archiv
Učitelské noviny č. 30/2004
tisk článku

Paskvil v zákoně

Nevím, jestli se někdy učiliště těšila na nový školský zákon, ale vzhledem k pasáži kodifikující podmínky maturitního nástavbového studia o tom dost pochybuji. Schválením zákona totiž část z nich o nástavby přijde. Ta část, která nevyučuje klasickým čtyřletým maturitním oborům a kromě nástaveb otevírá jen obory učební.

Ministerstvo školství svou myšlenku oficiálně obhajuje tím, že nástavby mohou mít jen školy, které mají pro maturitní studia podmínky. Spíš bych řekl, že na úřadě zvítězilo známé křídlo, pro které byly údajně nekvalitní nástavby už dlouhé roky nazpátek vynikajícím prostředkem, jak si zchladit svou administrativně regulační žáhu. A téměř určitě také zapracoval strach z toho, že žáci nástaveb neprojdou za pár let u státní maturity.

Ministerstvo ovšem zůstalo stát v půli cesty a výsledkem je legislativní paskvil, který staví chatrnou bariéru proti něčemu, o čem se říká, že je méně kvalitní, aniž by pro to byly exaktní argumenty. Bariéru, která zatne tipec vynikajícím školám, které se účastní řady ambiciózních projektů a jejichž žáci jsou ozdobou profesních soutěží a současně výjimkou na úřadech práce – a to jen proto, že krom nástaveb otevírají „pouze“ učební obory. Přitom ta učiliště, pro něž se nejlépe hodí označení „průměrná šeď“, zůstanou dál ve svém pohodlí, jen díky tomu, že mají jeden maturitní obor.

To není systémový krok, který by problém s domnělou nižší kvalitou nástaveb řešil, ale taktický (či pokrytecký) manévr, nápadně připomínající kauzu kolem podobně sporného zavedení přijímacích zkoušek v průběhu víceletého gymnázia. I pro nástavby si ministerstvo školství zvolilo strategii soustředěné mírné „nepodpory“, která je na dlouhé trati účinná a současně nehrozí bezprostředním konfliktem.

Handicapem nástaveb je jejich obecně špatná pověst v oblasti všeobecného vzdělání, kterou je nutné buď potvrdit, nebo vyvrátit. Jenže jejich kvalita se určitě nezlepší, když se část z nich zavře. Problém přetrvá a je docela dobře možné, že výsledky první ostré státní maturity dají ministerským sýčkům zapravdu. To už ale bude pozdě. Teď je poslední chvíle, kdy se mohou úředníci postavit k nástavbám čelem – a buď je na základě důkladné analýzy na všech učilištích zrušit, anebo jim nechat cestu volnou a všemi prostředky je podpořit.

PETR HUSNÍK

< zpět do čísla
banners/lesany_konkurz_390x60.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz