archiv
Učitelské noviny č. 22/2013
tisk článku

VÁŽENÍ ČTENÁŘI

dostává se vám do rukou nové číslo Učitelských novin, oproti tomu minulému s modernější grafickou tváří, a hlavně s bohatším obsahem. Při práci v odborném týdeníku, který s krátkými přestávkami vychází od roku 1883 a který se letos posunul do svého 116. ročníku, víme nebo přinejmenším tušíme, co znamená ctít tradice. Znamená to kromě spousty dalších důležitých věcí také nežít z minulosti. Zkrátka usoudili jsme, že po několika letech dozrál čas naše noviny změnit tak, aby se vám lépe četly a abyste měli stále dobrý důvod se k nim vracet.

 Jednou z významných obsahových proměn je přesun zpravodajství, tedy především drobnějších aktualit krátké „životnosti“, z tištěných stránek na ty internetové. Uvolníme si díky tomu prostor v klasických novinách, abychom vám v nich mohli nabídnout víc rozhovorů, kauz či kontroverzních témat, víc portrétů škol, hlubších analýz, komentářů a rad od školských expertů a také víc názorů přímo z terénu – tedy od vás. Nicméně dál budeme zveřejňovat informace o všech podstatných událostech z předcházejícího týdne.

 První číslo Učitelských novin v novém kabátě otevíráme článkem zaměřeným na víceletá gymnázia. Jde o zásadní problém, který vypovídá o mizerném stavu koncepční práce školského rezortu. V propadlišti dějin skončily časy, kdy se ředitelé základek chlubili, kolik žáků připravili pro přestup na tento typ studia pro nadané. Po změně pravidel financování a prudkém demografickém sešupu se situace otočila a ze spolupracujících kolegů se stali mnohdy nesmiřitelní konkurenti. Bohužel, za dvacet roků naplněných spíše emotivními než fakty podloženými spory kolem fungování víceletých gymnázií problémů rozhodně neubylo, ba naopak. Olej do ohně přilévá skutečnost, že není dořešeno financování regionálního ani optimalizace středního školství. Nevíme dostatečně přesně, nakolik žhavý je problém s „vykrádáním“ dobrých žáků ze základních škol, ani to, jestli je raná selekce dětí zhoubou, drobným klopýtnutím, či pouhým zdrojem mýtů. Jednou z příčin tohoto stavu byla i absence analýz postavených na vědeckém základu. Minulý čas u slovesa předchozí věty začíná být na místě. Na světě jsou totiž první tvrdá data z dlouhodobého a velmi ambiciózního projektu z dílny expertů Univerzity Karlovy, jemuž se věnuje rubrika nazvaná Téma týdne.

 Uvidíme, snad bude v otázce víceletých gymnázií brzy o něco jasněji. Dost možná pomohou vědcům i zkušenosti základních škol, které se zaměřují na práci s nadanými, a to nejen s jedničkáři, ale třeba i s žáky průměrnými nebo se speciálními potřebami. Jak se šije na míru školní vzdělávací program právě takovým dětem? O tom se dočtete v nové rubrice Profil.

 A možná začnou vědcům fušovat do řemesla poslanci, kteří v souvislosti s připravovanou novelou školského zákona, o jejímž prvním nástřelu píšeme v Sondách, začínají s erudicí sobě vlastní pátrat po tom, proč víceletá nabízejí třikrát víc míst, než kolik se prý může podle Gaussovy křivky v populaci narodit talentů.

 Školské trable v tomto čísle úplně míjí článek o Karlu Mayovi. Omlouvám se tímto jeho autorovi, mému kolegovi za to, že jsem zprvu nevěřil, že příběh oblíbeného spisovatele pro děti a zločince v jedné osobě může posloužit jako účelná didaktická pomůcka. Pokud si přečtete Reflexi, asi se mnou budete souhlasit, když řeknu, že opravdu může.

 Vážení čtenáři, budeme rádi, když se vám nové Učitelské noviny zalíbí. A budeme vám vděční, když nám v jejich další existenci pomůžete svými tipy, nápady a názory.

Petr Husník

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_2_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
31%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz