archiv
Učitelské noviny č. 11/2014
tisk článku

KDYŽ KNÍŽKY POMÁHAJÍ

Spíš nečtou, než čtou. A můžete jim horem dolem říkat, že knížka jim dá mnohem víc než samotný příběh, že vklad do života... Stejně vám to až na pár výjimek moc neuvěří. Jedním uchem tam, druhým ven. Tím spíš je třeba vítat každý nápad, každou příležitost, která dospělým pomůže přivést děti ke knížkám. Jednou z nich je projekt Čtení pomáhá.

Jeho tříleté zkušenosti mluví samy za sebe. Přes tisíc škol, které se do projektu zapojily, přes 156 000 čtenářů od prvňáčků až po maturanty. Ukázalo se, že možnost propojit knížku a charitu na mladé zabírá.

Na stránkách projektu www.ctenipomaha.cz najdou v části určené jejich věkové kategorii (1.–5. ročník, 6.–9. ročník a střední škola) seznam titulů, z nichž si vyberou ten, který mají chuť si přečíst. Až ho přečtou, znovu se vrátí na internet, aby mohli odpovědět na otázky, které potvrdí, že knížku skutečně přečetli. Za každou přečtenou a testem potvrzenou knihu získají virtuálních 50 Kč, které mohou věnovat na charitu podle svého výběru. Díky projektu je tato částka pro obdarovaného skutečná.

Není nad dobrou motivaci

„O projektu Čtení pomáhá jsem se dozvěděla před dvěma lety díky mediální kampani podpořené písní skupiny Nightwork – Kniha knih. Byl to dobrý tah. Kapela v té době zažívala velký boom a podle mě se podařilo pro děti srozumitelným a vtipným klipem spojit myšlenku ‚číst je dobré‘ s její prezentací. Klip pomohl oslovit široké spektrum dětí, zejména pak na 2. stupni základní školy,“ dověděli jsme se od Terezie Indrákové, učitelky českého jazyka a literatury z 3. ZŠ v Holešově. „Pro mě byl a je projekt Čtení pomáhá ideálním podpůrným prostředkem k výběru knih pro zápis do čtenářského deníku. Trvám na jeho vedení, ale nedávám žákům seznam knih, které musejí přečíst. Snažím se je vést k tomu, že nejdůležitější je číst. Ať čtou, co je zajímá. Děti zvyklé číst většinou nemají s výběrem knih problém, nebojí se zeptat na tip kamarádů ani mě, využívají ukázek z čítanky, chodí do knihovny. Pro mnoho příležitostných čtenářů nebo nečtenářů je ale velkým problémem zjistit, co by vůbec mohli číst. Domácí knihovny jsou v některých případech velmi chudé.“

Upozornila na jev, který mne překvapil. Pro některé teenagery znamená návštěva veřejné knihovny něco, co v rámci party snižuje jejich společenské postavení. Podobně jako „ptát se učitelky“. „Projekt Čtení pomáhá je tak pro tyto děti snadno dostupným seznamem, v kterém najdou radu, co číst. A je to rada plnohodnotná. Bonusem je pro mne fakt, že i u nás jsou žáci, kteří spojí příjemné s užitečným. Díky projektu mohou skrze čtení, které je baví, podpořit i ty, kteří jejich pomoc potřebují.“

Nejen škola, ale i knihovna

Když se stal před třemi lety Radek Škarka ředitelem ZŠ v Ústí nad Orlicí, škola už byla do projektu zapojena. „Máme šikovné češtináře, umějí děti ke knížkám vést,“ říká. Ale každý rok je prý trochu jiný. „Loňští deváťáci hodně četli. Měli ve třídě na stěně kalendář, kde si zakroužkovávali, které knížky už přečetli a které je ještě čekají. Všiml jsem si toho, když jsem v jejich třídě učil. To nebylo možné přehlédnout.“

Zdůraznil, že čtení ve škole chápou jako základ, nezbytnou součást učení. Už na prvním stupni. Děti se o knížkách nejen mnohé dovídají, ale přibližují se k nim také zajímavými aktivitami. Například zkoušejí knížky ilustrovat, vymýšlejí jednoduché říkanky, vyrábějí stručné komiksy. A samozřejmě navštěvují knihovnu. „Máme ji přes ulici, spolupracujeme s ní hodně často. Městská knihovna Ústí nad Orlicí připravuje pro žáky základních i středních škol řadu pěkných akcí. Jsou věnovány knihám i vyhledávání informací po internetu a podobně.“

Inspirace pro 3. stupeň

I když má projekt od samého začátku nejvíc příznivců mezi žáky 1. stupně základní školy, je dobře, že jejím 2. stupněm nekončí. V Arcibiskupském gymnáziu v Kroměříži pečuje o projekt Čtení pomáhá knihovnice Jana Dvořáková. „Nikoho k účasti nenutíme, všechno je na ryze dobrovolné bázi,“ říká. Podpora je ale v knihovně patrná. Knihy ze seznamu mají v policích vyčleněné místo. Čas od času je knihovnice přiblíží žákům ve speciálním programu – například jako besedu nebo dílnu čtení. To když se vyučování přesune ze třídy do knihovny. „Mladší žáci ještě hledají, kterou knížku by si mohli přečíst, ráda jim poradím. Starší už přicházejí cíleně a určitě nejen proto, že jim některé tituly učitelé doporučují k maturitě. To, že přečtením knihy mohou někomu pomoci, je zaujalo.“

Chtě nechtě napadne, jestli žáci a studenti nečtou knížky jenom „na počet“. Aby ukázali, jak jsou dobří. Zhltají jeden text, vyplní test nebo napíší zápis do čtenářského deníku a „čistí“ přejdou k další knížce...

„Zadáváme doporučenou četbu, ale nevyžadujeme čtenářské deníky,“ vysvětluje Vladimír Koutný, zástupce ředitele a zároveň učitel českého jazyka a literatury. „Z obsahů knih studenty nezkoušíme, ale jednou za pololetí s nimi absolvujeme pohovor o četbě. Hlavním účelem je motivace. To, jak žák o knize dokáže uvažovat, se prověřuje až v druhém plánu.“ Učitel se schází vždy s dvojicí studentů na přibližně čtvrthodinové debatě nejen nad doporučenou četbou. Povídají si o tom, co je v knihách zaujalo nebo zklamalo, co by doporučili kamarádům a co naopak ne. „U vyšších ročníků se zaměřujeme víc na tituly, které se objeví u státní maturity. Součástí ústní zkoušky je právě diskuze nad knihou. Student odevzdá seznam dvaceti knih, dostane k nim pracovní list a před komisí je pak zkoušený. Myslím, že pohovory nad knížkami, které v průběhu roku absolvují, je na zkoušku docela dobře připraví. Ale prvořadá je opravdu motivace.“

Projekt je zajímavou příležitostí, jak probudit zájem dětí o knihy, ale také jak ozvláštnit vyučování. Na základní i na střední škole.

Jaroslava Štefflová

 

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_1_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
feuerstein_125x125.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
31%
20%
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz