zpravy

MŠMT: Obsah předmětu technika není zatím hotový, připravuje se

13. 06. 2019

(čtk) Obsah nového předmětu s názvem technika, který by se měl od září pilotně vyučovat v 53 základních školách, zatím není zcela hotový. Ministerstvo školství ho nyní s odborníky připravuje. Do konce června chce do tvorby učebních plánů zapojit učitele polytechnického vzdělávání a po konzultaci s nimi obsah předmětu dopracovat. 

O rozhodnutí zavést do základních škol nový předmět technika, informoval minulý týden novináře ministr průmyslu Karel Havlíček (ANO). Od roku 2022 by podle něj mělo jít o povinný předmět, už od letošního září by ho ale měly mít v rozvrhu děti v 53 pilotních školách. Havlíček uvedl, že je předmět napsán a připraven. Podle něj se bude lišit od dřívějších dílen a půjde o moderně pojatou výuku, která bude děti motivovat k propojování ručních a manuálních prací s novými technologiemi.

Podkladovou studii k zavedení nového předmětu vypracoval v Národním ústavu pro vzdělávání v loňském roce Jiří Dostál z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. "Společně s docentem Dostálem - propagátorem předmětu technika, který je rovněž autorem návrhu na zavedení tohoto předmětu do škol, se kterým byli premiér (Andrej) Babiš a ministr Havlíček seznámeni a podporují ho - intenzivně rozpracováváme konkrétní obsah výuky včetně očekávaných výstupů tohoto předmětu," uvedlo ministerstvo školství. "Ještě do konce června se pak setkáme s učiteli, kteří polytechnické vzdělávání již dnes úspěšně realizují v praxi, abychom po konzultaci s nimi obsah dopracovali," dodal úřad.

Podle podkladové studie by se měla technika zavést povinně jednu hodinu týdně ve všech ročnících druhého stupně základních škol. Cílem předmětu by mělo být naučit děti pracovat s různými druhy materiálu a nástroji, jako jsou třeba šroubovák, kladívko či kleště. Na úkor jakých jiných předmětů má být technika zavedena, tiskové oddělení ministerstva neupřesnilo. Neuvedlo ani, kolik by zavedení nového předmětu mělo stát a jak budou zajištěny materiální a personální podmínky pro tento předmět.

Větší podporu technického vzdělávání a výuky praktických dovedností ve školách prosazuje dlouhodobě například Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Záměr navrátit do škol předmět, kterému se dříve říkalo dílny, dosud narážel na chybějící prostory ve školách i jejich zastaralé vybavení, nedostatek místa v rozvrhu a málo peněz.

 

Požadavky na rozšíření výuky mají i odborníci na další předměty - například matematici nebo sportovci. Ministerstvo už dříve uvedlo, že s větším zařazením techniky počítá, ale konkrétní podoba jejího zapracování do výuky bude záležet i na dalším vývoji debat o potřebných změnách v rámcových vzdělávacích programech, které určují obsah učiva. Debatu o revizích zahájil ministr v únoru s tím, že do nich zapojí širokou veřejnost. Odborníci na kariérní poradenství, kteří se na přípravách změn v učivu podílí, už dříve řekli, že se zavedením povinného předmětu technika nesouhlasí.


DISKUZE K ČLÁNKU:

    Pokud chcete přispět do diskuze, vyplňte následující formulář:

    jméno a příjmení:
    email: *
    váš příspěvek: *



    * uvedená pole jsou povinná
    banners/1558389600_patron-deti_390x60.jpg
    reklama
    ucebnice
    okentes2018-a.jpg
    anketa
    Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
    ANO
    NE
    NEVÍM
    ano
    ne
    nevim
    48%
    32%
    20%
    citoliby-web.jpg
    linka_duvery_240x100.jpg
    © Copyright 2010 - 2019 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz