Odbory doufaly, že Senát změnu placení nepedagogů z novely vyjme, což se nestalo
3. 7. 2025
(čtk) Školské odbory doufaly, že Senát vyjme kritizovaný převod financování nepedagogů na obce a kraje z novely školského zákona, uvedl jejich šéf František Dobšík. Senát dnes změnu schválil. Zákon je jinak pro školství podle Dobšíka v mnoha ohledech prospěšný. Novela počítá také například se slučováním malých škol jedné obce. Má rovněž zajistit financování školních psychologů a speciálních pedagogů nebo ukotvit pozici sociálního pedagoga. To ocenily školské organizace.
"Očekávali jsme, že tento sporný paragraf (o převodu financování nepedagogů, pozn.red.), který se do novely školského zákona dostal dodatečně jako přílepek, senátoři vyjmou a schválí tak zákon, který je pro školství v mnoha ohledech prospěšný. Naší snahou bylo zastavit tuto změnu financování školství a zahájit transparentní diskusi za účasti zástupců škol, obcí, krajů a veřejnosti," uvedl Dobšík. Obce s nižšími daňovými výnosy nebudou podle odborů schopné zajistit odpovídající podmínky, což povede k nežádoucím rozdílům mezi školami, sdělil.
Převod placení nepedagogů a takzvaných ostatních neinvestičních výdajů na zřizovatele kritizuje nadále i Sdružení místních samospráv (SMS ČR), informovala ČTK jeho mluvčí Šárka Kuželová. "Tento návrh neprošel standardním připomínkovým řízením, do současné doby není vyjasněno a není zřejmé, zda navýšení rozpočtového určení daní pokryje skutečné náklady na platy nepedagogických pracovníků," sdělila.
SMS ČR vadí i spojování malých škol jedné obce. Změnu vnímá sdružení jako zásah do práva na samosprávu. Ministerstvo školství podle něj dostatečně nevysvětlilo dopady, jaké může změna přinést, zřejmá není podle sdružení ani finanční úspora.
Novela také počítá se zavedením možnosti dát víc peněz školám, které vzdělávají například víc dětí ze sociálně slabších rodin. Tato změna je podle Hřebeckého jedním z největších pozitiv novely. Ocenil i to, že má novela zajistit financování školních psychologů a speciálních pedagogů nebo ukotvit pozici sociálního pedagoga, což vítá i předsedkyně neziskové organizace SOFA Lenka Felcmanová.
Organizace Učitel naživo ocenila i systémovou podporu provázejících učitelů, kterou novela přináší. Jedná se o zkušené učitele, kteří provázejí studenty učitelství na praxích ve školách.
Novela má zavést rovněž takzvané duální vzdělávání, tedy kombinaci vzdělávání ve školách a firmách, či umožnit školám kombinovat za určitých podmínek prezenční a distanční vzdělávání. Zavést by měla mimo jiné i možnost takzvané komplexní profilové práce s obhajobou, která by mohla být alternativou školní části maturity.