archiv
Učitelské noviny č. 45/2013
tisk článku

JSOU PLATY NEJVĚTŠÍ PROBLÉM?

S vyjmenováním problémů školství plně souhlasím. Největší je pravděpodobně v tom, že školství není v rukou odborníků, ale politiků. A ti v poslední době rozhodují podle toho, co jim přitáhne potenciální voliče. (V politice se již delší dobu pohybuji na regionální úrovni a toto v rámci vnitrostranických diskuzí dlouhodobě kritizuji.)

Jsem ale přesvědčen, že zvýšení tabulkových platů není alfou a omegou k řešení většiny problémů ve školství. Já se dokonce domnívám, že učitelství je placeno dostatečně, ale to je můj subjektivní názor, od kterého se snažím při zamýšlení a diskuzích o problémech školství oprostit. Především po „Dobešově změně“ platových tarifů si lidé stěžují na pomalý platový nárůst.

Jako klíčové vidím řešení přijetí kariérního řádu. Domnívám se, že by tato změna měla vyšší dopad na kvalitu práce pedagogů. Především by ale přinesla určitou perspektivu, možnost kariérního růstu... Nedávno jsem někde četl výzkum, podle kterého si učitelé nejvíce stěžují právě na absenci profesního růstu, otázka výše platu byla tuším až na 4. místě.

Souhlasím na druhou stranu s tím (i přes svůj osobní názor), že platy by růst měly. To se projeví v zájmu o tuto profesi, což vytvoří tlak na přirozenou selekci uchazečů o studium na pedagogických fakultách i během následného studia na nich.

Osobně mám problém s tím, že jako první téma do diskuze se téměř vždy a všude berou právě platy, a učitelé pak mají pocit, jak jsou na tom špatně. Objevuje se taková ta typická česká závist, že se všichni mají líp atd., místo toho, aby se lidé zamýšleli nad tím, jak lépe pracovat. Velká většina učitelů svou práci dělá právě proto, že chce dát dětem to nejlepší. Absentujícím kariérním řádem se urychluje nástup jejich skepse a rezignace.

Vždy se snažím, aby má kritika (a k našemu školství jsem velmi kritický) byla pozitivní, což mi ve vašem shrnutí chybělo. Psát o platech mi připadá velmi jednoduché a budu se těšit na články s konstruktivní kritikou problémů školství.

Tomáš Augustýn

ředitel ZŠ Nové Veselí

< zpět do čísla
banners/1598997600_uspesny-web_390x60.gif
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
1543878000_mikroskop.gif
1597960800_mascotte_125 x 125.jpg
ucebnice
1599602400_okentes.gif
anketa
Pomůže Strategie 2030+ změnit školství k lepšímu?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
40%
33%
27%
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz