archiv
Učitelské noviny č. 23/2013
tisk článku

LOGO PRO VŠECHNY PŘÍLEŽITOSTI

Kreativci, kteří v reklamních agenturách vytvářejí nejrůznějším firmám logo, se řídí nepsanými, zato uznávanými pravidly. Například že by mělo vyjadřovat hlavní charakter firmy, podle něhož by ji bylo možné identifikovat. Mělo by být snadno zapamatovatelné a dlouhodobě neměnné… Přesto se občas vyplatí postavit zákonitosti na hlavu. Dokladem je nové logo, které si vytvořila Základní umělecká škola sídlící na Trhanovském náměstí v Praze – Hostivaři. Cesta k němu nebyla snadná, zato inspirativní.

Začátek tohoto školního roku znamenal pro všechny základní umělecké školy vstup do práce podle školního vzdělávacího programu, který si vytvořily. Když se proměňuje obsah vzdělávání, proč by se od stejného data nemohla změnit i vizualizace školy? – řekli si v hostivařské zušce. Rozhodli se, že nové by neměly být jen webové stránky školy, ale i její logo.

„Jsme umělecká škola, logo z vlastních zdrojů bude nejlepší,“ vysvětloval ředitel školy Jiří Stárek, proč nejdřív oslovil učitele a žáky. „Jenže pořád jsem nebyl spokojený. Nechtěl jsem se dostat do pasti, že logo bude čtyřmi barvami symbolizovat čtyři umělecké obory nebo smyčec propíchávat malířskou paletu. Tomu jsem se chtěl vyhnout. I když návrhy žáků byly mnohem vtipnější než návrhy učitelů, ani v nich jsem pro školu nic vhodného nenašel. Ale probírat se jimi byla velká zábava.“

Další kroky vedly k profesionálům do reklamních agentur. Ani tady ale nebyl J. Stárek s výsledkem spokojený. A to by se případná cena počítala ve statisících!

„Setkání s profesionály mi umožnilo nahlédnout jejich práci pod pokličku, minimálně k zásadám, které agentury při vytváření loga dodržují. Třeba že logo musí dobře vypadat na tiskovinách i na webu, že by mělo odpovídat filozofii firmy… Postupně jsem si je zapsal do hlavy.

Pak jsem jednou nemohl v noci spát, což se ředitelům často stává, a jak jsem tak přemýšlel o tom, co všechno už jsme bez úspěchu vyzkoušeli, napadl mne bláznivý nápad. Všechny ty profesionální zásady grafických studií postavíme na hlavu! Už jsem nedospal. Sedl jsem si ke stolu a začal jedno pravidlo za druhým řadit do sloupce a ke každému jsem přiřazoval opak. Že logo nesmí používat nikdo jiný? Naše logo bude moci používat každý. Že logo musí vyjadřovat charakter dané organizace? Ne… Vtom se mi rozsvítilo. Podoba nového loga začala dostávat konkrétní obrysy.“

Zřizovatelem školy je hl. m. Praha, jehož logo rámuje čtverec. Čtverec proto bude rámovat i logo ZUŠ. Když nemá vyjadřovat charakter firmy, bude čtverec prázdný. Jen na základnu postavíme stručný název ZUŠ HOSTIVAŘ.

„V ten moment se nápady začaly sypat. Logo si může půjčit a dotvořit každý. Učitelé pro akce své i svých žáků, pro výstavy, koncerty, divadelní nebo taneční představení. Stejně tak si mohou logo vypůjčit žáci – na koncert, žákovskou knížku nebo samolepku. Na internetových stránkách školy se může logo obměňovat podle ročních období, podle akcí, na které se škola připravuje.“

Když představil nápad kolegům, zavládla spokojenost. Hlavně s tím, že si každý může logo dotvořit podle svého. Trvá to prý maximálně pět minut. Po technické stránce dotáhli představu tak daleko, že na webové stránky školy umístili odkaz Vytvořte si naše logo. Připojili k němu nejen radu, jak na to, ale také možnost zapojit se svým logem do soutěže. Autora nebo autorku nejlepšího žákovského loga ředitel v závěru školního roku vždy odmění.

„Porušil jsem i hlavní zásadu loga – nezaregistroval jsem si ho. Důvod byl jednoduchý. Za chvíli bychom se mohli z autorských zákonů a různých vyhlášek zbláznit. Nikdo už nebude tvořit, všichni budou jenom kontrolovat, jestli druhý netvoří podobně. Přiznám, že kolegové mne varovali, že by logo mohl někdo zneužít nějakým nevhodně vsazeným obrázkem. Na druhou stranu – neumím si představit účinnější reklamu než skandál, který udělal někdo jiný. Vždyť by to byl výborný PR! Mám radost, že se žádný vulgarismus nebo sexismus v naší minigalerii zatím neobjevil. Jen jeden vtípek, portrét politika s bublinou u pusy.“

Tři čtvrtě roku už logo žije svým vlastním životem.

V poslední době ho využili například výtvarníci, když připravovali svoji akci do Noci kostelů. Nebo muzikanti, když se chystali na festival Petrovické jaro.

Letos už běží podeváté. Svým programem, na němž vystupují žáci hostivařské ZUŠ i dospělí umělci, které zve radnice Petrovic, kopíruje světoznámý festival Pražské jaro.

„Letos přijeli také zahraniční hosté z partnerských škol – z Polska, Slovenska a Chorvatska. Každý najde ve své složce dokumenty s naším logem, které jsem doplnil motivem jejich měst. Je to můj projev úcty k nim, poděkování, že vážili cestu k nám, že spolu se dvěma našimi velkými orchestry vystoupí v novém kulturním sále petrovického Domu občanské vybavenosti.“

Jak se zdá, navzdory ujišťování, že všechny zásady tvorby loga škola postavila na hlavu, jednu dodržela do puntíku. Co jiného tak výstižně charakterizuje firmu – tedy základní uměleckou školu – než tvořivost?

Jaroslava Štefflová

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_1_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
feuerstein_125x125.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
31%
20%
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz