archiv
Učitelské noviny č. 45/2013
tisk článku

ŠPATNÉ NEJSOU DĚTI, ALE METODY VZDĚLÁVÁNÍ

Vážení autoři projektu Kalibro. Rád bych napsal, že je to všechno spíše celé k pousmání, ale představa, že vámi publikované názory mohou ti, kteří neznají a přitom rozhodují, vzít pro jejich pohodlnost za své, rozhodně úsměvná není.

Je smutné, když si člověk uvědomí, jak jsou vaše závěry výrazně vytrženy z kontextu současného školství, vývoje společnosti, reálných možností škol jako takových včetně vybavení a financování a navíc způsobů výuky.

Úplně opomíjíte úlohu rodiny, která ve vztahu ke vzdělávání a škole často selhává, zcela bagatelizujete striktnost (mimochodem velmi potřebnou) v hodnocení žáků (nazýváte to oddělováním zrna od plev) a opět se klaníte, jak tomu bylo chybně v devadesátých letech (plných mylných euforií o změnách ve vzdělávacím systému, jejichž negativní důsledky již několik let kulminují), zlatému teleti závěrů a‘la „dítě si musí najít, o co jde, ne se to pasivně učit.“ Navíc opět všechno házíte na pedagogické pracovníky, což je vždy nejpohodlnější.

Uvědomili jste si, že různými rozvolněními je téměř jisté, že žák spíše sáhne po systému, který mu nic neukládá, než po způsobu výuky, kdy se musí něco naučit? Zamysleli jste se nad udržitelností poznatků z těchto různých druhů činností? Měli jste na paměti problematiku psychické odolnosti žáka, kdy ho přílišné učesávání překážek na reálný život nepřipraví, naopak mu uškodí? Mluvíte o gramatice a pravopisu. Také zde budete raději, že žák a poté absolvent dříve, než si něco napíše, si bude muset „vygooglovat“, zda je tam měkké, či tvrdé „i“? No, hlavně, když ho to bude bavit.

Nemyslíte, že odpor k tradičnímu, jak říkáte,  přesouvání vědomostí z hlav učitelů do hlav žáků jen nahrává těm, kteří se učit nechtějí, poškozuje ty, kteří se učit chtějí a v celkovém kontextu snižuje úroveň našeho školství, kdy se neustále sebemrskačsky snažíme přizpůsobit jízdu školního vlaku podle nejpomalejšího vagónu?

Ne? Tak promiňte vy všichni obrozenci, promiň i ty, Jane Ámosi.

Vítězslav Štefl,

ředitel Střední školy stavební a technické, Páteřní školy Ústeckého kraje

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_2_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
31%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz