počkejte prosím, zpracovávám data

Jak na využití AI ve škole – rady expertů

11. 12. 2025


Jak využít umělou inteligenci ve výuce? A jak ji aplikovat při samotném řízení školy či nejrůznějších administrativních procesech? To byly klíčové otázky, na které odpovídali expertní panelisté na druhém ročníku konference pro ředitele škol Alive Forum. Akci v Praze uspořádala společnost GTS Alive, která vydává a spravuje studentské a učitelské průkazy ISIC a ITIC.

Jak zaznělo ve vystoupení panelistů, AI se vyvíjí exponenciálním tempem, a pouhý reaktivní přístup škol k umělé inteligenci se tak stává strategickým rizikem. Doporučit lze naopak přístup proaktivní, postavený na akčním plánu školy. Cílem je změny aktivně řídit, ne se jimi nechat pouze vláčet.

Data z několika průzkumů zmíněných na konferenci ukazují rozpor mezi masivním (často ovšem nekritickým) využíváním AI ze strany žáků a pomalejší, váhavou adaptací ze strany škol. Dobrým výchozím bodem proto je, zajímat se aktivně o konkrétní využívání umělé inteligence žáky. Jak, proč a na co AI používají?

Jak by měly školy postupovat

Vytvořte ve škole bezpečný prostor pro otevřenou debatu a zkušenosti žáků s AI využijte jako startovní čáru pro celoškolní dialog, nikoliv jako problém, který je zapotřebí potlačit.

Jak zaznělo z úst několika expertů, systematické a průběžné vzdělávání učitelů v oblasti AI by se mělo pro školy stát jednou z hlavních priorit. Využít při tom lze dostupné zdroje (Národní pedagogický institut; AI dětem atd.). Především lze ale doporučit, aby vedení školy identifikovalo a podpořilo interní experty ve sboru, kteří pak mohou působit jako mentoři ostatních.

Škola by měla za účasti učitelů i žáků vytvořit transparentní a srozumitelný etický kodex pro používání AI. Ten by měl jasně definovat, co bude považováno za podvádění a co za inovativní a žádoucí využití.

Panelová diskuze dále ukázala, že potenciál AI sahá od rozvoje kritického myšlení v dějepise, přes tvorbu interaktivních pomůcek ve fyzice, až po zefektivnění administrativy a strategického plánování školy. Úkolem vedení je vytvořit prostředí, kde se takové inovace mohou rodit a šířit.

AI ve výuce dějepisu

Dějepisář Pavel Žalský používá ve svých hodinách umělou inteligenci jako velmi účinný prostředek pro rozvoj kritického myšlení a zapojení studentů. Například ji nechal na základě popkulturních zdrojů, jako jsou filmy a seriály, vygenerovat historicky nepřesné obrázky Germánů – typicky s rohatými helmami. Studenti měli za úkol tyto vizuální stereotypy konfrontovat s odbornými texty. Pedagogickým cílem této aktivity nebylo jen odhalit chyby AI, ale naučit studenty podrobit jakýkoli zdroj – včetně těch generovaných umělou inteligencí – kritické analýze a ověřování.

Pavel Žalský dále používá AI k vytváření „mluvících hlav“ zosobňujících historické postavy jako kníže Rostislav nebo Karel IV. Tito avataři mohou předávat informace zvukovou formou nebo sloužit jako interaktivní partneři v diskuzi – žáci s nimi pak třeba probírají problémy jejich vlády nebo život v dané době. Klíčovou součástí je zde ovšem upozornění studentů na limity AI, jako je sklon k vymýšlení si faktů, čímž se opět posiluje mediální gramotnost.

AI pomáhá v přírodovědných oborech

Prezentace fyzikáře Víta Bočka zase ukázala obrovský potenciál AI pro výuku přírodovědných oborů. Názorně předvedl, jak umělá inteligence dokáže na základě jednoduchých slovních pokynů vytvořit plně funkční HTML kód pro interaktivní výukové aplikace. Během několika minut tak lze vytvořit například hru „Chcete být milionářem?“ s otázkami z fyziky nebo simulaci dopadů atomového výbuchu na reálné mapě. Tyto nástroje fungují v jakémkoli webovém prohlížeči a nevyžadují žádnou instalaci.

Vít Boček dále ukázal konkrétní příklady, jak AI zefektivňuje rutinní práci učitele. Ať už jde o rychlou tvorbu vzorových řešení k písemkám nebo o přepis neprofesionálně formulovaného emailu do konstruktivní a diplomatické podoby. AI šetří čas, který může učitel věnovat svým žákům.

Na konferenci byla zmíněna řada dalších užitečných AI či digitálních nástrojů využitelných pedagogy při výuce. Například online hry Charles Games na téma listopadu 1989, protektorátu či holocaustu. Online nástroj Genially pro tvorbu interaktivních prezentací, kvízů a her. Digitální učebnice a 3D interaktivní modely Korint pro biologii, chemii, fyziku i zeměpis – například virtuální mikroskop, 3D atlas biologie nebo interaktivní modely těla. Nebo český projekt Vividbooks, který vytváří interaktivní digitální učebnice pro fyziku a matematiku.

AI při řízení školy

Umělá inteligence nachází také četné využití při řízení školy, jak dokumentovala například vystoupení ředitelů škol Marka Adlera či Magdalény Benešové. Například pomáhá zjednodušovat a zpřehledňovat složité administrativní dokumenty, aby byly srozumitelné pro všechny. Nebo ji lze použít jako pomocný nástroj při hospitacích, kdy po zadání poznámek z hodiny dokáže AI navrhnout strukturovanou a cílenou zpětnou vazbu pro učitele.

AI dále umí asistovat při tvorbě efektivní struktury porad nebo slouží jako neocenitelný pomocník při analýze velkého množství dat, například z dotazníků spokojenosti, výsledků přijímacích zkoušek nebo maturit. Pomáhá identifikovat trendy a korelace, které by jinak mohly zůstat skryté, a poskytuje tak podklady pro strategické rozhodování.

Provozovatelem webu je společnost GNOSIS spol. s r. o., která jako správce osobních údajů používá na těchto internetových stránkách cookies za účelem zvýšení uživatelského komfortu, analýze návštěvnosti i přesnějšímu cílení reklamy. Více informací naleznete zde:

Přizpůsobit cookies
Přijmout všechny