archiv
Učitelské noviny č. 07/2013
tisk článku

VAŘIT Z VODY SE NEMÁ

Nebyl to vůbec špatný nápad. Konečně nejsme žádná velmoc a i když je čeština přenádherná, ke světovým jazykům skutečně nepatří. Pro dnešní mladé (ostatně nejen pro ně) je znalost jednoho cizího jazyka povinnost. Alespoň částečná znalost toho druhého pak znamená jistotu, že se v mezinárodní společnosti alespoň s někým domluvíte. Z tohoto pohledu je nejnovější úprava RVP ZV zcela v pořádku – v duchu mezinárodních dohod i v duchu doby. První cizí jazyk povinný od 3. ročníku, druhý cizí jazyk v šestihodinové dotaci povinný od 7., nejpozději od 8. ročníku. Tam, kde škola nemá možnost druhý cizí jazyk z vážných důvodů vyučovat například proto, že to je pro schopnosti některých žáků nad míru, věnuje oněch šest vyučovacích hodin rozšíření prvního cizího jazyka, například konverzaci. Copak je to proti něčemu?

Bohužel jako obvykle bylo řečeno pouze A, zatímco na B se zcela zapomnělo. Přitom ono B je docela podstatné. Říká se mu „podmínky“. Kdyby si ministerstvo školství, dříve než rozhodlo, nechalo udělat analýzu situace ve školách, možná by postupovalo trochu jinak. Například by stanovilo určité přechodné období, místo aby striktně nastavilo datum 1. 9. 2013.

I když se dnes druhý cizí jazyk učí jako volitelný snad na všech základních školách, všichni žáci ho rozhodně na rozvrhu nemají. Někde to je jen pět šest dětí, jinde skoro polovina třídy, která si radši vybrala jiný předmět, často cvičení z českého jazyka nebo matematiky. Co si s těmito dětmi počít teď? Varianta „první cizí jazyk“ totiž není vždycky snadné řešení. Prostory by se nejspíš ještě našly, nedostává se ale učitelů. Ne snad že by němčinářů, ruštinářů, franštinářů bylo málo. Chybějí systemizovaná místa a hlavně peníze. Sborovny stačily díky předchozím úsporným opatřením zeštíhlet víc, než je únosné. Další místo se často hledá špatně. Do mysli se přitom vtírá myšlenka, jestli by zejména pro některé integrované děti nebylo mnohem užitečnější, kdyby se pro ně šestihodinová dotace rozdělila mezi češtinu, matematiku a třeba i ten první cizí jazyk.

Jistě, do září ještě nějaký ten měsíc zbývá. Ředitelé mají čas na to, aby problém „druhý cizí jazyk“ probrali s kolegy, se zřizovatelem, s rodiči žáků. Ale bez finanční injekce navíc budou muset jako obvykle vařit z vody. Nezaslouží si to učitelé, ani žáci.

JAROSLAVA ŠTEFFLOVÁ

< zpět do čísla
banners/1598997600_uspesny-web_390x60.gif
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
1543878000_mikroskop.gif
1597960800_mascotte_125 x 125.jpg
ucebnice
1599602400_okentes.gif
anketa
Pomůže Strategie 2030+ změnit školství k lepšímu?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
40%
33%
27%
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz