archiv
Učitelské noviny č. 21/2012
tisk článku

K ČEMU BUDOU KATALOGY V SPC?

O katalozích a nových pravidlech diagnostiky dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, které v rámci projektu připravují odborníci z olomoucké Univerzity Palackého a o kterých hovořil P. Hanák, se ve speciálně pedagogických centrech (SPC) hodně mluví. Zeptali jsme se některých tamějších pracovníků na jejich názory.

Soňa Mikešová, SPC pro žáky se zrakovým postižením, Plzeň

Katalogy nás zajímají, zatím jsme se s nimi seznamovali a počítáme s tím, že se proškolení zúčastní jak některé učitelky integrovaných dětí se zrakovým postižením, tak časem asistentky pedagoga. Zkoušeli jsme uplatnit diagnostickou metodu, kterou autoři projektu vypracovali, a je pravda, že byla časově velmi náročná. Zatím jsme odpovědi na otázky zaznamenávali do papírových formulářů, stejně myslím, že bude obtížné výsledky zanášet do počítače rovnou, jde třeba i o pohybovou aktivitu dítěte, při tom se s počítačem obtížně pracuje. Ale je výborné, že speciální pedagogové dostanou do ruky komplexní diagnostiku. Stejně ale bude podstatný pohled speciálního pedagoga, jeho posouzení speciálních vzdělávacích potřeb toho kterého dítěte. Každá snaha o pomoc těmto dětem je chvályhodná a až se podaří snížit časovou náročnost vyplňování diagnostických formulářů, může být z této metody dobrý pomocník pro speciální pedagogy v SPC.

 

Eva Rybenská, ředitelka ZŠ pro žáky s mentálním postižením a SPC pro žáky se sluchovým postižením, Skuteč

Na katalogy se dívám z pozice ředitelky školy a musím říci, že se mi návrh, který obsahují, líbí. Zaujalo mě, že se už neškatulkují děti pouze podle typu postižení, ale dává se přednost dělení podle míry speciálních vzdělávacích potřeb. Je to přesnější, víc to respektuje řešení situace jednotlivých dětí, důležité však bude finanční zajištění.

 

Jaroslava Melezínková, speciální pedagog SPC pro žáky se sluchovým postižením, Skuteč

Než jsem nastoupila do SPC, pracovala jsem řadu let jako učitelka ve speciální základní škole. I proto mi při nové práci nedělaly problémy praktické otázky vzdělávání dětí s postižením, ale ke stanovování diagnóz a doporučování podpůrných opatření jsem musela ještě řadu odborných informací nastudovat.

V systému poradenských služeb jsem byla vlastně začínající, bez ohledu na předešlou praxi – a z tohoto pohledu jsou pro mě stále katalogy velmi podnětné, pomáhají mi. Tím, že jsem postupovala podle rámce katalogů, jsem si byla jista, že jsem při vyšetřování a diagnostice nic neopomněla. Chápu je jako dobrý manuál pro začínající speciální pedagogy v poradenství, kteří se zabývají diagnostikou dětí s postižením. Výhodou je, že zprávy o diagnostice dětí z různých poradenských zařízení by byly srovnatelné, objektivizované, systém odstraňuje současnou subjektivitu. Nemám ani pocit, že by diagnostika podle nového projektu byla nějak složitější a výrazně delší, pro mě je to metodická podpora pro stanovení míry, tedy hloubky postižení a speciálních vzdělávacích potřeb dětí a žáků se zdravotním postižením. Právě tím, že je vytvořen přehledný systém, je diagnostika možná dokonce rychlejší než dřív. Jsem pro to, abychom u nás tuto novou metodu poté, až bude standardizována, až bude projekt ukončen, začali pravidelně využívat. Ráda si budu vybírat z nabídky katalogů postupy, které jsou pro ty které děti při jejich diagnostice vhodné, což dělám i nyní.

 

Marcela Bernardová,
vedoucí SPC pro žáky s mentálním postižením, Praha 2

Cítím jako problém, že autoři staví katalogy a členění na mezinárodní klasifikaci funkčnosti, která se zabývá oblastí rehabilitace, ovšem ve zdravotnickém pojetí oblasti. Bude velmi obtížné tento pohled aplikovat do školského prostředí. Katalogy znám, všechny jsem prostudovala, ale například pro diagnostiku dětí s mentálním postižením (čímž se zabývá jeden z katalogů a což je zaměření našeho SPC) jsou podle mého jen obtížně použitelné. Obávám se, že to byla poněkud zbytečná práce, z katalogů je cítit, že jde o evropský projekt, že byly k dispozici finanční prostředky a ty bylo nutné v daném období vyčerpat. Pravdou ale je, že jsem projekt nesledovala od samého počátku, s ohledem na projektová pravidla se ho pražské instituce po určitou dobu nemohly účastnit. Rozumím tomu, že autoři katalogů je hodnotí velmi vysoko a mají velké očekávání, podle mého názoru ale pro diagnostiku dětí se speciálními vzdělávacími potřebami příliš vhodné nejsou.

 

Zdeňka Vymětalová, SPC s více vadami, Mohelnice

Katalogy jsou zpracovávány vždy pro jeden typ postižení, my se staráme o děti s více postiženími. Pokud bychom je tedy používali, měli bychom vycházet například z katalogu pro děti s tělesným postižením i z katalogu pro děti s mentálním postižením. Bude to tedy trochu složitější, nedají se použít všechny postupy pro děti s jedním ani s druhým postižením, musí se vycházet z možností a schopností konkrétního dítěte. Katalogy jsem neověřovala, seznámila jsem se s nimi, ale zatím nevím, jestli budou pro praxi speciálních pedagogů v SPC přínosem. Uvidíme, až s nimi začneme pracovat.

 

Hana Fischlová, SPC pro žáky s tělesným postižením při Obchodní akademii, Janské Lázně

Katalogy průběžně dostáváme, ale zatím podle nich nepracujeme. Čekáme, až budou hotovy a až budou standardizovány. Ale až bude projekt ukončen, myslím, že o tyto diagnostické speciálně pedagogické nástroje zájem bude. Psychologové mají už dlouho standardizované testové nástroje, ale speciálním pedagogům chybějí. I u nás jsme si v rámci SPC vytvořili vlastní diagnostické nástroje, při různých setkáních si je s kolegy z jiných SPC vyměňujeme, ale nejsou oficiální, nejsou standardizované. Každý dělá diagnostiku podle svého, podle vlastní zkušenosti. Uvítala bych, kdyby výsledky diagnostiky dětí byly srovnatelné ze všech spc v republice. Pomohlo by to i pro jednání s rodiči, z nichž někteří promítají do dětí své ambice a obcházejí různé poradenské instituce, aby získali co nejlepší výsledek diagnostiky. Objektivizace je nezbytná. Problémem katalogů je možná jejich obsáhlost. Uvidíme také, kolik času diagnostika podle tohoto projektu zabere, z toho mám trochu obavu. Nicméně – až tedy bude projekt ukončen, rádi si jeho nabídku prostudujeme a vyzkoušíme.

 

Marie Samohejlová,
SPC pro žáky se sluchovým postižením, České Budějovice

Po dlouhé době se dávají věci do pohybu, a je to dobře. Vzniká osnova pro diagnostiku, objevuje se naděje na standardizovaný diagnostický materiál – vždyť speciální pedagogové takový nástroj zatím nemají. Běžně tuto diagnostiku ještě nepoužíváme, zkušebně jsme ho však už použili. Patřila jsem k týmu pracovníků SPC, kteří katalogy připomínkovali. Chválila jsem je za komplexnost, to je věc, která dosavadním diagnostickým postupům ve speciální pedagogice scházela. Jsou sice časově náročnější než dosavadní postupy, ale jejich výhodou je také komplexnost přístupu, počítá se s účastí jak psychologa, tak i sociální pracovnice. Pozitivní je i změna pojetí diagnostiky – už se nezařazují děti podle typu postižení, ale podle pedagogických hledisek – tedy podle speciálních vzdělávacích potřeb.
Radmil Švancar

< zpět do čísla
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
1543878000_mikroskop.gif
1604012400_polar_125x125.jpg
ucebnice
polartraver.jpg
anketa
Měl by stát zavést minimální laťku úspěšnosti u jednotných přijímacích zkoušek na SŠ?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
37%
32%
31%
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2021 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz
Eğer isterseniz harika seks, sesli şişli escort söyler zorunda olacak. Her insan ve her cinsel ilişki farklıdır, En uzun süredir devam eden seks ve ilişki şişli escor ev sahipliği yapan, Taksim en şehvetli vücutlara taksim escort sahip en güzel ve en seksi telekızları bulun. Kişisel fantezinizi yaşamak istiyorsanız, profesyonel bir telekız ideal bir ortaktır. ​Kalbinizde hala gençseniz ve istanbul escort güzel bir bayan arkadaş arıyorsanız, beşiktaş escort gününüzü güzelleştirmek için seksi eskort istanbul kızlarımız tarafından alın. Mecidiyeköy escort model sitesi, beylikdüzü escort bayanları ve eskort modelleri online web sitesi. Gecelik veya saatlik escort bayanlara 7/24 sitemizden ulaşabilirsiniz. taksim escort model sitesi, mecidiyeköy escort bayanları ve eskort modelleri online web sitesi. Gecelik veya saatlik escort bayanlara 7/24 sitemizden ulaşabilirsiniz. Escort bayanları bulabileceğiniz mecidiyeköy escort web sitemiz istanbul escort. Web sitesinde mecidiyeköy escort bayanlar yer almaktadır. Erotik Shop - sex shop Oyuncak Mağazası sex shop erotik seks oyuncakları sitesi olan nokta shop, lisanslı markaları ile cinsel sağlık ürünleriyle hizmetinizde. en uygun fiyat erotik shop ürünler sex shop mağazası www.noktashop.org şişli escort bursa escort istanbul escort taksim escort ortaköy escort beşiktaş escort bebek escort mecidiyeköy escort beylikdüzü escort sex shop sex shop sex shop sex shop sex shop sex shop sex shop sex shop fethiye sex shop