archiv
Učitelské noviny č. 27/2010
tisk článku

Síto kvality

 

Ještě nikdy nebyla státní maturita tak blízko startovní pásce jako dnes. I když to s ní ještě před sněmovními volbami vypadalo dost nahnutě, teď se zdá, že pokud říjnová generálka neskončí nějakým trapným fiaskem, nové zkoušce už snad nic nebude stát v cestě. A je to dobře, protože státní maturitu potřebujeme.
Nekonečné roky rozpačitých příprav a hned zase odkladů, vymýšlení nových nebo oprašování starých logistických či zkouškových modelů vykonaly v hlavách studentů, kantorů i rodičů mnoho zlého. Smutné je, že ze zhruba patnáctileté anabáze vzešla zkouška, která má k vysněnému cíli ještě daleko. Je předražená a zbytečně komplikovaná po stránce organizační i co do počtu a forem zkoušek. A hlavně, ztrácí v jednom z klíčových rysů, totiž v objektivitě, protože obsahuje písemnou práci, a především ústní zkoušku, kterou ani náhodou nelze uhlídat stejně jako centrálně vyhodnocovaný test. Takže suma sumárum, nic moc. Ale ani tento hubený výsledek by v této závěrečné fázi neměl být důvodem pro její další odklad, anebo dokonce zrušení, protože jako celek by mohla fungovat - s tím, že většinu zmíněných neduhů půjde postupně odstranit během prvních startovacích let.
O plusech a mínusech státní maturity byly popsány stohy papíru, nicméně jedno velké, leč trochu pozapomenuté plus stojí za poznámku. Jestliže záhy po startu nedojde ke snížení laťky obtížnosti, a to je třeba třikrát zdůraznit, bude mít státní maturita klíčový vliv na kvalitu maturitního studia, potažmo oborovou strukturu celého středního školství. Na mnoha odborných školách se už delší dobu spekuluje o tom, proč loni místo avizovaného drtivého pádu podílu přijatých učňů tento dokonce mírně vzrostl. Prý za tím může být – kromě kampaní a učňovských stipendií - i strašák státní maturity.
Pokud by to byla pravda, měli bychom ve státní maturitě skutečně použitelný nástroj v boji proti neduhům normativního financování. Pak by například platilo, že maturitu už napříště nedostane každý a každý taky hned nepůjde na vysokou školu, gymnázia se stanou znovu elitními ústavy a řemesla nevymřou. A navíc - dá se očekávat, že jako kvalitativní síto si získá autoritu i na vysokých školách, které ji pak automaticky přijmou jako hlavní kritérium pro přijetí.
Že je to jen ideál? Samozřejmě, státní maturita sama o sobě nemůže narovnat pokřivené poměry ve školství, ale bez ní by se narovnávalo podstatně hůř.
Petr Husník
< zpět do čísla
banners/louskacek.gif
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
1543878000_mikroskop.gif
ucebnice
ucitelske_noviny_1_8_2019.gif
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
termaly_losiny_10-19.jpg
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2019 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz