Aktuálně k revizi Rámcových vzdělávacích programů
4. 12. 2025
Aktuálně probíhající revize státních Rámcových vzdělávacích programů (RVP) a s tím související změny ve Školních vzdělávacích programech (ŠVP) patří k hlavním tématům dnešní odborné diskuze ve školství. Jaká jsou hlavní pozitiva a negativa revize? A jak by k revizi měly školy přistoupit? To bylo tématem panelistů na druhém ročníku konference pro ředitele škol Alive Forum. Akci v Praze uspořádala společnost GTS Alive, která vydává a spravuje studentské a učitelské průkazy ISIC a ITIC.
Na panelu vystoupili zástupci ministerstva školství i Národního pedagogického institutu, dále zkušení ředitelé škol i učitelé z terénu. Nechyběl ani exministr školství Petr Gazdík. Všichni řečníci se shodli na důležitosti kompetenčního pojetí a na faktu, že znalosti jsou jeho nedílnou a nezbytnou součástí. Rovněž i na nutnosti modernizace obsahu vzdělávání, jeho redukce a přizpůsobení potřebám 21. století. A na klíčové roli ředitele jako lídra změny, motivátora a vizionáře, který by měl pro změny zapálit i svůj tým.
Shoda ovšem nepanovala na ideálním poměru státní regulace versus školní autonomie. Někteří ředitelé škol volali po stanovení pevnějšího rámce ze strany státu. Stát podle nich rezignoval na výsledky základního vzdělávání a když už dává školám státní zadání v podobě RVP, je pro učitele nesrozumitelné a nepřehledné. Jiní naopak adorovali stávající obrovskou volnost a autonomii škol, kterou umožňuje právě dvoustupňové kurikulum v podobě státního RVP a školního ŠVP. Jak uvedl ředitel Radko Sáblík, na revizi RVP tak není zapotřebí čekat, skutečné změny typu čtyřdenní prezenční výuky a pátého dne samostudia jsou možné již nyní v rámci stávajícího RVP. Ostatně Petr Gazdík vyjádřil obavu, že revize je příliš pomalá a bude překonána vývojem souvisejícím s AI.
Modernizace versus administrativní zátěž
Učitelka matematiky Zuzana Růžičková na jednu stranu ocenila snahy o revize a modernizace, které RVP v rámci jejího předmětu přináší. Na straně druhé se ale obává absence stanovení minimálního počtu hodin pro klíčové předměty (matematika, český jazyk), což může vést k obrovským rozdílům mezi školami. Zdůraznila také velkou administrativní zátěž spojenou s novým formátem ŠVP. Uvedla příklad s 8 sloupci v modelovém dokumentu, který vyžaduje složité propojování a kódování kompetencí, gramotností a výstupů, což dramaticky zvyšuje administrativní náročnost. S tím se pojí vznik byznysu s drahými a často nejasně zacílenými školeními, která se snaží na nejistotě škol vydělat.
Ředitel Svazkové ZŠ Lošbates Václav Trojan uvedl obdobný příklad: RVP s komentáři o rozsahu 911 stran, v němž se začínající učitel musí nevyhnutelně ztratit.
Klíčová role modelových ŠVP
Michal Černý, ředitel odboru předškolního a základního vzdělávání MŠMT, mimo jiné detailně popsal klíčovou roli modelových ŠVP. Tyto dokumenty mají školám sloužit jako kvalitní základ a inspirace, která jim výrazně uleví od administrativní zátěže spojené s kompletní tvorbou vlastních osnov od nuly. Jsou tak oficiální odpovědí na praktické administrativní obavy vyjádřené výše.
Markéta Pastorová z NPI ředitele škol ujistila, že na implementaci revidovaných RVP nebudou sami. Upozornila na existující zdroje pomoci, jako je online systém prohlednout.rvp.cz, checklisty pro ředitele a koordinátory ŠVP, a také konzultační centrum NPI, kam se školy mohou obracet se svými dotazy.
Připomněla také harmonogram revize: školy mají prostor pro dobrovolné zavedení revidovaných RVP a přípravu až do září 2027, kdy se výuka podle nového RVP stává povinnou pro 1. a 6. ročník. Plošně ve všech ročnících bude revize povinná od září 2031. I Markéta Pastorová podtrhla roli modelových ŠVP, které označila jako odrazový můstek pro školy. Definují určité minimum pro společný základ, ale školy si je mohou a mají přizpůsobit své vlastní vizi a podmínkám.
Jak přistoupit k tvorbě vlastního ŠVP
A jak by měly školy ke tvorbě vlastního ŠVP přistoupit? Panelisté se shodli na tom, že tvorba ŠVP nesmí být vnímána jako pouhé administrativní cvičení, ale jako příležitost k hlubší pedagogické diskuzi a definování identity školy. ŠVP se může stát skutečným příběhem dané školy.
Začít by měl ředitel s celým týmem u základních otázek: Kým chceme jako škola být? Jakého absolventa chceme vychovávat pro svět za 10 let? Právě to společně s příběhem a hodnotami školy by se mělo stát základem celého ŠVP.
Důležitá také je srozumitelnost ŠVP. I když interní verze ŠVP může být komplexní, klíčové je umět jeho hlavní myšlenky, cíle a vizi srozumitelně komunikovat směrem k rodičům, žákům a veřejnosti.
Konference Alive Forum 2025 by se nemohla konat bez podpory partnerů. Hlavním partnerem se stal BOOTIQ – česká technologická společnost, která pomáhá firmám i institucím v soukromém i veřejném sektoru růst díky chytrým digitálním řešením. Dalšími partnery byli dodavatel moderních výukových technologií Aktivní třída, moderní cloudový školní systém Edookit, společnost MY DVA holding, která navrhuje a realizuje školní interiéry a nábytek na klíč, a Etugate přinášející bezpečný vstup do školy na jeden dotyk a docházku bez papírů. Mediálním partnerem byly Učitelské noviny a čestným partnerem Smíchovská střední průmyslová škola a gymnázium.

