek 4. února 2022 při příležitosti nového významného dne v českém kalendáři – Dne Čechů v zahraničí na: www.csbh.cz  a www.ceskadiaspora.cz 

Druhý ročník soutěže bude vyhlášen v průběhu XIV. mezinárodní konference českých škol v zahraničí, která se bude konat  25.–29. července 2022.

Vyhlašovatel soutěže - spolek Česká škola bez hranic aktivně podporuje už od svého založení v roce 2009 udržování českého jazyka a kultury v zahraničí a jeho know-how napomáhá vzniku českých škol po celém světě.

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
NORMATIVY SOUKROMÝCH ŠKOL NA ROK 2022 | 31. 01. 2022
více informací méně informací

MŠMT stanovilo v souladu se zákonem č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů „Normativy neinvestičních výdajů regionálního školství na rok 2022 pro účely poskytování dotací soukromému školství", čj. MSMT-156/2022.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy je povinno ve smyslu ustanovení § 4 odst. 1, 2 a 4 zákona č. 306/1999 Sb. stanovit do 31. ledna 2022 normativy pro rok 2022, a to jako roční objem neinvestičních výdajů, mzdových prostředků a zákonných odvodů připadajících na jedno dítě, žáka nebo studenta ve srovnatelném oboru vzdělání a formě vzdělávání ve škole nebo ve srovnatelné školské službě ve školském zařízení zřizovaném krajem nebo ministerstvem nebo jako roční objem neinvestičních výdajů, mzdových prostředků a zákonných odvodů připadajících na jedno dítě ve srovnatelné mateřské škole zřizované obcí nebo na jedno dítě nebo žáka ve srovnatelné školské službě ve školském zařízení zřizovaném obcí.

V oblasti středního a vyššího odborného vzdělávání se stanovuje normativ pro jednotlivé obory vzdělání, a to pouze pro ty obory vzdělání, ve kterých se ve stávajícím školním roce (tj. ve školním roce 2021/2022) žáci skutečně vzdělávají. Pokud budou v novém školním roce v soukromých školách realizovány nové obory vzdělání, pro které nejsou stanoveny normativy, bude tato situace stejně jako v předchozích letech řešena vydáním „dodatku“ k normativům soukromých škol na rok 2022, a to dodatečně s platností od 1. září 2022. Tyto případné dodatečně stanovené normativy budou konstruovány shodně s postupy uplatněnými v tomto materiálu.

Přehled normativů neinvestičních výdajů pro školy a školská zařízení, která nezřizuje stát, kraj, obec, svazek obcí nebo registrovaná církev nebo náboženská společnost, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, stanovených ministerstvem na rok 2022, je uveden v příloze:

Text_Vestnik_normativy_soukromych_skol_2022.pdf Text_Vestnik_normativy_soukromych_skol_2022.pdf (139,40 KB)

Priloha_Normativy_soukromych_skol_na_rok_2022.xlsx Priloha_Normativy_soukromych_skol_na_rok_2022.xlsx (161,06 KB)

Popis způsobu stanovení normativů pro soukromé školství na rok 2022 je uveden v následující příloze:

Principy_pro_stanoveni_normativu_2022.pdf Principy_pro_stanoveni_normativu_2022.pdf (722,83 KB)

Priloha_k_Principum_pro_stanoveni_normativu_2022.xlsx Priloha_k_Principum_pro_stanoveni_normativu_2022.xlsx (30,13 KB)

Zákon o státním rozpočtu České republiky na rok 2022 nebyl před prvním dnem rozpočtového roku 2022 Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky schválen. V souladu s ustanovením § 9 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, hospodaří organizační složka státu v době od prvního dne rozpočtového roku do dne nabytí účinnosti zákona o státním rozpočtu na tento rozpočtový rok podle ukazatelů rozpočtového provizoria. Ukazatele rozpočtového provizoria se stanovují v souladu s § 9 odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb. vždy na 1 měsíc rozpočtového roku. Neuplatní se tak standardní postup podle § 6 odst. 1 zákona č. 306/1999 Sb., tj. poskytování záloh na jednotlivá čtvrtletí kalendářního roku.

Po dobu trvání rozpočtového provizoria bude soukromým školám a školským zařízením záloha na příslušný měsíc ze strany krajských úřadů a Magistrátu hl. m. Prahy stanovena a vyplacena podle normativů platných pro kalendářní rok 2021 (na základě ustanovení § 6 odst. 6 zákona č. 306/1999 Sb.), přičemž krajský úřad či Magistrát hl. m. Prahy je oprávněn zohlednit aktuální výši jednotek výkonů. Rozpočtové provizorium nic nemění na účelovosti finančních prostředků poskytovaných ze státního rozpočtu na činnost škol a školských zařízení, která je vymezena § 1 odst. 2 zákona č. 306/1999 Sb., ani na termínu pro stanovení normativů pro kalendářní rok (tzn. normativy musí být ze strany MŠMT stanoveny do 31. ledna 2022).

mšmt

 

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
NORMATIVY CÍRKEVNÍCH ŠKOL NA ROK 2022 | 31. 01. 2022
více informací méně informací

MŠMT stanovilo v souladu s ustanovením § 162 odst. 1 a 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů „Normativy neinvestičních výdajů regionálního školství na rok 2022 pro účely poskytování dotací církevnímu školství", č.j. MSMT-974/2022-2.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) je ve smyslu ustanovení § 162  odst. 1 a 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, povinno rozepsat prostřednictvím normativů a poskytnout formou dotace právnickým osobám vykonávajícím činnost škol a školských zařízení zřizovaným registrovanými církvemi nebo náboženskými společnostmi, kterým bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, finanční prostředky uvedené v § 160 odst. 1 písm. b) školského zákona. Normativ stanoví MŠMT ve smyslu § 162 odst. 3 školského zákona jako průměrný roční objem výdajů uvedených v § 160 odst. 1 písm. b) školského zákona připadajících na jednotku výkonu podle § 161 odst. 2 školského zákona v daném oboru vzdělání a formě vzdělávání nebo v dané školské službě.

V oblasti středního a vyššího odborného vzdělávání se stanovuje normativ pro jednotlivé obory vzdělání, a to pouze pro ty obory vzdělání, ve kterých se ve stávajícím školním roce (tj. ve školním roce 2021/2022) žáci skutečně vzdělávají. Pokud budou v novém školním roce v církevních školách realizovány nové obory vzdělání, pro které nejsou stanoveny normativy, bude tato situace stejně jako v předchozích letech řešena vydáním „dodatku“ k normativům církevních škol na rok 2022, a to dodatečně s platností od 1. září 2022. Tyto případné dodatečně stanovené normativy budou konstruovány shodně s postupy uplatněnými v tomto materiálu.

Přehled normativů neinvestičních výdajů pro církevní školy a školská zařízení stanovených ministerstvem na rok 2022 je uveden v příloze:

Text_Vestnik.pdf Text_Vestnik.pdf (140,71 KB)

Priloha_Normativy_cirkevnich_skol_na_rok_2022.xlsx Priloha_Normativy_cirkevnich_skol_na_rok_2022.xlsx (166,31 KB)

Popis způsobu stanovení normativů pro církevní školství na rok 2022 je uveden v následující příloze:

Principy_pro_stanoveni_normativu_2022.pdf Principy_pro_stanoveni_normativu_2022.pdf (787,83 KB)

Priloha_k_Principum_pro_stanoveni_normativu_2022.xlsx Priloha_k_Principum_pro_stanoveni_normativu_2022.xlsx (30,08 KB)

Zákon o státním rozpočtu České republiky na rok 2022 nebyl před prvním dnem rozpočtového roku 2022 Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky schválen. V souladu s ustanovením § 9 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, hospodaří organizační složka státu v době od prvního dne rozpočtového roku do dne nabytí účinnosti zákona o státním rozpočtu na tento rozpočtový rok podle ukazatelů rozpočtového provizoria. Ukazatele rozpočtového provizoria se stanovují v souladu s § 9 odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb. vždy na 1 měsíc rozpočtového roku.

V rámci hospodaření podle ukazatelů rozpočtového provizoria bude probíhat financování činnosti církevních škol a školských zařízení na měsíční bázi (na tuto skutečnost odkazuje Čl. 20 vyhlášených Výzev). Platba na měsíc leden, únor i březen bude církevním školám a školským zařízením stanovena (rozhodnutím v části věci, dle § 148 odst. 1 písm. b) zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů) a vyplacena jako měsíční část čtvrtletní výše dotace na činnost stanovené pro rok 2021 (tedy částky, která byla vypočtena na základě normativů platných pro kalendářní rok 2021). Tato částka je u církevních škol a školských zařízení, které v uplynulém kalendářním roce vykázaly a požádaly o dotaci na podpůrná opatření, zvýšena o poměrnou část dotace poskytnuté v roce 2021 na podpůrná opatření tak, aby byla zajištěna kontinuita financování příslušné personální podpory.

mšmt

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
Informace MŠMT k připravovaným změnám v testování studentů denní formy vzdělávání a zaměstnanců VOŠ | 26. 01. 2022
více informací méně informací

 

Následující informace Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) informuje, že vzhledem k vývoji koronavirové situace bude vláda ČR na svém zasedání dne 26. 1. 2022 schvalovat mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví , kterým by měla být stanovena povinnost pravidelného preventivního testování studentů denní formy vzdělávání vyšších odborných škol, a na to navazující změna testovacího režimu zaměstnanců samotných vyšších odborných škol, a také zaměstnanců školních jídelen, které poskytují stravování těmto studentům, na školský testovací režim (stejný jako v případě testování žáků i zaměstnanců v ZŠ, SŠ a konzervatořích).

Nově plánované zařazení studentů denní formy VOŠ a zkrácení frekvence testování u zaměstnanců VOŠ

Do testování tedy budou nově zařazeni studenti denní formy vzdělávání vyšších odborných školFrekvence testování u zaměstnanců se změní na 1 x týdně s tím, že se antigenní test provede v pondělí, případně první den vyučování v daném týdnu.

První testování v tomto režimu proběhne v týdnu od 31. 1. 2022.

Pokud studenti denní formy vzdělávání VOŠ nebudou v pondělí 31. 1. 2022 přítomni ve škole (s ohledem na to, že letní období začíná 1. 2. 2022), otestují se první vyučovací den své přítomnosti ve škole.

Pokud vláda na svém jednání dne 26. 1. 2022 schválí příslušné mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví, budou si moci vyšší odborné školy v případě potřeby vyzvednout testovací sady k testování studentů na krajských pracovištích Národního pedagogického institutu, a to pro testování v týdnu od 31. 1. 2022, 7. 2. 2022 a 14. 2. 2022. Pro následující období již budou studenti denní formy vzdělávání VOŠ zohledněni v centrální distribuci Ag testů.

Zaměstnanec VOŠ nebo školní jídelny, který by z titulu svého (jiného) zaměstnaní podléhal i testování podle obecného režimu, se testuje pouze podle pravidel testování zaměstnanců podle školského režimu (viz kapitola níže Základní informace ke školskému režimu testování). Skutečnost, že podléhá testování podle režimu školského testování, musí jinému zaměstnavateli doložit potvrzením od zaměstnavatele (školy nebo školského zařízení); jiný zaměstnavatel je povinen toto potvrzení akceptovat.

O rozhodnutí vlády Vás budeme informovat.

 

Základní informace ke školskému režimu testování

Testují se jak zaměstnanci, tak studenti denní formy vzdělávání a také zaměstnanci školní jídelny nebo školní jídelny – výdejny, která poskytuje školní stravování těmto studentům tak, že:

  • se testují všichni zaměstnanci a studenti (neočkovaní, očkovaní, prodělaná nemoc) pouze 1krát za týden, a to každé pondělí,
    • škola si může zvolit pro testování metodu PCR s tím, že si zvolí libovolný den v týdnu a nadále pak testují ve frekvenci 1krát za 7 dnů,
    • pokud škola testuje studenty PCR testy, neznamená to, že by nemohla testovat zaměstnance antigenními testy v termínu 1krát za týden; škola taky pro své zaměstnance může zvolit metodu PCR,
  • pokud se student nebo zaměstnanec odmítne otestovat, není mu zakázána osobní přítomnost na vzdělávání, musí však dodržovat přísnější režimová opatření (povinné nošení roušek/respirátorů, zákaz určitých činností apod.).

V případě pozitivního antigenního testu je student nebo zaměstnanec povinen bezodkladně opustit pracoviště a podstoupit konfirmační PCR test,

  • v případě, že je konfirmační PCR test pozitivní, je student nebo zaměstnanec povinen toto nahlásit škole, která až v návaznosti na tuto informaci v součinnosti s KHS provede trasování rizikových kontaktů splňujících podmínky vyplývající z metodického pokynu hlavní hygieničky;
  • „pobyt zaměstnance doma“ do doby výsledku konfirmačního PCR testu se považuje za překážku v práci na straně zaměstnavatele a zaměstnanci za tu dobu náleží náhrada platu/mzdy ve výši 100 % průměrného výdělku, pokud nevykonává po tuto dobu práci z domova.

Studenti denní formy vzdělávání, kteří konají praxi na pracovištích fyzických nebo právnických osob, se testují pouze dle pravidel školského testování, tj. pouze 1krát týdně. Jsou-li v daném týdnu dříve na praxi než ve škole, škola může zabezpečit testování i v součinnosti se zaměstnavatelem, kterému poskytne dostatečný počet testů pro jednotlivé studenty. Režim testování však stále podléhá pravidlům školního testování.

Další pravidla tohoto testování najdete v manuálu pro testování ve školách (ZDE), který je nadále uplatnitelný.

 

Další odkazy a informace
 

 

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
TERMÍNY ODEVZDÁVÁNÍ VÝKONOVÝCH VÝKAZŮ V ROCE 2022 | 25. 01. 2022
více informací méně informací

(MŠMT) Termíny ve sloupci „Škola/zařízení“ jsou závazné pro školy a školská zařízení. Školy zřizované MŠMT odešlou elektronicky data (výkazy) MŠMT, školy zřizované církví, krajem a školy soukromé příslušnému odboru školství krajského úřadu. Školy zřizované obcí nebo dobrovolným svazkem obcí odešlou elektronicky data (výkazy) příslušnému odboru školství úřadu obce s rozšířenou působností, pražské školy Magistrátu hl. m. Prahy. Odbory školství obcí a KÚ odesílají zkontrolovaná elektronická data výkazů průběžně MŠMT nejpozději do termínu uvedeného ve sloupci "Správní úřad". Opravy v údajích budou akceptovány pouze v období do konečného termínu předání dat pro správní úřady.

Výkaz

Název výkazu

Podle stavu k

Škola/zařízení

Správní úřad

S 53-01

o zahájení povinné školní docházky v základní škole

31.5.2022

10.6.2022

17.6.2022

S 51-01

o zápisu k předškolnímu vzdělávání v mateřské škole

31.5.2022

10.6.2022

17.6.2022

S 5-01

o přihlášených a přijatých uchazečích do 1. ročníku denní formy vzdělávání ve středních školách a konzervatořích

výkaz S 5-01 byl zrušen

S 1-01

o mateřské škole

30.9.2022

10.10.2022

21.10.2022

Z 2-01

o školní družině - školním klubu

31.10.2022

11.11.2022

22.11.2022

S 4-01

o mateřské-základní škole při zdravotnickém zařízení

30.9.2022

10.10.2022

21.10.2022

S 4c-01

o přípravné třídě základní školy a přípravném stupni základní školy speciální

30.9.2022

10.10.2022

21.10.2022

R 13-01

o ředitelství škol

30.9.2022

10.10.2022

21.10.2022

Z 14-01

o zařízení pro výkon ústavní-ochranné výchovy

31.10.2022

11.11.2022

22.11.2022

Z 15-01

o činnosti střediska volného času

31.10.2022

11.11.2022

22.11.2022

Z 17-01

o činnosti zařízení školního stravování

31.10.2022

11.11.2022

22.11.2022

S 18-01

o jazykové škole

30.9.2022

10.10.2022

21.10.2022

Z 19-01

o školském ubytovacím zařízení

31.10.2022

11.11.2022

22.11.2022

Z 23-01

o pedagogicko-psychologické poradně

30.9.2022

10.10.2022

21.10.2022

S 24-01

o základní umělecké škole

30.9.2022

10.10.2022

21.10.2022

Z 27-01

o středisku praktického vyučování

30.9.2022

10.10.2022

21.10.2022

Z 33-01

o speciálně pedagogickém centru

30.9.2022

10.10.2022

21.10.2022

Z 34-01

o středisku výchovné péče

30.9.2022

10.10.2022

21.10.2022 

 

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
PODBOŘANSKÉ GYMNÁZIUM A STŘEDNÍ ŠKOLA NABÍZÍ KVALITNÍ VZDĚLÁNÍ | 25. 01. 2022
více informací méně informací

(text: Gymnázium a Střední odborná škola Podbořany)

Jak byste, pane řediteli Jiří Marholde, představil Vaši školu?

Naše škola nabízí ze všech středních škol v Ústeckém kraji nejširší horizontální i vertikální prostupnost studia - žádná jiná škola v ÚK nenabízí gymnázium, maturitní i učební obory kategorií H a E.

Studium gymnázia se uskutečňuje v osmiletém studijním programu. Vzdělání je ukončené maturitní zkouškou a mohu potvrdit, že naši absolventi gymnázia jsou u maturitních i přijímacích zkoušek na vysoké školy nadprůměrně úspěšní.

Současně naše škola nabízí studijní obory s maturitou ve čtyřletém cyklu v oborech Elektrotechnika a Ekonomika a podnikání. Zájemcům o maturitní vysvědčení nabízíme absolventům tříletých učebních oborů dvouleté nástavbové studium s možností individuálního vzdělávacího plánu.

Z učebních oborů v současné době nabízíme tříleté kategorie H - opravář zemědělských strojů, mechanik opravář motorových vozidel, elektrikář, instalatér, cukrář, kuchař-číšník, ale také tříleté obory kategorie E, určené především pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky, kteří ukončili povinnou školní docházku v nižším než 9. ročníku základní školy - malířské a natěračské práce a prodavačské práce.

Domnívám se, že svůj obor si u nás může vybrat každý z uchazečů. 

Kteří studenti se mohou hlásit ke studiu na Vaší škole?

Na gymnázium se mohou do přijímacího řízení do prvního ročníku hlásit žáci základních škol po absolvování páté třídy. Uchazeče ale můžeme přijmout na základě školského zákona i později, po absolvování šesté až deváté třídy ZŠ.

Do ostatních studijních a učebních oborů přijímáme uchazeče po absolvování povinné školní docházky a jsme připraveni poskytnout vzdělání všem zájemcům o středoškolské vzdělání.

Přijímací řízení do prvních ročníků SŠ se blíží a s nimi i termín pro podání přihlášek, který je 1. března 2022.

Proč by se měli žáci hlásit právě do Vaší školy?

Při studiu nabízíme širokou škálu benefitů pro studenty - možnost získání řidičského průkazu v naší školní autoškole ve skupinách B,C,T, svářečského oprávnění, oprávnění pro řidiče vysokozdvižných vozíků, studium v rozsáhlém areálu s moderními dílnami,  nově zrekonstruovanou školní jídelnou a cvičnou kuchyní pro gastroobory, vlastní cukrárnu. Široká nabídka oborů nám umožňuje v mnoha ohledech býti soběstačnými.

Naši studenti absolvují zahraniční stáže a studijní pobyty, různorodé mimoškolní aktivity, školní výlety a poznávací exkurze. Usilujeme o předávání vědomostí, zručnosti a odborných znalostí žákům a chceme rovněž vhodně formovat životní hodnoty a postoje žáků a vést je k odpovědnosti za vlastní jednání a chování. Rozvíjíme tvořivé myšlení a logické uvažování, environmentální cítění, ale i pohybové dovednosti a tělesnou zdatnost.

 

Odkud přijímáte studenty ke studiu?

Přihlášku si mohou podat žáci především z našeho regionu, nicméně máme i žáky z Karlovarského, Plzeňského či Středočeského kraje. Tam, kde chybí pravidelné autobusové či vlakové spojení, jsme schopni nabídnout příjemné a ubytování v domově mládeže s kapacitou 180 ubytovaných, samozřejmostí je pak celodenní strava.

Co byste řekl na závěr, pane řediteli?

Poměrně často narážím na skutečnost, že i přes množství nejrůznějších článků v tisku, nové webové stránky a profily školy na sociálních sítích, veřejnost nemá o škole potřebné, ale hlavně správné a pravdivé informace. Proto bych chtěl všem, kteří by měli zájem vše vidět a posoudit na vlastní oči vzkázat – přijďte, rádi Vás u nás po předchozí dohodě přivítáme!

Individuální prohlídku školy je možné dohodnout:

Střední odborná škola      Mgr. Jitka Štolfová                     725 745 135

Gymnázium                     Mgr. Blanka Haišmanová           777 466 523

Odborný výcvik                Ing. Marcela Koubová                731 584 184

ředitel školy                     Ing. Bc. Jiří Marhold                  777 473 136

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
PŘIHLÁŠKY NA DLOUHODOBÉ STÁŽE VE STUDIJNÍCH PROGRAMECH CERN LZE PŘEDLOŽIT DO 21. BŘEZNA | 23. 01. 2022
více informací méně informací

(mšmt) Studenti a studentky českých vysokých škol mají díky dohodě MŠMT s Evropskou organizací pro jaderný výzkum větší šanci uspět ve výběrových řízeních do studentských programů CERN. O podporu v rámci programů se mohou ucházet studenti a studentky z technických oborů doktorského, magisterského i bakalářského studia, a to například v oborech aplikovaná fyzika, IT, strojírenství, elektronika, robotika nebo matematika.

Programy dále nabízejí příležitosti také pro studenty a studentky takzvaných administrativních oborů, jakými jsou finance, právo, logistika nebo tlumočnictví.

Doktorský program CERN umožňuje studentům a studentkám převážně technických oborů pracovat v Evropské organizací pro jaderný výzkum (CERN) na své dizertační práci. O stáž se mohou ucházet studenti a studentky působící v oborech, jakými jsou například aplikovaná fyzika, IT, strojírenství, elektronika, robotika, matematika apod. Délka trvání stáže je od 6 do 36 měsíců.

Technický program CERN je určen pro studenty a studentky bakalářského a magisterského stupně. O stáž se mohou ucházet studenti a studentky působící v oborech, jakými jsou například aplikovaná fyzika, IT, strojírenství, elektronika, robotika, matematika apod. Délka trvání stáže je od 4 do 12 měsíců. Do programu je každoročně vybíráno kolem 120 studentů.

Administrativní program CERN se zaměřuje na studenty a studentky ekonomických a humanitních oborů, jakými jsou například právo, finance, ekonomika, logistika, tlumočnictví, personalistika apod. Délka trvání stáže je od 2 do 12 měsíců.

Aktuální termín pro podávání přihlášek do studentských programů CERN je stanoven na 21. března 2022 do 12:00 hod.

Více informací naleznete na webových stránkách CERN, případně  kontaktujte Ing. Ondřeje Nováka z odboru výzkumu a vývoje MŠMT ondrej.novak@msmt.cz.

Stáže jsou ze strany CERN honorovány ve výši od 3 300 CHF měsíčně.

 

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
INFORMACE PRO ŠKOLY A ŠKOLSKÁ ZAŘÍZENÍ K TESTOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ OD 17. LEDNA 2022 | 13. 01. 2022
více informací méně informací

Ke stažení zde

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
Informace MŠMT pro školy k mimořádnému šetření COVID 6 | 9. 01. 2022
více informací méně informací

Následující informace Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy reaguje na již sdílené Informace MŠMT z 30. 12. 2021 a popisuje následující kroky související s mimořádným šetřením COVID 6, které se uskuteční od 10. do 13. ledna 2022Informace se netýká základních škol, středních škol a konzervatoří, které testují prostřednictvím RT- PCR. Publikováno 7. 1. 2022

Základní informace o mimořádném šetření COVID 6

V souvislosti s vývojem epidemické situace bude testování dětí a žáků pokračovat v souladu s požadavky Ministerstva zdravotnictví zřejmě i v následujícím období. Vzhledem k tomu je nutno zajistit pokračování centrální distribuce antigenních testů a zároveň i efektivní využití zásob antigenních testů, kterými školy disponují.

Jaké údaje se budou zjišťovat

Z tohoto důvodu si Vás dovolujeme požádat o účast v mimořádném šetření spočívajícím v předání dvou údajů, kterými se budou další distribuce řídit. Konkrétně se jedná o:

  • informaci o počtu všech dětí v přípravné třídě základní školy a v přípravném stupni základní školy speciální, všech žáků v základní škole a všech žáků v prezenční formě vzdělávání ve střední škole a konzervatoři, kteří se testují centrálně dodávanými Ag testy v jednom testovacím termínu (předvyplněn bude jejich celkový počet vycházející ze zahajovacích výkazů S 4c-01, M3, M8 a M9 ve stavu k 30. 9. 2021, škola tak buď údaj potvrdí nebo upraví)
  • a dále pak o informaci o předpokládaném zůstatku antigenních testů na vaší škole pro termín testování 17. ledna 2022 a následující.

Termíny a forma šetření

Budete-li toto šetření vyplňovat dříve než po testování ve čtvrtek 13. ledna 2022 nezapomeňte zohlednit odpočtem i spotřebu testů pro toto testování a na základě jeho výsledků eventuálně i předpokládanou spotřebu testů pro zajištění testování „Test to Stay“ v pátek 14. ledna 2022 – pro účely takového zohlednění bude šetření zpřístupněno až do čtvrtka 13. ledna 2022 18 hodin.

Mimořádné šetření   proběhne   standardně   v systému   sběru   dat   Ministerstva   školství,   mládeže a tělovýchovy na adrese https://sberdat.uiv.cz/login. Dotazník naleznete pod tlačítkem „Dotazník COVID 6“ v pondělí 10. ledna 2022 od 12 hodin, údaje pak bude nezbytné vyplnit nejdéle do čtvrtka 13. ledna 2022 do 18 hodin.

Co bude následovat po šetření

Na základě vámi v šetření vykázané potřeby Ag testů pro testování dětí a žáků v jednom testovacím dni a na základě uvedeného stavu zásob testů pak budou probíhat přípravy distribučních seznamů pro další distribuce připravované po ukončení šetření (tj. na testování v termínu 24. ledna 2022 a následující). Stav zásob testů bude zohledňován v dalších distribucích, a to až do jejich plného využití.

Předpokládáme, že po realizaci tohoto šetření dojde ke snížení administrativní zátěže všech distribučních článků, neboť se již nebude vyskytovat odmítnutí dodávek Ag testů některou školou. Distribuovány budou v každé další distribuci totiž testy jen těm školám, u kterých bude na základě skutečností vykázaných v šetření relevantní předpoklad, že nebudou mít dostatečnou zásobu testů pro aktuální počet distribuovaných testovacích termínů.

Vyplnění šetření tak věnujte mimořádnou pozornost a uvedené údaje před jejich definitivním odesláním prosím překontrolujte. Harmonogram přípravy další distribuce je velmi napjatý a dodatečné změny do něj již bohužel nebude možné promítnout.

Vážená paní ředitelko,
vážený pane řediteli,
děkujeme Vám za Vaši součinnost, která je nezbytná pro zajištění podmínek k udržení prezenčního vzdělávání.

Další odkazy a informace

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
JEDNOTNÉ ZKUŠEBNÍ SCHÉMA SPOLEČNÉ ČÁSTI... JEDNOTNÉ ZKUŠEBNÍ SCHÉMA SPOLEČNÉ ČÁSTI MATURITNÍ ZKOUŠKY – JARNÍ OBDOBÍ 2022 | 5. 01. 2022
více informací méně informací

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s § 2 odst. 3 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů, určuje časový rozvrh (jednotné zkušební schéma) konání didaktických testů společné části maturitní zkoušky v jarním zkušebním období roku 2022.

JZS jaro 2022 Sdělení

JZS jaro 2022 Přílohy 1-7

JZS jaro 2022 Příloha 8

Provozovatelem webu je společnost GNOSIS spol. s r. o., která jako správce osobních údajů používá na těchto internetových stránkách cookies za účelem zvýšení uživatelského komfortu, analýze návštěvnosti i přesnějšímu cílení reklamy. Více informací naleznete zde:

Přizpůsobit cookies
Přijmout všechny