archiv
Učitelské noviny č. 18/2013
tisk článku

PROČ VOŠ NEJSOU SLEPOU CESTOU

Ještě nedávno byly rekordmany v délce odkládání koncepčního řešení státní maturity, teď štafetu v této smutné disciplíně převzaly vyšší odborné školy. Přes dvacet let marného čekání na to, až nějaké z dlouhé řady vedení ministerstva školství sebere odvahu a konečně připraví pro tento jedinečný sektor vzdělávání legislativní rámec, je fakt, slušně řečeno, hodně silná káva. Proto těžko jinak než jako drzost lze označit pasáž, která se nedávno objevila v ministerském návrhu k diskuzi o Strategii 2020, kdy byly vošky nepřímo označeny za slepou vzdělávací cestu. I kdyby to byla pravda, jakože není, kdo za to může?

O co tu vlastně jde? Především o vysokoškolské lobby, kterému se žádné z dlouhé řady vedení rezortu nedokázalo vzepřít. Vysoké školy nevidí vošky jako sobě rovné instituce – vždyť jak by mohl být diplomovaný specialista hoden akademické půdy, když ho kodifikuje „regionální“ školský zákon. Titul DiS. může být podle některých akademiků užitečný jen tehdy, když jako takový zanikne, aby se posléze znovuzrozen objevil coby bakalář v posluchárnách, které bude kvůli demografickému poklesu stále těžší naplnit. Kauza diplomovaných všeobecných sester, které by měly být v budoucnu vzdělávány už jen v bakalářském studiu, je toho názorným příkladem (viz str. 8–10). Kdyby bylo v minulosti jasně řečeno, co bude s voškami dál, nemohlo by teď k takovému excesu vůbec dojít.

Ke spokojenosti vošek by přitom stačilo nijak složitě je zrovnoprávnit v terciárním sektoru vzdělávání, tak jak to udělaly jiné evropské země. Zejména by to znamenalo zavést oboustrannou prostupnost vyšších odborných studií s vysokoškolskými programy, podpořit zavedení kreditového systému ECTS a udělit voškám právo vzdělávat své studenty jako profesní bakaláře (když splní příslušné akreditační požadavky).

Paradoxní na celém případu je, že vyšší školy navzdory chmurným předpovědím a mediálním knokautům nemají nouzi o uchazeče. Většina z nich vypilovala svoje vzdělávací programy do kvality skutečných profesních bakalářských studií, jejichž absolventy si zaměstnavatelé nemohou vynachválit.

Na ministerstvu si momentálně lámou hlavu nad tím, jak víc přitáhnout bakalářské obory k praxi, jak zajistit ve větší míře kvalitní profesní přípravu. Zkušenosti vošek, kde přesně tohle skvěle funguje, je ale nezajímají. Vždyť je to slepá cesta.

Petr Husník

 

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_2_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
31%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz