zpravy

V novém školním roce se bude řešit nedostatek učitelů či maturita

27. 08. 2019

(čtk) V nadcházejícím školním roce čekají školy opět změny. Bude se hledat řešení problému s nedostatkem učitelů a zřejmě se rozhodne o možném zrušení povinné maturity z matematiky. Začne fungovat nový způsob financování škol a upraví se podpora vzdělávání handicapovaných dětí. V lednu by učitelům i dalším pracovníkům ve školství měly vzrůst platy. Na tiskové konferenci to dnes novinářům řekl ministr školství Robert Plaga (ANO). 

Počet žáků základních a středních škol v porovnání s minulým školním rokem podle odhadů ministerstva od září vzroste o 17 500. Navzdory mírnému úbytku prvňáků by měl do škol znovu přijít silnější ročník, než z nich v červnu vyšel. Celkem by v nadcházejícím školním roce mohlo do základních škol chodit asi 953 500 dětí a do středních škol kolem 409 000 žáků. Učitelů je podle nedávného průzkumu ministerstva nedostatek.

Plaga chce i proto co nejdříve prosadit novelu zákona o pedagogických pracovnících, která by zpřístupnila profesi učitele i lidem bez pedagogického vzdělání. Noví učitelé by si museli vzdělání doplnit do tří let, první dva roky by na ně měli ve školách dohlížet zkušenější kolegové. Novela měla platit od září, Parlament ji ale teprve bude projednávat.

V novém školním roce se budou dále řešit možné změny v maturitách. Ministerstvo již na jaře vypracovalo návrh, aby se státní maturity omezily na didaktické testy a jejich písemná a ústní část se přesunula na úroveň škol. Minulý týden se navíc Plaga rozhodl, že bude usilovat o zrušení povinné maturity z matematiky, která by se podle stávajícího zákona měla zavést nejpozději od roku 2022. Podle něj je třeba nejdříve zlepšit výuku tak, aby žáci matematice skutečně rozuměli.

Přivést kvalitní učitele do škol by podle Plagy mělo pomoct i navyšování platů. Od ledna jim vláda plánuje přidat deset procent s tím, že chce dodržet svůj slib, aby měli do roku 2021 minimálně 45.000 korun měsíčně.

Školy od ledna přestanou dostávat peníze podle počtu žáků a měřítkem začne být počet odučených hodin. Nový systém placení by jim měl umožnit, aby třídy na výuku některých předmětů rozdělovaly do menších skupin. Rozvrhy výuky na to musí ředitelé připravit už od září. Ministerstvo proto na nadcházející čtyři měsíce do konce kalendářního roku vyhlásilo rozvojový program, ve kterém mají školy podle Plagy k dispozici zhruba půl miliardy korun na dofinancování hodin navíc.

V souvislosti s reformou financování škol přestanou speciální školy dostávat peníze na asistenty pedagoga z rozpočtu na takzvanou inkluzi. Již nyní této možnosti mohly využívat spíš omezeně, protože podpora společného vzdělávání měla směřovat zejména do běžných škol. Od ledna budou dostávat peníze podle pravidel pro nové financování.

V běžných školách by pak od října měly děti častěji začít sdílet jednoho asistenta pedagoga. Dosud mohou být ve třídě asistenti tři. Ministerstvo chce tak podle Plagy systém zefektivnit. Na podporu handicapovaných žáků v běžných i speciálních školách půjde podle Plagy v příštím roce zhruba stejně peněz jako letos. Nyní je to kolem čtyř miliard korun.

 

 


DISKUZE K ČLÁNKU:

    Pokud chcete přispět do diskuze, vyplňte následující formulář:

    jméno a příjmení:
    email: *
    váš příspěvek: *



    * uvedená pole jsou povinná
    banners/louskacek.gif
    reklama un

    1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
    reklama
    akcent_09-19_125x125.gif
    1543878000_mikroskop.gif
    ucebnice
    ucitelske_noviny_1_8_2019.gif
    anketa
    Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
    ANO
    NE
    NEVÍM
    ano
    ne
    nevim
    48%
    32%
    20%
    termaly_losiny_10-19.jpg
    linka_duvery_240x100.jpg
    © Copyright 2010 - 2019 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz