Vláda projedná systém financování nepedagogů podle náročnosti provozu škol
7. 9. 2025
Návrh vládního nařízení, které má nastavit systém rozdělování peněz mezi obcemi a kraji na placení nepedagogů ve školách, projedná ve středu vláda. Podle ministerstva školství, které systém připravilo, by měl zohledňovat náročnost provozu jednotlivých typů škol a školských zařízení. Víc peněz by měli zřizovatelé dostat například za děti v mateřské škole, za děti v dětském domově či za žáky v základní škole, kterou zřizuje svazek obcí. Nařízení vlády navazuje na novelu školského zákona, která přináší převod placení například kuchařek, školníků na obce a kraje od roku 2026.
Převod financování kuchařek, školníků, uklízeček a dalších nepedagogů ze státu na obce a kraje dlouhodobě kritizovali školské odbory, zástupci některých školských organizací, zástupci samospráv či opozice. Nový systém financování mezd nepedagogů vláda původně navrhla zavést od letošního září. Po kritice, že by to znamenalo zásah do letošních rozpočtů obcí a krajů, odložila převod o čtyři měsíce.
Nařízení vlády by mělo určovat způsob rozdělení sdílených daňových výnosů mezi jednotlivé kraje a jednotlivé obce zřizující školu. Ministerstvo stanovilo koeficienty, kterými se při výpočtu bude násobit počet dětí v daném typu školy nebo školského zařízení. Například za žáky v ZŠ, kterou zřizuje svazek obcí, nebo za děti v MŠ by měli zřizovatelé dostat více peněz než za žáky běžné ZŠ či SŠ. Se zvýhodněním svazkových škol nesouhlasí například Sdružení místních samospráv, pro jejich zvýhodnění podle sdružení neexistuje objektivní důvod.
Podle návrhu ministerstva by obce, které zřizují školy a školská zařízení, v nichž se vzdělává maximálně 500 dětí, měly být v příštím roce přechodně zvýhodněné. Počet dětí by se jim měl ve výpočtu zvýšit o deset. To má podle ministerstva pomoci obcím s menšími školami přizpůsobit se novému systému financování. S tím nesouhlasilo Sdružení místních samospráv, podle něj by měla podpora více zohledňovat velikost škol.
Školské odbory nesouhlasily s tím, že by se nezapočítávaly děti, které se vzdělávají individuálně. Rozdělení peněz by podle nich také mělo zohledňovat to, zda má škola odloučená pracoviště. Zároveň chtějí zvýšit koeficienty pro speciální třídy a školy, aby za děti v nich obce dostávaly více peněz. S tím ministerstvo školství nesouhlasilo, vyplývá z vypořádání připomínek.
Krajům a obcím by se příjmy z daňových výnosů měly zvýšit podle dosavadních odhadů o 32,4 miliardy korun v příštím roce. Samosprávy, které školy zřizují, z nich mají financovat také učebnice a učební pomůcky, vzdělávání učitelů či výlety a exkurze.