archiv
Učitelské noviny č. 35/2010
tisk článku

Dilema, které generálkou nekončí

 

Protentokrát dobojováno, a snad vítězně. Maturitní generálka vyšla zhruba dle představ „pořadatelů“, případné chybky se odstraní a systémy doladí (viz str. 7). Je to dobrá zpráva, protože státní maturitu z mnoha více či méně závažných důvodů potřebujeme.
Bohužel přišla s mnohaletým zpožděním, které notně otupilo prvotní interes kantorů o novou zkoušku dospělosti. Teď už úspěchu státní maturity s nadšením netleská ani ten, kdo ji vítá. Únava z průtahů, odkladů a protestních akcí si hlavně mezi učiteli vybrala krutou daň.
Boj o maturitu ale možná zdaleka nekončí. Otázek, na které bude nutné zřetelně odpovědět, stále ve frontě stojí víc než dost (a vůbec se netýkají prkotin typu zakázaných toalet během testů či orazítkovaných slovníků). Jedna z nich se však zřejmě bude vracet jako bumerang – a to spor kolem dvou úrovní obtížnosti.
Ponechme stranou jejich využitelnost pro vysoké školy a soustřeďme se na jinou věc. Dvě úrovně vlastně představují kompromis, který v minulosti vzešel z marného úsilí, jež mělo vést k nalezení minimálního souboru učiva, jímž musí každý středoškolák projít. Problém je v tom, že ani dvě laťky, dvě úrovně obtížnosti se do takové množiny nestrefí. Na to je středoškolské vzdělávání oborově příliš diferencované. Proto je pro gymnazistu nižší úroveň zkoušky vyslovené trivium, zatímco pro zdravotnického asistenta životní meta. Aby ne, každý z nich má přece jiné vzdělávací cíle.
Nejhorší na tom je, že skrze dvě úrovně státní maturity se mají školy porovnávat, hodnotit, zlepšovat, zkvalitňovat a kdoví, třeba i nakonec optimalizovat. Jako objektivní parametr ale selhávají, protože ignorují druhou podstatnou složku středoškolského vzdělávání – odbornost. Její rozsah a propojení se všeobecně vzdělávací složkou ve školním kurikulu.
Přitom by stačilo tak málo. Té různosti se prostě přizpůsobit: diferencovat státní maturitu podle skupin příbuzných oborů. Šlo by o stejný princip jako u státního výučního listu, který bez povšimnutí médií klape jako na drátkách už několik let. Desítky různých zadání pro desítky zcela odlišných učebních oborů se bez větších problémů a za řádově menší peníz tvoří, zadávají a vyhodnocují. Pokud by tohle státní maturita jednou uměla, stala by se věrnějším „otiskem“ reality na školách a zbavila by se spousty současných neduhů.
Petr Husník
 
< zpět do čísla
banners/lesany_konkurz_390x60.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
1543878000_mikroskop.gif
ucebnice
1590530400_polartraver.gif
anketa
Změní krizová online výuka školství k lepšímu?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
32%
44%
24%
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz