archiv
Učitelské noviny č. 30/2012
KOMENTÁŘE

PUBLICISTIKA

PŘEŽIJE DOBEŠŮV NÁPAD?

Smlouvy s rodiči po roce

ZRCADLO PRAXE

DOPISY


Ve spolupráci se základními a středními školami je nyní v plném proudu projekt EKOSTOPA, který realizuje občanské sdružení Týmová iniciativa pro místní udržitelný rozvoj (TIMUR). Jeho cílem je využití konceptu ekologické stopy ve vzdělávání k udržitelnému myšlení a chování pomocí výukového modulu EKOSTOPA. Výu-kový modul v sobě skrývá metodiku pro učitele, jak s žáky v relativně krátkém čase vypracovat a uskutečnit projekt na snížení ekologické stopy školy. Ekologická stopa je souhrnným ukazatelem vlivu člověka (školy, města, státu) na životní prostředí. Bývá též nazývána „zelené účetnictví“.

Ekologickou stopu své školy si žáci mohou v rámci výu-ky změřit pomocí on-line kalkulátoru (http://kalkulator.ekostopa.cz/), který je zpracován interaktivní formou a umí spočítat, jak moc škola svým provozem zatěžuje své okolní prostředí. Výukový modul EKOSTOPA pracuje s kalkulátorem na několika úrovních. Učitelé jednak se svými žáky v průběhu výuky sbírají data potřebná k výpočtu ekologické stopy školy, která pak zadávají do kalkulátoru. Kromě celkové ekologické stopy uživatelům ukáže, jakou má například škola biokapacitu, spotřebu vody a energií nebo jakou má produkci odpadů. Na základě těchto zjištění pak žáci pod vedením učitelů mohou přímo v kalkulátoru modelovat své žákovské projekty a navrhovat konkrétní a uskutečnitelná opatření, jak ekologickou stopu své školy snížit. Vybraný žákovský projekt mohou žáci s podporou vedení školy realizovat.

Finanční podpora žákovských projektů

Říkáte si, že k realizaci většiny projektů jsou ale potřeba peníze, kterých školy většinou nemají nazbyt? To je pravda a i na to mysleli autoři projektu. Učiteli, potažmo škole, která výukový modul zařadí do výuky, může iniciativa TIMUR uhradit náklady na realizaci žákovského projektu ve výši až 20 000 Kč. Jedním z prvních projektů, který TIMUR umožní provést, je instalace pohybových čidel ke světlům na toaletách v Gymnáziu Benešov, kde pod vedením učitele biologie a chemie Romana Andrese proběhla úspěšná pilotní výuka modulu EKOSTOPA.

Pilotní výuka

Výukový modul vznikl ve spolupráci se skupinou učitelů z celé ČR, kteří se zúčastnili pilotního semináře v Praze-Suchdole. Tento seminář sloužil ke zdokonalení navrženého výukového modulu a k jeho dovedení do finální použitelné podoby díky zpětné vazbě od učitelů. Čtyři z nich modul také otestovali na školách se svými žáky v pilotní výuce. A jaké to bylo? Na to jsme se zeptali jednoho z učitelů, který pilotní výuku dokončil v červnu 2012.

Jan Bejček učí zeměpis, tělesnou výchovu, výchovu ke zdraví a ICT na ZŠ Tuchlovice, kde rovněž zastává roli zástupce ředitelky. Modul otestoval s žáky 9. tříd v běžné výuce. Mimo učení se věnuje Woodcraft (liga lesní moudrosti), horolezectví, divoké vodě a přírodě.

Co vás na semináři Ekostopa nejvíce zaujalo?

Propracovanost tématu, nasazení lektorů, viditelný přínos pro žáky na školách. To, že Ekostopa není hra „na jako“, ale že je to skutečná tvorba projektu.

Proč jste se rozhodl pro pilotní výuku modulu?

Protože po absolvování semináře jsem měl konkrétní představu, jak by asi projekt měl běžet, a také konkrétní pochybnosti o dílčích věcech. Proto mě lákalo vyzkoušet modul a porovnat realitu s očekáváním. Také proto, že jsem jasně cítil přínos pro výuku.

Měl jste z něčeho před pilotní výukou obavy?

Především z abstraktních pojmů, které pro děti na základní škole mohou být problematické, a pak také z malé časové dotace pro některé lekce. Obojí se ukázalo jako opodstatněné, ne však zásadní.

Na co jste se těšil?

Hlavně na skupinovou práci dětí, na jejich kreativitu, na nový pohled na věc a na neformálnost výuky.

