archiv
Učitelské noviny č. 32/2004
tisk článku

Všechno, co inspektor na škole řekne, je bráno v potaz

ČŠI nechce rezignovat na hodnocení průběhu vzdělávání

Před prázdninami odstoupila z pozice ústřední školní inspektorky Marie Kalábová. Ministryně školství, Petra Buzková, nikoho jiného nepověřila vedením ČŠI, proto se podle organizačního řádu automaticky musel povinností ústředního školního inspektora ujmout momentální zástupce, kterým byl náměstek ZDENĚK VRHEL.


Jaké pravomoci má prozatímní ústřední školní inspektor?

Náměstek paní ministryně Jaroslav Müllner mě v dopise připomněl povinnost převzít úkoly spojené s vedením inspekce, zároveň mě však upozornil i na to, abych nečinil žádná nevratná rozhodnutí a veškeré složitější záležitosti konzultoval se zřizovatelem, tedy MŠMT. Musím přiznat, že naše komunikace funguje velmi dobře.

Objevilo se něco zásadního, co jste s ministerstvem musel konzultovat?

Od srpna došlo k menší úpravě organizačního řádu ústředí ČŠI, kterým jsem reagoval na to, že nemohu jmenovat svého náměstka. Vytvořil jsem proto oddělení inspekční činnosti, které dočasně supluje moji předešlou funkci, kterou byl ředitel sekce inspekční činnosti. Drobná úprava byla provedena i v organizaci sekce koncepční činnosti. Žádná situace, která by si nutně vyžadovala koncepční změnu, však zatím nenastala. Dal jsem pouze pokyn (bez konzultace s MŠMT) k tomu, aby se upravila metodika ČŠI, protože jsme v ní nalezli některé drobné nepřesnosti a nejasnosti, a to obzvláště v oblasti kontrolní činnosti. Doladili jsme také některé indikátory kvality, jež se překrývaly, sjednotili pohled na posuzování kvalifikace pedagogů nebo jsme například upravili postup při výstupu z kontrolní činnosti, přesněji řečeno oznámení o finanční nekázni, které ve smyslu zákona č. 218/2000 Sb. a na základě dopisu 1. náměstka ministra financí neposkytujeme již finančním, ale krajským úřadům.

Tím, co nejvíce přímo i nepřímo ovlivní činnost inspekce, bude navrhovaná nová školská legislativa. Která oblast se z ní nejvíce dotkne práce inspektorů? Přepokládám, že to budou asi zejména rámcové vzdělávací programy…

Rozhodně. Musíme se mimo jiné naučit posuzovat, jestli je školní vzdělávací program v souladu s RVP. RVP však nejsou podle našich informací mezi mnoha školami přijímány obzvlášť vstřícně. Jedině masivní podpora vzdělávání a informovanosti učitelů může celkově zlepšit postoj k RVP. Momentálně připravujeme určité projekty dalšího společného vzdělávání učitelů a inspektorů. Jako první jsme dokončili projekt s názvem Rozvoj systému evaluační činnosti ČŠI. Pracovní tým, který bude tento program realizovat, je složen z našich nejlepších inspektorů a metodiků, kteří již mají zkušenosti s RVP, ředitelů pilotních škol i teoretiků. ČŠI se výrazně podílí i na přípravě projektů, na které se budou čerpat prostředky z Evropského sociálního fondu.

Se zavedením RVP také souvisí maximální sebereflexe každé školy. Není to tak dávno, co se ČŠI snažila zdůrazňovat velký význam autoevaluace ve školách. Bude se v posilování tohoto trendu pokračovat i v budoucnosti? Zdá se mi, že je momentálně naopak na ústupu.

Myslím si, že někdejší snaha inspekce byla poněkud předčasná. Školy na sebehodnocení nebyly připraveny – často poskytovaly jen formální závěry. Nyní je podle mne naopak nejlepší okamžik k tomu, aby inspekce sehrála svou formativní roli. Chceme se inspirovat našimi partnery v zahraničí, konkrétně školní inspekcí ve Skotsku. Ta například pracuje s takzvanými proporcionálními inspekcemi, které mají vytvářet rovnováhu mezi autoevaluací a externí evaluací, tedy inspekcí. Jde o celkovou kulturu hodnocení, kterou školy ve Skotsku spoluvytvářejí. Domnívám se dokonce, že autoevaluace je jediná metoda, jak účinně vyvolat u školy zodpovědnost za její kvalitu. Externí evaluátor, ČŠI, by pak měla škole jen nastavit zrcadlo, podle něhož by si škola mohla porovnat, zdali její hodnocení není pokřivené. A pokud zjistíme, že vidění školy je optimální, není důvod, abychom ji často navštěvovali.

Autoevaluace by však asi neměla smysl, pokud by inspekce nehodnotila průběh vzdělávání. Stínový ministr školství (ODS) a předseda parlamentního školského výboru, Walter Bartoš, říká, že ČŠI by se měla orientovat jen na kontrolu dodržování právních předpisů na školách, nikoliv na hodnocení samotného vzdělávacího procesu. Minulé vedení inspekce se naopak snažilo hledat stále lepší způsoby toho, jak výuku hodnotit. Budete pokračovat v tomto trendu?

Ano. V této věci mám zcela vyhraněný názor. Nebudeme dělat opak toho, o co se snaží většina evropských zemí. Kontrola je samozřejmě důležitá a poměrně jednoznačná, ale přestože hodnocení průběhu vzdělávání je složité, a proto velmi diskutabilní, nechtěl bych na ně rezignovat. Naopak si myslím, že by se mělo stát jednou z priorit ČŠI. Naše nová metodika bude postavena na tom, jak správně vytipovat indikátory kvality. Budeme poskytovat auditní názor na to, jak výuku na dané škole vidí externí evaluátor. Zároveň budeme neustále ověřovat, jestli máme správné metody, jak zjišťovat kvalitu vzdělávání, zejména ve vazbě na výsledky vzdělávání.

Měl by se v něčem změnit i přístup jednotlivých inspektorů? Školy si občas stěžují, že jejich postupy jsou velice úřední a formalistické.

Všechno, co inspektor při návštěvě školy řekne, je bráno v potaz, a to někdy velmi vážně. Proto by se mělo této situace maximálně pozitivně využít. Je nepřípustné, aby se inspektor s pracovníky školy nebavil o takových věcech, jako jsou školní a vzdělávací program, evaluace, indikátor kvality. Aby jen přišel, shlédl výuku a sdělil, které vyučovací hodiny se mu líbily, a které nikoliv a odešel. To je nepřípustné! Každý inspektor by měl poskytnout při návštěvě školy zpětnou vazbu přímo na místě. Byť nejde o zcela závazný závěr (tím je zpráva z inspekční činnosti), jednotlivými učiteli je pochopitelně velmi citlivě vnímán. Není však přípustný ani druhý extrém, když inspektor na škole káže a říká, jak by se co mělo dělat. 

Sdělilo vám ministerstvo školství, na kdy ministryně plánuje konkurz na místo ústředního školního inspektora?

Přesný horizont nebo dokonce datum konkurzu neznám. Jedině jsem informován o tom, že byla již sestavena konkurzní komise. Z toho usuzuji, že během nejbližších týdnů bude termín konkurzu vyhlášen.

Přihlásíte se do něj?

Během tří měsíců jsem si mohl vyzkoušet, co zhruba obnáší práce ústředního školního inspektora. I na základě této zkušenosti zvažuji, zda se do konkurzu přihlásím. Definitivně jsem se však ještě nerozhodl.

LUKÁŠ DOUBRAVA

< zpět do čísla
banners/albert_390x60px_new.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz