archiv
Učitelské noviny č. 06/2011
tisk článku

Zpátky k elitě – s citem

Nedávno běžela v televizi zpráva o studii, která vyzkoumala, že žáci víceletých gymnázií dosahují lepších výsledků než jejich vrstevníci ze základky. Kdyby zůstalo jen u tohoto objevného zjištění. Ale ne. Ono bylo navíc podáno jako důkaz nekvality základní školy. A to už bylo přes čáru.

Asi i sama víceletá gymnázia vědí, že mají prsty ve zdecimování přirozených třídních kolektivů na základních školách. Tedy přesněji tam, kde se to s počty gymnaziálních tříd fakt přepísklo a kde berou skoro každého uchazeče a taky kde rodiče, když vidí tu spoušť, chtějí své dítě taky dostat na elitní školu. Ne kvůli lepšímu vzdělání, ale aby nezůstalo v sociálně i studijně přebraných třídách.

Jaký pak div, že se víceletá gymnázia stávají snadným terčem. A taky obětním beránkem, jenž to má odskákat za ostatní, kteří se kvůli normativnímu financování chovají úplně stejně (střední školy, které berou každého, i základní školy, jež svými zaměřeními vykrádají podobně jako víceletá). Pěkně to ilustruje dohoda ministra školství s hejtmany, podle níž by měla do čtyř let zmizet až polovina míst ve víceletých gymnáziích. Dohoda je sice primárně o rušení středních škol, které se potýkají s poloprázdnými kapacitami, ale všude se teď mluví hlavně o víceletých.

I když je redukce víceletých gymnázií místně nutná, mělo by se postupovat zpátky k cíli, s nímž byla kdysi zakládána, s citem. Je to důležité. Kdysi si na špatně zvolené strategii rušení víceletých gymnázií vylámal zuby ministr školství Eduard Zeman a ani teď to nebudou mít jeho následovníci jednoduché. Třeba v Jihomoravském kraji měli ještě před pár dny ambice výrazně omezit gymnaziální nabídku, ale stopli to – podlehli tlaku veřejného mínění. Nejhůř se totiž ruší nejlepší školy. Zvlášť když to jsou školy nejlevnější.

Viníkem celé situace ale nejsou víceletá gymnázia, nýbrž ministerstvo, které nechalo zajít události v krajích příliš daleko. Co si myslet o rezortu, jehož dlouhodobé záměry, kterými se do značné míry krajské politiky řídí, se mění jako na houpačce? V tom minulém, čtyři roky starém, jsou gymnázia obecně popsána jako výborná vzdělávací cesta, jejíž podíl by se měl výrazně zvýšit. V tom právě připravovaném budou zřejmě popsána jako strůjci všeho zla a nepřátelé základních a odborných škol. Takhle řídit školství je amatérské, nebo nezodpovědné. Anebo obojí.    Petr Husník

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_1_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
feuerstein_125x125.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
31%
20%
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz