archiv
Učitelské noviny č. 11/2014
tisk článku

UČITELÉ ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ DOSTANOU VÝJIMKU

Předminulý týden ministr školství Marcel Chládek představil postup svého úřadu v otázce nekvalifikovaných učitelů všech stupňů, z nichž až sedm tisíc nebude moci podle stávajících regulí od roku 2015 učit. Mezi nimi je i skupina učitelů odborných předmětů, jimž se však ministr chystá udělit výjimku – pokud jejich úvazek bude nižší než poloviční. Co na to říkají střední školy?

Ministr hodlá problém řešit předložením novely zákona o pedagogických pracovnících, aby, jak uvedl, ředitelé škol mohli na nezbytně nutnou dobu uplatnit výjimku pro některého ze svých zaměstnanců – pedagogů, kteří nesplňují podmínky odborné kvalifikace. Podle tiskové zprávy MŠMT by novela měla dále umožnit ředitelům škol na zkrácený úvazek zaměstnat odborníky z praxe – tedy třeba aktivní umělce či sportovní trenéry, kteří by jinak podmínky kvalifikace nesplňovali.

O výjimce jsme věděli

Řada středních škol samozřejmě žádné potíže s nekvalifikovanými učiteli nemá. Například na chomutovské Střední škole energetické a stavební, Obchodní akademii a Střední zdravotnické škole, jejíž profil přinášíme na str. 10–11, uplatňují dlouholeté pravidlo: jakmile nějaký odborník z praxe předstoupí před žáky, musí zahájit studium pedagogiky.

Podobné informace přišly i z Vyšší odborné školy potravinářské a Střední průmyslové školy mlékárenské v Kroměříži. „Do hlášení pro inspekci jsme uváděli u nekvalifikovaných čistou nulu,“ uvedl pro UN její ředitel Milan Zeman a dodal: „Jsme výjimečná škola tím, že zhruba 60 procent učitelů je našimi absolventy. Pedagogické vzdělání je u učitelů odborných předmětů samozřejmostí. Navíc jsme o zákonné lhůtě celých deset let věděli.“

Ani na nedaleké kroměřížské Střední škole hotelové a služeb to není jiné. Podle ředitele Petra Hajného chybí kvalifikace jen angličtinářce, které je 53 let. Kdyby teď zahájila studium, ukončí ho až v důchodu. „Jde o velice kvalitní učitelku, na kterou by se výjimka mohla vztahovat. Učitelé odborných předmětů buď pedagogickou kvalifikaci mají, nebo studují. Právě rozjíždíme nový obor gastronomie wellness zaměřený na zdravou výživu, kde ve druhém či třetím ročníku budeme potřebovat výpomoc externistů. Jde o lidi nezastupitelné, po odborné stránce předčí naše pedagogy, ale nelze u nich předpokládat, že půjdou kvůli tomu studovat. Proto avizovanou výjimku vítám,“ dodal P. Hajný.

Zdravotnictví vyřešila reforma

Výjimku pro externisty schvaluje i Karel Štix, ředitel českobudějovické Střední zdravotnické školy a VOŠ zdravotnické a šéf Asociace zdravotnických škol. Bude se ale podle něj týkat jen minima odborníků-lékařů, kteří pedagogické vzdělání nemají a těžko si ho budou kdy doplňovat. Kvůli reformě zdravotnického školství, která proběhla před zhruba deseti roky, totiž došlo k přesunu vzdělávání sester do terciáru, takže z klasických čtyřletých zdrávek lékaři prakticky zmizeli, aby je nahradily učitelky odborných předmětů, které pedagogickou kvalifikaci obvykle mají.

Půl úvazku je moc

„Nemáme kvalifikované úplně všechny učitele odborných předmětů, ti nekvalifikovaní ale studují. Nicméně dva externí odborníci u nás na dohodu učí každý čtyři hodiny, a ti si pedagogiku určitě doplňovat nebudou, to spíš přestanou učit, což by byla nesmírná škoda. Kvalita by šla dolů,“ uvedla Markéta Šlechtová, ředitelka Střední průmyslové školy keramické a sklářské v Karlových Varech. Překvapilo ji, že do nedávného statistického šetření MŠMT ředitelé škol nemohli zahrnout i tyto případy zaměstnání expertů na dohodu o provedení práce. Podle Patrika Kubase z tiskového odboru ministerstva školství však bude výjimka pamatovat i na tyto případy.

Ředitelka karlovarské školy na druhé straně horní hranici půl úvazku považuje za příliš vysokou a výjimku za benevolentní. „Pokud někdo ve škole odučí polovinu úvazku, kvalifikaci by mít rozhodně měl,“ dodala M. Šlechtová.

Petr Husník

 

 

Předseda CZESHA Jiří Zajíček nedávno pro UN uvedl, že by bylo prospěšné vytvořit takové podmínky, aby odborníci z praxe ve školách mohli dále vyučovat bez nutnosti dalšího formálního vzdělávání. „Celou situaci by bylo možné vyřešit s využitím zákona 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, a národní soustavy kvalifikací. Toto řešení vyžaduje vytvořit dvě nové kvalifikace, a to odborníka z praxe a instruktora. Úroveň odborné způsobilosti by měla popisovat právě požadované pedagogické kompetence. V praxi by potom stačilo, kdyby odborník, který nemá pedagogické vzdělání, složil odpovídající zkoušku před autorizovanou osobou a tím si kvalifikaci doplnil.“

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_1_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
feuerstein_125x125.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
31%
20%
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz