archiv
Učitelské noviny č. 25/2010
tisk článku

PODLE ODBORŮ: ZATÍM NENÍ S KÝM JEDNAT

 

Končící školní rok, krátce po volbách, hrozba dalšího vázání rozpočtu. To byla témata, se kterými jsme zašli za předsedou školských odborů FRANTIŠKEM DOBŠÍKEM.
Bilancující ministryni Miroslavu Kopicovou jste ohodnotil pozitivně za stabilizaci rozpočtu školství v krizi…
Dobře rozjela i čerpání evropských fondů, konečně, je to její téma, úspěchem jsou určitě také šablony. Za jejího dosavadního působení byla taky schválena novela zákona o pedagogických pracovnících, ve které jsme prosadili upravení režimu přespočetných hodin a pracovní doby. Problém je, že dneska už někteří úředníci MŠMT chodí a tvrdí, že se zase budou muset tyto pasáže novelizovat, což je pro zaměstnance nebezpečné. Škoda je, že se nedotáhl do schválení školský zákon.
Jak vidíte letošní rozpočet s jeho vázáním? 1,6 miliardy korun už bylo škrtnuto – prý se to schová do mimořádných odměn. A jak by se další navrhované vázání 10 miliard mohlo dotknout školství?
Co se vázání týká, naprosto souhlasím v paní ministryní – nesmí se už víc dotknout školství. Vázání se odvíjí od „Topolánkova batohu“ – snížil daně, podvázal příjmy státu a teď se nedostává peněz. Svoji roli sehrála samozřejmě krize a povodně. Spolu se strašením řeckým nebezpečím se připravuje kulisa pro ořezávání rozpočtu – i rozpočtu školství.
A máte pocit, že jde skutečně o strašení? Není rychlost zadlužování státu opravdu nebezpečná?
Podle propočtů makroekonomů ČMKOS u nás řecká cesta nehrozí. Máme jiné východisko, jiné podmínky, jsme jinak hodnoceni ratingovými agenturami. Šlo o předvolební rétoriku.
Škrtání miliard ale není předvolební rétorika. Co s tím chtějí odbory dělat?
Chceme jednat – musíme tedy počkat, až budeme mít s kým jednat. Uvidíme, která ze stran si bude nárokovat školský rezort, jak bude nová vláda k školským zaměstnancům přistupovat- a podle toho se budeme chovat. Nechci mluvit o stavění barikád, ale je jasné, že pokud se ministerstvo financí rozhodne ubrat školství 5 %, pak se bude muset škrtat v platech, a to citelně. Jinde prostor není.
Jak se připravujete na jednání o rozpočtu 2011, kde by se mělo ušetřit na 60 miliard?
Naše pozice je jasná – nechceme, aby klesly reálné příjmy pracovníků školství, tedy podle nás by se měl rozpočet školství zvýšit alespoň o inflaci. Podle toho, co nám sdělila vrchní ředitelka ekonomické sekce MŠMT Zuzana Matušková, ministerstvo školství připravilo svoji představu, která se snižováním rozpočtu pro příští rok nepočítá, a rámce z ministerstva financí ještě nemá. Je tedy těžké jednat o příštím rozpočtu, když nejsou na stole jasná čísla. Vždyť ještě nebyly vydány odhady ani o výši inflace v tomto roce. S ministerstvem financí jednají zástupci konfederace. Je jasné, že i u nás se každý snaží hájit svoji oblast, ale bez stabilizace školské oblasti nepůjde nic.
To se ale říká při každém rozpočtu…
To neznamená, že to není pravda. Konečně, zatím se nám skutečně podařilo každý rok školský rozpočet v rámci možností ochránit. Teď hrozí ještě jedno nebezpečí – že politici otevřou opět otázku rozpočtového určení daní a že celou oblast předají do kompetence krajů. To by byl problém, který by mohl roztříštit celé školství na 14 nestejnorodých oblastí.
Není jasné, zda rozpočet připraví ještě současný úřednický kabinet, nebo až nová politická vláda. Jak je pro vás přijatelný program o vzdělávání stran, které jednají o jejím sestavení?
U ODS zhruba víme, co můžeme čekat. Sledovali jsme její stanoviska po celou dobu jejího vládnutí, jak se chovala v době, kdy přišla krize. Uspořádali jsme petici, abychom prosadili své návrhy, které chránily pracovníky školství. Problém byl hlavně v tom, že v námi představitelé ODS nechtěli komunikovat. Jednali jsme s některými lidmi z krajů, ale Walter Bartoš ze školného výboru na naše výzvy nereagoval, ani předseda poslaneckého klubu ODS Petr Tluchoř se neobtěžoval odpovědět. Ovšem ministryně školství Kopicová, nominovaná za ODS, na některé naše výzvy slyšela, s ní jsme v kritických momentech jednali.
Nicméně bych uvítal, kdyby rezort školství dostala ODS jako nejsilnější strana, měli bychom mít ministra, který bude mít pevnější vazbu na premiéra a na oblast financí. Školství by to potřebovalo, ministrů menšinových koaličních stran jsme už zažili dost.
Od TOP 09 se můžeme nadít snah o změnu RUDu, o které jsem mluvil, konečně, je to „Kalouskovo dítě“. Co se týká jejich programu – zrušení tarifních tabulek je pro nás nepřijatelné, v odměňování ve školství by nastala anarchie, lidi by ztratili jakoukoliv jistotu, kterou jim nyní zákonem daný tarif dává. Chápu, že pro ekonomy by bylo výhodné, kdyby se při škrtání nemuseli na nic ohlížet, ale pro zaměstnance by mohlo mít velmi tvrdé dopady. Navíc – změřit objektivně výkon učitele je téměř nemožné, z odměňování by se stala věc nahodilá. Není ani jasné, kdo by školám dával peníze na platy, podle čeho by byla tato částka stanovována… A podpůrný fond – to je urážka. Proč podporovat takto nestandardně začínající učitele? Bude podobný podpůrný fond i pro začínající lékaře? Je nutné najít systémové řešení.
S programem Věcí veřejných z hlediska jejich slibů učitelům problémy nemáme – otázka ale je jejich prosaditelnost. Podle mého to narazí na naše závazky k NATO, ministerstvo obrany (kterému by chtěli deset miliard korun sebrat) takovou částku nikdy nepustí. Proto je to prostě populismus. Ale dvacet tisíc korun jako minimum pro začínající učitele je zajímavý návrh, znamenalo by to však posun všech ostatních položek v tarifní tabulce. To by podle mého odhadu stálo podstatně víc než dvě miliardy, se kterými VV počítají. Jak říkám, jejich návrhy se nám líbí, myslíme si ale, že slibují změny, které nejsou schopni zajistit.
Nicméně chceme se všemi novými poslanci jednat, v těchto dnech jsme je oslovili osobním dopisem, připomněli jsme význam oblasti vzdělávání pro rozvoj republiky a její pozici v Evropě. S největší pravděpodobností budeme mít pravicovou vládu – a poslanecká sněmovna může být jednou z cest, jak prosazovat odborářská stanoviska chránící pracovníky školství.
RADMIL ŠVANCAR
 
 
Odborářská témata ve volebních programech stran jednajících o složení vlády
ODS: Tvrdí, že kvalitní školství je důležitým stavebním kamenem znalostní ekonomiky, program ale nemluví o odměňování ve školství ani o pracovních podmínkách ve školství.
TOP 09: Školství je prioritou, říká se v úvodu programu. Pak se nabízí zrušení platových tabulek v ZŠ – odměňovat se má podle výkonu. A zavedení podpůrného fondu pro začínající pedagogy.
Věci veřejné: Výrazné heslo - 10 miliard pro školství. Minimální plat učitele 20 000 Kč. Až 5000 Kč na hlavu za nadstandardní kvalitu. Miliarda do DVPP a na boj s šikanou. Podpora školních psychologů.
 
< zpět do čísla
banners/lesany_konkurz_390x60.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz