archiv
Učitelské noviny č. 02/2013
tisk článku

CO MŮŽE ŠKOLÁM PŘINÉST NOVELA BEZ MAŠLIČEK

Se začátkem nového kalendářního roku vešla v platnost novela zákona o rozpočtovém určení daní, která se dotýká škol zřizovaných obcemi. Obce už nebudou dostávat peníze podle počtu předškoláků a žáků školou povinných, kteří jsou jejími obyvateli. Pouze obce, které zřizují mateřskou a základní školu, dostanou do svého rozpočtu částku odvíjející se od počtu všech žáků navštěvujících jimi zřizované školy (odvozuje se od počtu, který má škola k 30. září, jež bezprostředně předchází běžnému roku). Do výpočtu podílu obcí na procentní části celostátního hrubého výnosu sdílených daní tak přibude sedmiprocentní kritérium. Současně s tím mizí povinnost obcí, které školu nezřizují, hradit za dojíždějící děti neinvestiční výdaje. Oproti předcházejícím rokům je tu však jedna významná změna. Částka určená na školství přijde do obcí „bez mašliček“. Což znamená, že ji zřizovatel své škole může, ale nemusí do koruny „vyklopit“. Několika ředitelů základních škol jsme se proto zeptali:

JSTE SI JISTÍ, ŽE OD SVÉHO ZŘIZOVATELE VEŠKERÉ PROSTŘEDKY DOSTANETE?

Jejich odpovědi uvádíme anonymně.

 

 

Pokud bych měla soudit podle současného vedení města, tak doufám, že všechny peníze dostaneme. Máme mladého pana starostu. Jeho děti navštěvují základní školu, takže o ní něco ví a je vůči školám vstřícný. Potíž je s radou města, její členové totiž nemají ve škole ani vnoučata, netuší, co všechno dnešní školství potřebuje. Ale pan starosta je silná osobnost s přirozenou autoritou, své názory umí odargumentovat i prosadit. Ale přiznám se, že za dva roky bych se o osud školských peněz možná hodně bála.

Je mi líto, ani náhodou nevěřím, že všechny peníze dostaneme. Už loni, když jsme měli ke konci září o 40 žáků víc než v předcházejícím roce, jsme nedostali od města navíc ani kačku. Nebylo to proto, že by nám zřizovatel nepřál, jenom neměl, z čeho by nám příslušný obnos vyplatil. Od kraje totiž na možné navýšení počtu žáků nic nedostal. Podle mého názoru by pro podobné případy měl mít kraj rezervu. Zvlášť když se už dlouho ví, jak demografická křivka v příslušných ročnících stoupá. Vím, že radnice na podzim dorovnávala ze svého rozpočet těm školám, které se ocitly v bezvýchodné situaci a neměly ani na platy. Podle mého názoru, ale také podle názoru mnoha ředitelů základních škol, by měly jít „omašličkované“ peníze už od státu na kraje, a ne aby šly bez nich až do škol. Takhle si každý může utrhnout, co zrovna potřebuje.

Ovšem úplně nejlepší by bylo, kdyby peníze šly závazně z ministerstva přímo do konkrétních škol. Jinak to vždycky dopadne tak, že si kraje napřed zajistí školy, které zřizují, na úkor škol obecních.

Ze zkušeností vím, že u nás nikdy všechny peníze na školu nedoputovaly.

Myslím, že to bude bez problémů, se zřizovatelem máme výborné vztahy. Dokonce bych řekl, že na tom budeme líp než dřív, protože dostat z některých okolních obcí peníze, které nám dlužily, bylo nemožné… Počkejte, jeden zádrhel tu možná bude. V obci se totiž bude dělat nová kanalizace a rozpočet je napjatý.

Tohle všechno závisí na vztahu ředitele a zřizovatele. Když si rozumějí a jsou si navzájem partnery, je všechno v pořádku. Horší je, když komunikace mezi nimi vázne. Vím, jaké komplikace měla kolegyně, když se starostou v obci, kde jako ředitelka působila, stal spolužák, kterému kdysi dávno dala košem. Ukázalo se, že má zatraceně dobrou paměť. Osobně věřím, že dopadneme dobře. Pro naše zastupitelstvo je škola důležitá. Ale bude to tak i po volbách?

Peníze bez mašliček se mi moc nelíbí. Zdaleka ne každá obec dá škole všechno, co potřebuje. To, že právě máme rozumného zřizovatele, ještě neznamená, že to tak bude vždycky. Stačí, když si vzpomenu, kolikrát jsem dřív musela zdůvodňovat, co potřebujeme do školy koupit. A jak jsem si při tom připadala! Jako bych ty peníze chtěla pro sebe. Do takové situace bych se už nerada dostávala.

Zatím si nemohu stěžovat. Pokud zřizovatel peníze má a já dodám argumenty, proč to či ono potřebujeme, vyjde nám vstříc. Naopak když máme problém, obec nám pomůže i tam, kde nemusí – například na plavání nám přispívá ze svého. Ale každý zřizovatel takový není.

Osobně bych se přimlouval za to, aby peníze šly „omašličkované“ z ministerstva školství přímo do každé školy. Dokud to tak nebude, zůstane podezření, že se při přerozdělování cestou něco poztrácí. Bohužel, často podezření oprávněné. Vždyť to znáte – kraj si něco vezme pro školy, které zřizuje, obec zase na opravu silnic nebo na dopravní obslužnost. Navíc se říká, že naděje, které obce do novely vkládají, se nesplní. V některých případech může být rozdíl mezi slibem a realitou docela citelný. Nechci být špatným prorokem, ale školy nemusejí za nového systému dopadnout vždycky dobře. Ale uvidíme. Budu rád, když budu muset přiznat, že jsem se spletl.    
 
Radmil Švancar

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_2_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
31%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz