archiv
Učitelské noviny č. 04/2013
tisk článku

VYSOKOŠKOLSKÁ REFORMA PROBÍHÁ CHAOTICKY

ČSSD se pustila do kritiky ministerstvem připravované reformy vysokého školství. Její postoj však připomíná spíše debatu hluchého se slepým než jakoukoliv konstruktivní a smysluplnou polemiku. Konkrétní návrh na světě totiž ještě není.

Ministr školství na podzim jednoznačně prohlásil, že návrh novely zákona o vysokých školách bude s novým rokem na stole. Už tehdy jsem poukazoval na to, že ambiciózní termín je zcela nerealistický a ministr Petr Fiala si jím politicky zbytečně škodí. Stalo se. A nemohlo být jinak. Každý, kdo v minulých letech sledoval ne­úspěšně pokusy několika ministrů o změnu vysokoškolské legislativy, musel jasně pochopit, že členové akademických obcí vesměs moc nestojí o změny a že jsou odhodláni bojovat o každý milimetr momentálně vykolíkované půdy. Ministr navíc zvolil komunikační strategii, která už ze své podstaty předpokládala, že přípravy budou naopak zdlouhavé. Proč? Všichni jeho předchůdci položili na stůl nejdříve konkrétní představu o tom, jak by nový či změněný zákon měl vypadat. Ne tak současný ministr. Asi proto, že jako bývalý rektor, jímž byl ještě poměrně nedávno (navíc někdejší předseda České konference rektorů), si věřil, že v zásadě překlopí zájmy vysokých škol do návrhu novely a bude vymalováno. Pro tvorbu návrhu proto zvolil jakousi sérii seminářů, na kterých spolu s reprezentacemi, především Radou vysokých škol, postupně dávali dohromady podklady pro příslušné paragrafy.

Jakkoliv je třeba přiznat, že Petr Fiala se univerzitám snaží vyjít vstříc nesrovnatelně více než kdokoliv z jeho předchůdců za posledních deset let, není to pořád ono. Skoro se někdy zdá, že akademici jako by už ani nevěděli, co chtějí, dokud to nedostanou. Není tomu ale tak. Postoje všech škol nejsou totiž přirozeně ve všech otázkách shodné – rozdílné priority mají velké školy oproti menším, poněkud jinak situaci na rozdíl od technických univerzit vidí školy zaměřené spíše na humanitní obory. Ministr Fiala měl proto především nejdříve předložit jednak jasnou analýzu současného stavu, jednak kvalifikovaný odhad dopadu možných změn. A protože ani výstupy z jednotlivých jednání nejsou zcela jasné a jednoznačné, vytváří tento chaotický stav poměrně dobré podmínky pro libovolné interpretace připravovaných změn. ČSSD tak například začíná opět hovořit o ohrožení akademických svobod. To se mi zdá příliš silné, nicméně je pochopitelné, že jako opozice současné nejasné situace využívá.            LUKÁŠ DOUBRAVA

< zpět do čísla
banners/albert_390x60px_new.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz