archiv
Učitelské noviny č. 27/2004
tisk článku

Zvláštní den na zvláštní škole

Naši školu v průběhu dne zamykáme. Jednak proto, aby nám žáci neutíkali, jednak proto, aby nás nenavštěvovali nežádoucí a destruktivní návštěvy. Možná se vám to zdá zvláštní. Ano, pro někoho, kdo nemá zkušenosti se specifiky výuky a výchovy na zvláštní škole se 160 žáky, z nichž je 95 % romského etnika, to zvláštní opravdu může být.

Kromě toho, jak naše žáky naučit alespoň část toho, co osnovy předepisují, se převážně zabýváme tím, jak je připravit do života. Snažíme se, aby si osvojili určitá pravidla a normy chování. Bez bližšího poznání žáků, jejich výchovného prostředí a mentality to však jde velmi těžko. Proto se naše škola zapojila do několika projektů přinášejících nové trendy výuky, které vyučování zpestřují a přispívají i k aplikaci osobnostní a sociální výchovy. Využíváme především metod, osvojených v rámci projektů „Začít spolu“ a „Dokážu to?“, které se nám k bližšímu vzájemnému poznávání velmi osvědčily. Projevilo se to na atmosféře celé školy, nejen mezi vztahy učitelů a žáků, ale i mezi učiteli jako kolegy. Velkou mezerou však byla spolupráce s rodiči. Hledali jsme cesty, jak vzbudit zájem rodičů o vzdělávání svých dětí, jak je do vyučovacího procesu zapojit, sblížit se s nimi a ne jen řešit s nimi prohřešky a přestupky na výchovných komisích.

Velkou pomocí, motivační, ale především finanční, nám bylo přidělení grantu, vypsaného v rámci celostátního vzdělávacího projektu „Dokážu to?“ občanským sdružením Aisis Kladno. Připravili jsme pro naše žáky a jejich rodiny Den dětí, plný soutěží, výtvarných a kulturních aktivit, zábavy. Ten den jsme školu nezamykali. Naopak vítán byl každý, kdo se chtěl seznámit s námi, zaměstnanci školy, ale i s naší prací a s výsledky výuky. Důležité je, že nám při přípravě, propagaci a organizaci pomáhalo mnoho rodičů, kterých se nakonec do školy dostavilo kolem padesáti.

V tělocvičně proběhlo slavnostní zahájení a také hudební soutěž, které se zúčastnili jednotlivci, skupinky i celá třída. Výborné a odvážné výkony byly ohodnoceny porotou, ve které zasedaly i dvě maminky. Zpestřením bylo pěvecké vystoupení tatínka, který imitoval Karla Gotta. Jedna z maminek nacvičila s dětmi krátký taneček, kterým byla celá soutěž ukončena. Dál pokračoval program po celé škole.

Naše počáteční obavy z velkého zmatku a nepořádku se nakonec nenaplnily. V celé škole panovala skvělá a přátelská atmosféra, starší děti pomáhaly mladším. Podávalo se i občerstvení, které pomáhaly připravit maminky s žákyněmi 9. třídy a po společném obědě následoval „zlatý hřeb“ – vystoupení romské kapely. Zpívali a tančili jsme všichni dohromady, žáci, učitelé i rodiče. A ačkoli se někteří předem ptali, do kdy Den dětí bude trvat a do kolika hodin ve škole budou muset zůstat, nikdo nechtěl odejít dřív, než kapela dohrála.

A protože jsme celou akci fotili a točili na kameru, návštěvy rodičů ve škole jsou teď mnohem častější, jelikož mají velký zájem o fotky i o nahrání videokazety. Právě to byl náš cíl – získat je pro to, co se u nás děje. Je to však jen první krok. Snad jsme se rodičům i našim žákům trochu více přiblížili, snad i oni ocenili to, co jsme pro ně připravili. Je to však jen začátek cesty k další spolupráci. Doufáme, že rodičům dokážeme vysvětlit změny v pojetí našeho vyučování i důležitost a výhody jejich spoluúčasti na vzdělávání svých dětí.

Učitelský tým
Zvláštní školy Kladno

< zpět do čísla
banners/un_390x60_rmj.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
ucebnice
1590530400_polartraver.gif
anketa
Změní krizová online výuka školství k lepšímu?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
34%
42%
23%
1591221600_tyr.jpg
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz