archiv
Učitelské noviny č. 45/2013
tisk článku

S družinami není něco v pořádku...

„Pojďte se ještě podívat na naši školní družinu.“ Tohle pozvání slýchám při návštěvách základních škol docela často. Bývá v oddělené části chodby, někdy i s vlastním vchodem, občas dokonce v samostatném pavilonu. Nazdobené třídy plné hraček, knížek, pastelek a obrázků. Fotografie na nástěnkách dokumentují, co všechno děti v družině zažívají. Pohodová oáza uprostřed ruchu školního života, na kterou bývají ředitelé právem pyšní. Jenže v poslední době právě tahle idylka vedení škol poněkud hořkne.

Přibývá žáčků na prvním stupni základních škol a rodiče očekávají, že se jim o jejich ratolesti škola postará i po vyučování. Mnozí však odcházejí s nepořízenou. Nejčastěji uspějí prvňáčkové a druháci, ovšem pokud jejich maminky nejsou na rodičovské dovolené. Čím starší dítě, tím častěji mívá pech. A to se za starší počítají někdy už i třeťáci. Obzvlášť ve větších městech, v obcích poblíž satelitních městeček nebo ve školách s širokým spádovým obvodem. Což prostory by se ještě našly a když je nejhůř, pořád tu jsou kmenové třídy, kam je možné při odpovídajícím dovybavení děti na odpoledne nastěhovat. Horší je, že chybějí vychovatelky. Přesněji – škola by je našla, ale kraj nepovolí navýšení kapacity. Každá třída navíc totiž znamená pracovníka navíc. A to už jde o peníze.

Jako školské zařízení poskytující „pouze“ zájmové vzdělávání nemá družina nárok na vlastní normativ na žáka. Chtě nechtě se pak musí sáhnout na peníze určené na vzdělávání. Kraje pro ni proto musejí vyčlenit část financí, které dostanou ze školského rozpočtu, ze sumy určené základním školám. Podle toho, co rozpočet dovolí a co si příslušný kraj stanovil ve svém dlouhodobém záměru, pak přistupují k žádostem o navýšení kapacity pro družinu. Málokde mají školy to štěstí, že jim vychovatelku potřebnou pro navýšení kapacity zaplatí zřizovatel.

„Za chvíli po nás budou chtít, abychom v ´družinovném´ platili i vychovatelku,“ obávají se rodiče. Na to by ale jedna dvě nebo tři stovky měsíčně jako dnes nestačily. Teď jsou ředitelé rádi, že mohou z vybraných peněz dovybavit místnosti, nakoupit pomůcky, přispět na odměny vychovatelkám. „Zasloužíme si to, program naší družiny je opravdu bohatý,“ vysvětlují vychovatelky a nabízejí k prolistování kroniku. Fotografie nelžou. Dětský karneval, vystoupení pro veřejnost, atletické závody, pouť za pokladem, výlety s rodiči, všelijaké soutěže a kvízy... K tomu ještě několik zájmových kroužků.

„Ano, děti si ‚jenom‘ hrají, ale hra je propojena s tím, co se při vyučování naučily,“ obhajují ředitelé své kolegyně. „Když dávaly vychovatelky svoji část do ŠVP, konzultovaly ji s učitelkami prvního stupně. Jistě, družina je tu také proto, aby děti neběhaly bez dozoru po ulici, ale rozhodně to není jenom ‚hlídárna‘, jak někdy bývá prezentována.“ Na zúžení funkce školní družiny pouze na tu sociální bývají vychovatelky docela alergické. Jako by to, že chtějí, aby se děti po dopoledním vyučování odreagovaly, bylo špatné. Jako by je skutečnost, že dětem rozšiřují obzory jinak než učitelky, nějak degradovala. Možná i proto se někdy objevují snahy změnit ve vyučování i odpolední aktivity. Aby družina nebyla jenom zájmová...

Letos jsou mnohé základní školy rády, když umístní v družině alespoň mladší ročníky. A rok od roku bude hůř. Co s tím? Třeba by pomohlo, aby si „nahoře“ při sestavování školského rozpočtu uvědomili, že počet dětí narůstá (když klesal, zdůvodňovalo se tím kde co). Copak je řešení, aby družina ukrajovala z rozpočtu školy? Možná kdyby konečně někdo vyslyšel dlouholeté přání pedagogů a vyčíslil, kolik stojí vzdělávání žáka v každém stupni školské soustavy – a podle toho postavil rozpočet rezortu – bylo by líp. Zdaleka nejen školním družinám. Protože pokud je pravda, že výdaje na školství nepatří mezi mandatorní, že rezort musí vyjít s tím, co mu někdo odhadem stanoví, pak něco není v pořádku.

Jaroslava Štefflová

 

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_1_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
feuerstein_125x125.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
31%
20%
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz