archiv
Učitelské noviny č. 30/2013
tisk článku

ZLATÁ KREPOVÁ RŮŽE NAVONĚNÁ LACINOU VOŇAVKOU SI NA NIC NEHRAJE

Mnoho kolegů v prvních dnech září nadzvedla informace o snížení státního rozpočtu v kapitole školství na rok 2014 o 5 miliard korun, která se objevila v médiích.

Bylo to jako velmi špatný vtip od vlády v demisi při zahájení nového školního roku, kdy se politici jinak předhánějí ve zdůrazňování významu vzdělávání pro celou společnost. Navíc při letmém čtení vládního prohlášení nelze přehlédnout závazek vlády mimo jiné k podpoře výzkumu a vzdělávání. A náhle po informacích o minus 5 miliardách korun pro školství se vše ocitlo naprosto v jiné rovině, která si svou absurditou nezadá s Havlovými dramaty.

Další zprávy ze stejné doby tlumočily premiérovy (v demisi) optimistické úvahy: „Se svými vládními kolegy přemýšlíme o tom, že by se všem zaměstnancům státu navýšily platy o 1 %. Polepšit by si tak mohli úředníci, policisté a učitelé.” Mohlo to však spíše působit jako produkce z pouťových atrakcí, kde si ovšem krepová růže navoněná lacinou voňavkou na nic nehraje.

Uvědomme si, že takovéhle informační hrátky probíhají v době, kdy v řadě škol pedagogové (a to už vůbec nemluvím o nepedagogických pracovnících) mohou zapomenout na nenárokové složky platů, kdy se celkem běžnou záležitostí stává, že dostávají „holý plat“. A dokonce jsou zaznamenány případy, kdy ředitel pod tlakem krajských úřadů musí sáhnout k aplikaci „plovoucího tarifu“, kdy se pracovníkům snižuje tarifní plat až na jeho základní úroveň. A za téhle situace, v atmosféře, která ve školách řadu měsíců, dokonce roky zrála, v době očekávání pozitivní změny po pádu pravicové vlády, se najednou zase zaměstnanci ve školách a školských zařízeních mají dozvědět, že rozpočet školství přijde o pět miliard korun? Je to bud špatný vtip, nebo nedomyšlené vyjádření. A možná obojí dohromady.

Naprosto chápu rozzlobenost kolegů ze škol, kteří nerozuměli sdělení politiků přes média a cítili se – po kolikáté již – podvedeni. Vypadá to totiž, jako by jeden z vládních politiků nevěděl, co chystá druhý. Přitom jde o vybranou skupinu lidí, kteří by snad měli být schopni říci občas jasné a srozumitelné slovo a kteří by se aspoň v demisi měli shodnout, když už je nedělí rozdílné direktivy různých politických stran, které by je do vlády nominovaly.

Jak dlouho bude nutné vysvětlovat lidem odpovědným za řízení naší země, že pokud nebude dostatečně zajištěna oblast vzdělávání, nebude žádná naděje na postupné zlepšování atmosféry ve společnosti, hospodářské úrovně a z toho plynoucí kvality života všech občanů. Ztráta pěti miliard korun by tedy nebyla jen ranou aktuální, ale zásahem, který by svými kořeny zasahoval do daleké budoucnosti.

Naštěstí, zdá se, nebyla tato zpráva přesná, nebyla ani odrazem střednědobých výhledů, kterými v posledních letech strašil ministry školství a pochopitelně i zaměstnance ve školách ministr financí předchozí vlády Miroslav Kalousek (TOP 09).

Neodhadnu, kolik zaměstnanců školství si druhý zářijový den v pozdních odpoledních hodinách na webových stránkách ministerstva školství přečetlo tiskovou zprávu Pravda o rozpočtu MŠMT, ve které se mimo jiné vysvětluje: „K žádnému skutečnému snížení výdajů v kapitole ministerstva školství na rok 2014 ve výši pět miliard korun, které by například postihlo oblast mzdových prostředků, nedochází, a nejsou tak ohroženy žádné nezbytné výdaje realizované v rámci této rozpočtové kapitoly.” MŠMT ve zprávě vysvětluje, že snížená čísla obsahují předpokládané dotace z EU, které příští rok poklesnou.

Pro běžného čtenáře asi toto není úplně snadné a jednoduše pochopitelné. Musel jsem se vrátit ve svých úvahách i k rozhovorům ministra D. Štyse v poslední době (mimo jiné i v Učitelských novinách), kde kromě dalších svých vyjádření informuje o rezortních požadavcích na navýšení rozpočtu školství a také se zmiňuje o úvaze ministra financí o 1% zvýšení platů zaměstnanců veřejného sektoru, tedy i ve školství. Obě sdělení končí vyjádřením „pohádáme se na vládě”. Zajisté myšleno o výše zmíněných požadavcích. Určitě si všichni příznivci školství v ČR budou přát, aby byl ministr školství (v demisi) při hádce na jednání vlády úspěšný. Argumentů by mu měl jeho úřad jistě připravit dostatek i pro spolurozhodování jeho vládních kolegů. Možná by skutečně stálo za to, aby si ministři museli před každým svým vládním jednáním povinně číst ve vládním prohlášení. Výsledek – návrh státního rozpočtu na rok 2014, kapitola školství – bude velmi důležitý a informace o něm také. Chci uvěřit tomu, že oproti zprávám ze začátku září nás ty nové nebudou nadzvedávat a jitřit atmosféru ve školách.

František Dobšík

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_2_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
31%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz