archiv
Učitelské noviny č. 32/2006
tisk článku

Waldorfské lyceum v Praze odstartovalo

Trvalo dlouho, než si u nás waldorfské školy vybojovaly vstup také do středního proudu našeho školství. Jedna každá zvlášť. Jako první uspěli v Příbrami, pak v Ostravě. Letošní září otevřelo nová waldorfská lycea v Semilech a v Praze. Na Jižním Městě, kde lyceum sídlí v prostorách Waldorfské speciální školy na Opatově, jsme prožili začátek školního roku. 


Byl vskutku netradiční. Ke školní budově se trousili mladíci a slečny ve sportovním s batohy na zádech. Mezi tím rodiče zvědaví na školu, která bude jejich děti čtyři roky vzdělávat. 

„Tady dneska strávíme jen jednu hodinu, pak hodíme bágly na záda a vyrazíme na vlak,“ vysvětloval ředitel lycea IVAN SMOLKA neobvyklý nástup do nového školního roku. Studenty a jejich učitele pak čeká 18 km dlouhá pěší túra do Smršťova pod Blaníkem. „Tam spolu prožijeme adaptační týden. Budeme chodit po okolí, debatovat, řešit různé věci pod širým nebem. Poznáme se lépe, než by se nám to podařilo ve škole, snáze se dáme dohromady. Myslím, že vstup do nového školního roku bude přímočařejší.“ 

o

To, aby absolventi Základní waldorfské školy v Praze-Jinonicích mohli – budou-li mít zájem – navázat studiem na waldorfském lyceu, připravovali učitelé osm let.

„V roce 1998 jsme začali s prvními semináři dvouapůlletého vzdělávacího cyklu pro učitele, aby byli dostatečně připraveni na vyučování ve střední škole,“ vzpomínal I. Smolka. „Zřízení školy se však nedařilo, následoval druhý dvouapůlletý vzdělávací cyklus, a stále nic. Pak už se zdálo, že lyceum projde, ale úřady nám opět přiklaply dveře. Jsem rád, že konečně můžeme tak dlouho připravovanou a vybojovávanou školu otevřít.“

o

Waldorfské lyceum zřizované Magistrátem hl. m. Prahy tvoří samostatný subjekt, nicméně se Základní waldorfskou školou v Jinonicích bude spolupracovat. Už teď má naplánované společné akce, učitelé se budou každý měsíc scházet na společné konferenci základní a střední školy.

„Chceme udržet kontinuitu mezi oběma školami, aby spolu souzněly.“

Lyceum má humanitní a jazykovou specializaci. Humanitní je zaměřena na pedagogiku, psychologii a sociální péči. Jazyková specializace využívá kontaktů s waldorfskými školami ve světě.

„Vzhledem k podobnosti učebních plánů mohou studenti strávit třeba měsíc i déle na stáži v některé ze zahraničních waldorfských škol. Letos – než se jazykově zdokonalí – pojedeme zatím společně na týden do Německa, ale od příštího roku už mohou jet na stáže individuálně.“

o

Zajímalo mne, jestli jsou všichni žáci lycea absolventy waldorfské základní školy.

„Jsme otevřeni všem. Podmínkou pro přijetí je absolvování kterékoli základní školy, nikoli jen základní waldorfské,“ pokračoval I. Smolka. „Z Jinonic přišlo 11 deváťáků. Dvě studentky, které původně studovaly na základní waldorfské škole, přešly z 1. ročníku střední školy zpět do našeho 1. ročníku; nechtěly si tuto příležitost nechat ujít. Jedna studentka k nám přišla z holandské waldorfské školy a zbytek – tedy 18 žáků – je z jiných škol.“

Není třída o 32 žácích na waldorfskou pedagogiku příliš?

„Měli jsme 50 uchazečů, i tak jsme museli hodně vybírat. Vzhledem k prostorovým podmínkám můžeme mít jen jednu třídu v ročníku. Přijímačky se skládaly z klasických testů z češtiny a matematiky a potom z pohovorů, abychom studenty lépe poznali. Snad mohu říci, že k nám přišli velmi zajímaví studenti, zárodky skutečných osobností.“

Takže ne děti, které by se na jinou střední školu nedostaly?

„To rozhodně ne, naše škola je poměrně náročná - i když se o waldorfských školách někdy tvrdí opak.“

Ve skutečnosti, že se ve třídě sejdou absolventi klasické a waldorfské základní školy, vidí Ivan Smolka plus. 

„Myslím, že to život ve škole oživí. Pro absolventy klasické školy bude náš styl výuky zajímavý, waldorfští žáci si ověří, že jejich výkony jsou přinejmenším srovnatelné.“

o

Hala bzučela. Třídní učitelka EVA FLACHOWSKY se proplétala mezi davem a se seznamem žáků v ruce zjišťovala, kdo ještě chybí. Její aprobací je němčina, vyučuje na lyceu i na WZŠ v Jinonicích. Je přesvědčena, že to zvládne, i když bude muset přejíždět z jednoho konce Prahy na druhý. Na své velké žáky se těší.

„Waldorfské lyceum nám doporučila kamarádka,“ dověděli jsme se od Jaroslavy kecové. „Původně se dcera hlásila na střední uměleckou do Hellichovky, na obor fotografie, ale brali jen deset dětí. Waldorfská škola má k umění blízko, myslím, že se tu dcera najde.“ O tomtéž je přesvědčena i HANA KÁROVÁ, která si lyceum pro dceru Dianu našla na internetu. 

„Vítám vás na naší nové škole…“

Hala ztichla, aby byla dobře slyšet slova, s nimiž přišli přát škole do vínku primátor Pavel Bém, ombudsman Otakar Motejl a proděkan pedagogické fakulty UK v Praze Zdeněk Helus. Bylo odstartováno.

JAROSLAVA ŠTEFFLOVÁ

< zpět do čísla
banners/1633989600_konference_390x60.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
1543878000_mikroskop.gif
1604012400_polar_125x125.jpg
ucebnice
anketa
Měl by stát zavést minimální laťku úspěšnosti u jednotných přijímacích zkoušek na SŠ?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
36%
33%
31%
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2021 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz

php shell hacklink php shell seobizde.com http://jigoloizmir.wordpress.com/ http://jigolositem.blogspot.com/ jigolo jigolo jigolo exproof etanj armatür okey sohbet süperbahis elitbahis süperbahis rulet masası rulet masası betboo betboo twitter betboo betboo https://www.promosyonbank.com/promosyon-kalem https://www.promosyonbank.com/promosyon-ajanda plak alan yerler bedava canlı mac izle betebet anadolu casino betebet212 betebet betebet bodrum escort mecidiyeköy escort anadolu casino alanya escort esenyurt escort şirinevler escort avcilar escort porno izle portville betebet 126 dijital marketing