Jak třída reagovala?

Reakce byla proměnlivá. První nadšení nad projektem vystřídalo „vystřízlivění“, že to bude také i „vážná práce“, ale zábava při vymýšlení úspor jak snížit ekostopu školy a radost z dotažených projektů po jejich realizaci byla převažující.

Co žáky nejvíce bavilo?

Když vymýšleli opatření ke snížení ekostopy školy a jejich zpracování do prezentace. Bavila je především týmová práce, při níž mohli popustit uzdu své kreativitě.

V čem se modul Ekostopa liší od běžné výuky?

Zejména tím, že je to skutečné „učení pro život“. Žáci si vyzkoušejí, jak se dělá projekt, a mohou ho dotáhnout až po rea-lizaci, včetně případné žádosti o dotaci. Vidí, že to, co při projektu vymyslí, má smysl a že je to „doopravdy“.

Čeho se vám se třídou podařilo dosáhnout?

Nakonec jsme vyhodnotili dva vítězné projekty. Oba budeme realizovat na naší škole na začátku školního roku a těšíme se, až v kalkulátoru Ekostopy ověříme, zda naše opatření skutečně snížilo viditelně ekostopu školy. Oba projekty by měly být podpořeny z grantových peněz, což je pro žáky ohromná motivace. V reflexi žáci hodnotili svou účast na projektu velmi pozitivně.

Doporučil byste účast v projektu i dalším učitelům?

Rozhodně ano. Je to jeden z nástrojů, kterým se boří bariéra mezi učitelem a žákem, když se partnersky podílejí na projektové výuce. Společně cosi budují a zamýšlejí se nad tím. Díky projektu žáci nenásilně trénují všechny klíčové kompetence a vidí smysl a cíl práce. Asi bych mohl říci, že se učí prožitkem.

Výukový modul pro další školy

Pilotními učiteli a pilotní výukou ale projekt nekončí, naopak teprve začíná. Nyní je modul otestován a podle reakcí pilotních učitelů funguje výborně. Během jara a léta TIMUR uspořádal již dva semináře pro mimopražské učitele, kteří mají zájem výuku provést také na své škole. Semináře zatím proběhly v Brně a v Praze a reakce přítomných učitelů byly nad očekávání kladné. Téměř všichni se rozhodli pro výuku modulu EKOSTOPA ve své škole a těší se, že i jejich žákovské projekty budou finančně podpořeny ze strany iniciativy TIMUR. Učitelé také za přípravu a práci s výukovým modulem dostanou finanční odměnu.

Další semináře budou následovat na podzim 2012 a jsou otevřené všem učitelům mimopražských středních a základních škol, kteří chtějí zkusit se svými žáky něco nového a užitečného pro jejich školu. Již nyní se učitelé mohou přihlásit na seminář v Jihlavě (20. – 21. 9.), Praze (4. – 5. 10.) a Ostravě (11. – 12. 10.), a to on-line na adrese: http://www.timur.cz/registrace.html. Na semináři na ně budou čekat tištěné výukové materiály a pracovní listy pro žáky a v nich know how metod vytvořených unikátně pro modul. Pro účastníky seminářů je zajištěna a hrazena práce lektorů, výukové materiály, ubytování a stravování. Účastníci hradí pouze dopravu a účastnický příspěvek 250 Kč. Podzimní semináře jsou poslední a finanční podporu pro školy i učitele lze čerpat pouze do ukončení trvání projektu, tedy do června 2013 (více informací na www.ekostopa.cz/skoly).

Lukáš Koucký


< zpět na ročník
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
1543878000_mikroskop.gif
1604012400_polar_125x125.jpg
ucebnice
anketa
Měl by stát zavést minimální laťku úspěšnosti u jednotných přijímacích zkoušek na SŠ?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
36%
33%
31%
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2021 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz

php shell hacklink php shell seobizde.com http://jigoloizmir.wordpress.com/ http://jigolositem.blogspot.com/ jigolo jigolo jigolo exproof etanj armatür okey sohbet süperbahis elitbahis süperbahis rulet masası rulet masası betboo betboo twitter betboo betboo https://www.promosyonbank.com/promosyon-kalem https://www.promosyonbank.com/promosyon-ajanda plak alan yerler bedava canlı mac izle betebet anadolu casino betebet212 betebet betebet bodrum escort mecidiyeköy escort anadolu casino alanya escort esenyurt escort şirinevler escort avcilar escort porno izle portville betebet 126 dijital marketing