archiv
Učitelské noviny č. 27/2004
tisk článku

Do mateřinek nastupují silnější ročníky

Ve školství se propouští tisíce lidí, stát se o ně nestará, tvrdí odbory. Školství vyřešilo svá povinná dvě procenta standardním úbytkem pracovníků, nic se neděje, oponuje MŠMT. A mezitím létají ostrá slova.


Chceme sociální program

„Nechceme, aby na odstupné byly použity mzdové prostředky, které byly vyčleněny na financování výchovně vzdělávacího procesu. Pokud musí ředitel školy vyřešit odstupné v rámci „svých“ přímých výdajů, jde to na úkor mezd zaměstnanců, kteří ve škole zůstali. Chceme proto, aby byly peníze na odstupné pro pracovníky, se kterými již školství nepočítá, kryty ze zdrojů mimo školství,“ útočí RŮŽENA ŠALOMONOVÁ z jihomoravských školských odborů.

Kritizuje ministryni P. Buzkovou, že odmítla o tyto peníze požádat ministra financí. Že prý je ráda, že vůbec dostane peníze na desetiprocentní 13. a 14. platy. „Nezbývá nám nic jiného, než chtít tyto peníze na kraji. S tím jsme se dohodli, že dvouměsíční odstupné zafinancuje z rezervy kraje – sebere tak tyto peníze všem zaměstnancům kraje. U nás se jedná o odstupné pro 700 zaměstnanců, tedy zhruba o 28 000 000 korun,“ vypočítává R. Šalomonová.

„Chceme, aby vznikl sociální program pro propouštěné pracovníky školství,“ pokračuje v požadavcích R. Šamolonová. Otázka prý je, co vytvoří nová ministerská komise a jestli přinese něco nyní propouštěným lidem ze školství, kterými se plní úřady práce.

Zatím lokálním odborům nezbývá, než jednat s pracovními úřady v kraji, což je obtížné. Nicméně se prý budou snažit hledat projekty EU a nabízet rekvalifikační programy. „To je ale naše lokální iniciativa. Stát nedělá nic,“ říká odborářka.

Učitelé nepotřebují rekvalifikovat

Poradce ministryně MARTIN PROFANT je v klidu. „Spontánní odchody pracovníků školství v 1. čtvrtletí tohoto roku téměř pokrývají dvouprocentní snížení počtu pracovníků v rezortu pro celý rok. Dokud nebude mít MŠMT konkrétní čísla, nemůže vědět, zda jde skutečně o problém, nebo ne,“ tvrdí. Upozorňuje, že se v některých krajích kumulují dopady dvou opatření – financování školství agregovanými normativy (které ale bylo avizováno již tři roky) a zmiňované snižování počtu pracovníků o dvě procenta. „Pokud kraj čekal a nepřipravoval se na letošní náběh agregovaných normativů, je to jistě pro něj nyní bolestivé. Budou muset tyto změny promítat do financování mezd učitelů. Ať se ale odbory v takových případech (a je to věc právě Jihomoravského kraje) obracejí na kraj, který je autorem tohoto zádrhelu,“ odmítá odpovědnost MŠMT.

Neláme si hlavu ani s uplatněním propouštěných učitelů. Letos velká část odcházejících budou důchodci. A pro propuštěné v produktivním věku? „Učitelé nepotřebují rekvalifikovat,“ tvrdí poradce ministryně s tím, že propuštěný učitel najde rychle jinou práci. Když připomínám, že ale půjde o tisíce lidí, oponuje M. Profant: „Odbory tři čtvrtě roku tvrdí, že přijdou s požadavky. Až s nimi přijdou, bude se s nimi jednat. Ještě nepřišli. Místo toho se dohadují o nějakém 14. platu. Nemůžete chtít, aby MŠMT bylo vstřícnější než odbory.“

Problém, pokud nastane, nebude podle Profanta plošný. Vznikne v oblastech s vysokou nezaměstnaností a v oblastech s řídkým osídlením. „Člověku, který v Praze ztratí místo a s učitelskou magisterskou kvalifikací nenajde odpovídající práci, není pomoci. Něco jiného je ztráta místa na Vysočině nebo na severu Čech či Moravy. Na to ale nelze reagovat celostátním programem. Jediné rozumné řešení je vytvářet program podpory ve spolupráci s kraji či obcemi. Na našich odborech mě štve, že zatím nebyly schopny tyto problémové oblasti definovat a předložit požadavky, aby stát pomohl právě tam. Tehdy by MŠMT nemohlo říci nic jiného, než – ano, máte pravdu. A hledat způsob řešení. Nyní tedy bude MŠMT asi připravovat ve spolupráci s MPSV spíše nějaký dotační program než program sociální podpory,“ odhaduje poradce Profant.

To máme vyhrožovat?

Předseda odborů FRANTIŠEK DOBŠÍK připouští, že mohl být při jednání s ministerstvem důslednější. „Na MŠMT nám tvrdili, že to letos není žádný problém – počty se sníží o zaměstnance, kteří byli rozepisováni „navíc“, část odcházejících budou důchodci a část nekvalifikovaní. Opakovaně jsme žádali MŠMT, aby svá slova doložilo. Aby ve spolupráci s kraji zmapovalo situaci v odchodech pracovníků ze školství v souvislosti s dvouprocentním snižováním stavů. Zatím ale tuto informaci nemáme,“ říká.

V kontrastu s tvrzením M. Profanta je záznam z jednání s ministryní na konci května, kde se píše, že odbory žádají o vytvoření sociálního programu pro propouštěné kvalifikované pracovníky v produktivním věku a že se ministryně tomu nebrání.

„Co se týká peněz, ze kterých se platí odstupné odcházejícím, podle nás by se o ně měl postarat stát, který o propouštění rozhodl. Nicméně MŠMT říká, že letos musí jít tyto platby na úkor běžného rozpisu a příští rok se prý uvidí. Jenže to už bude situace horší, skryté úspory budou vyčerpány a vnitřní rezerva se bude hledat podstatně obtížněji,“ domnívá se Dobšík.

Profantova slova (…nemůžeme být vstřícnější než odbory… ještě nepřišly s požadavky…) Dobšíka rozzlobila. „Mrzí mě, že jsme ztráceli čas, když jsme s ním na toto téma jednali. Nevím, jestli chce, abychom něčím vyhrožovali… Jestli je tohle styl poradců paní ministryně, tak mi vstávají hrůzou vlasy na hlavě.“ Je taky prý hloupost, že učitel nepotřebuje sociální program. Zvlášť v některých regionech bude mít problémy s dalším uplatněním.

„Pro další rok budeme tvrdě žádat sociální program pro propouštěné ze školství. Jen počkáme, s kým budeme moci jednat. Jestli s touhle vládou, nebo s nějakou jinou. A pak to rozjedeme,“ říká F. Dobšík.

RADEK SÁRKÖZI, předseda AŠO-UOK, zase přichází s kritikou ČMOS PŠ, že neuzavřelo kolektivní smlouvu (a hned přiznává, že sám byl ve vztahu k CZESHA stejně neúspěšný), která by dala všem propouštěným stejný počet platů odstupného, jako mají pracovníci MŠMT – tedy pět. „To je nesmysl,“ hodnotí Dobšík tuto kritiku s tím, že takovou smlouvu je možné uzavřít pouze se zaměstnavatelem – a MŠMT není zaměstnavatelem nikoho v mateřském, základním ani středním školství. Je možné se odkázat pouze na dohodu, která je s MŠMT uzavřena, ta však nemá sílu kolektivní smlouvy. Předseda odborů na MŠMT karel duspiva navíc popírá, že by výhoda pěti odstupných v jejich kolektivní smlouvě vůbec byla.

Letošní rok se nechaly odbory trochu uchlácholit zatím nedoloženými slovy o seškrtání mrtvých duší a odchodu nekvalifikovaných a důchodců. Pro příští rok jim to však prý už stačit nebude. O prázdninách připravují jednání s MŠMT o tom, jaký požadavek bude předkládat vládě pro školský rozpočet příštího roku. Počkejme si tedy na výsledek.

RADMIL ŠVANCAR

< zpět do čísla
banners/lesany_konkurz_390x60.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz