archiv
Učitelské noviny č. 06/2013
tisk článku

ČESKÉ ŠKOLSTVÍ STAGNUJE

Poslední výroční zpráva České školní inspekce nepřináší žádné zásadně nepříjemné překvapení. Přesto nejde o radostné čtení. Celý více než dvousetstránkový spis je totiž jakýmsi potvrzením stagnace našeho systému regionálního školství. A vše se točí kolem jednak nedostatku peněz, jednak špatných politických rozhodnutí.

Začneme-li u mateřských škol, opět se dozvídáme, jak jsou přeplněné a že paní učitelky jedou naplno za mrzký peníz. Výuka angličtiny, klíčového nástroje komunikace dnešního světa, nemá v předškolním vzdělávání žádná jasná pravidla. Ve školách základních se situace sice trochu zlepšila, avšak podíl nekvalifikovaných angličtinářů je stále ještě příliš vysoký. Takřka jako zpráva o cestě do muzea techniky občas působí informace o tom, jak zastaralý hardware mnohé z našich základních škol mají. A protože jde již o vzácné kusy z období středověku informační revoluce, není divu, že jich na některých školách mají navíc tak málo. Podobná ironie se nabízí i při pohledu na nekonečný příběh hrátek RVP–ŠVP. V duchu pověstného pravidla, proč to dělat jednoduše, když to jde složitě, touto byrokratickou odyseou poměrně neúspěšně nyní procházejí i střední školy. A tak bychom mohli pokračovat ještě pěkně dlouho…

Ústřední školní inspektorka Olga Hofmannová pochválila současného ministra školství Petra Fialu za to, že jako první ministr školství po řadě let vzal všechny připomínky ČŠI vážně a slíbil, že se jim bude opravdu věnovat. O. Hofmannová však jedním dechem správně dodává, že mnohé z těchto změn nejsou v moci ministra, ale jedině parlamentu. A myslím že od tohoto slepence prapodivných individuí, z nichž některá svůj mandát naplňují skrze mříže věznic, nelze čekat, že se něco zásadního změní k lepšímu. Naopak. To první, co je v oblasti školství na spadnutí, a sněmovna to již jednou schválila, je zrušení veřejnosprávní kontroly pro ČŠI a tím i ztráta možnosti naplno hlídat toky školských peněz. Jak to školám pomůže, však zatím nikdo přesvědčivě nevysvětlil.

Jediné, co může našemu školství skutečně pomoci, kromě samozřejmě odpovídajícího množství finančních prostředků, je dlouhodobá koncepce respektovaná napříč všemi politickými stranami nebo alespoň vytyčení klíčových priorit. To se však v naší politické kultuře – v níž se pouhá karta sloužící k výplatě sociálních dávek stane neřešitelným problémem anebo kde se bude muset vypsat konkurz na ministra obrany – v dohledné době nestane.            LUKÁŠ DOUBRAVA

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_2_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
31%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz