archiv
Učitelské noviny č. 32/2004
tisk článku

Školní vzdělávací program na vlastní kůži

Šestnáct základních škol začíná ověřovat ŠVP, který si jejich učitelé sami vytvořili. Stála dvou i víceletá práce za to? Za ty nervy, práci, „dloubanečky“ kolegů, kteří „v tom nejedou“? Ředitelů tří pilotních škol jsme se proto zeptali: CO VÁM DALA a vzala tvorba ŠVP?


VÍT BERAN, ZŠ Táborská, Praha 4

Říkám to na všech seminářích: Kdyby nám dneska někdo řekl, že žádný RVP ZV nebude a ŠVP že nepotřebujeme, nebudu dvou let, kdy jsme se intenzivně učili a intenzivně tvořili, litovat. Naučili jsme se vzájemně spolupracovat. Přínos pro školu vidím jak v pedagogické tak v lidské rovině. Kantoři k sobě našli bližší cestu, začali spolu víc komunikovat, daleko víc promýšlet, co a proč chtějí učit. Je příjemné vidět po odpoledních učitele sedící v hloučku u počítače, jak se zaujatě dohadují, co ve výstupech má a co nemá být. Jak mají vypadat tematické plány, co do nich dát, o co je rozšířit, jak upřesnit. Přínos vidím i v tom, že učitelé zvládli počítačovou gramotnost, to, že dokáží využít komunikaci prostřednictvím počítačové sítě – v každém kabinetu máme počítač. Využívání výpočetní techniky se stalo pro většinu učitelů denní nezbytností.

Tvorba ŠVP nám určitě vzala čas a možná i trochu osobní pohody. V běžném běhu školního i rodinného pracovního týdne přibyl velký kus práce navíc. Čas si na ni musela najít i máma tří dětí. To nebylo snadné a na řadu lidí mohl nedostatek času působit stresově. Mně jako řediteli za to přidala další nejistotu. V květnu jsem se dověděl, že budeme od září plně ověřovat ŠVP. Přijal jsem tedy další pracovníky, ale na konci srpna jsem ještě nevěděl, jestli na ně budu mít dost finančních prostředků. Je ostuda, že v době školské reformy, nemůže ředitel pilotní školy bez rizika plánovat rozvoj lidských zdrojů ve škole. V tomto vidím obrovský problém pilotáže.

Ale jak už jsem řekl, v každém případě byla pro nás práce na ŠVP plus. Vnesla do školy daleko víc lidskosti a pedagogiky v tom pravém slova smyslu.

BLANKA JANOVSKÁ, FZŠ Chlupova (1.- 5. ročník), Praha 5

Hned v úvodu bych chtěla říci, že ŠVP neznamená jen změnu vzdělávání, ale změnu života školy vůbec. Přispívá k volnosti a seberealizaci učitele, zvyšuje jeho profesní odpovědnost. Škole pak otevírá větší prostor pro autonomii a profilaci. Ano, taky bere, hlavně čas a soukromí. Nejdřív jsme čas potřebovali na studium podkladů, pak na vytváření vlastního ŠVP. Teď jezdíme na různá setkání – učitelů, ředitelů, inspektorů – a předáváme jim své zkušenosti. Zatím jsme se nesetkali s negativním přístupem. Naopak, hlásí se stále více škol, které nás chtějí navštívit a vidět naši práci na vlastní oči.

Co tedy tvorba ŠVP škole dala? Učitelé se více a systematičtěji vzdělávají, vybírají si metody, které vedou ke konstruktivistickému učení, které co nejvíc zapojuje žáky. Ať chtějí nebo nechtějí, musejí týmově spolupracovat – jak v paralelních třídách, tak napříč školou. Tvorba ŠVP nás přiměla k důslednější analýze učiva – co je základ, a co si žák může v případě potřeby kdykoli vyhledat. Vůbec se změnil náš pohled na učivo. Nehledali jsme, co musíme splnit z pohledu osnov, ale co a proč se žák potřebuje naučit. Tady vidím hlavní smysl RVP ZV: Učivo není cílem, ale prostředkem učení. 

Co dává ŠVP žákům? Domnívám se, že hodně. Při zachování standardu vědomostí a dovedností získávají poměrně vyspělé schopnosti v sociálním jednání. Podporujeme jejich odpovědnost a sebedůvěru. Umějí komunikovat, obhájit si svůj názor, hledat argumenty; to hlavně díky programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Nezavrhujeme frontální výuku, jak se někdy říká, ale je pouze jedním z prostředků, které používáme. Častěji to jsou metody a formy kooperativní výuky, které děti nutí komunikovat, spolupracovat. Nadané děti rozhodně nebrzdíme, naopak otevírá se jim mnohem širší prostor pro uplatnění jejich znalostí. Co je hlavní - myslím, že naše děti chodí do školy rády. Pokud jim to někdo v příštích letech nezkazí, jsou motivovány pro celoživotního vzdělávání.

Karel Bárta, ZŠ Žižkova, Turnov

Školní vzdělávací program výrazně zvyšuje autonomii škol. Možnost vytvoření vlastního vzdělávacího programu jsme přivítali, protože se už deset let snažíme o uplatňování změn ve vzdělávání - jak po stránce materiální tak i v obsahu vzdělávání. Jde však o dlouhodobý proces. Základem je soustavné další vzdělávání pedagogů, změna myšlení nejen učitelů, ale i rodičů a celé komunity. K úspěšné realizaci kurikulární reformy je však třeba vytvořit podmínky. Vždyť v zastaralých výrobních halách nelze vyrábět moderní produkty, nelze pádit starým Trabantem po dálnici stotřicetikilometrovou rychlostí. Chvíli to jde, ale pak to skončí průšvihem. Jestliže zadání společnosti je vytvořit nový model vzdělávání, pak je nezbytné vytvořit pro tuto změnu podmínky. Jestliže chce Česká republika udržet krok s vyspělými státy světa, musí výrazně investovat do vzdělávání na všech stupních vzdělávací soustavy včetně celoživotního vzdělávání.

Realizace rámcového vzdělávacího programu není možná při zachování stávající předčasné selekce žáků do různých typů škol – víceletá gymnázia, školy a třídy s rozšířenou výukou, částečně i speciální školy. ZŠ dnes není základní školou, ale zbytkovou školu, se všemi negativními dopady. Mezinárodní srovnávací výzkumy ukazují, že státy, které uplatňují předčasnou selekci, mají značně horší výsledky.

Ke zlepšení podmínek na základních školách je třeba změnit systém vzdělávání budoucích pedagogů na vysokých školách, zlepšit finanční ohodnocení učitelů, vytvořit servisní služby na školách – asistenti pedagogů, speciální pedagogové, školní psychologové. Čím více dáme na vzdělávání, tím méně budeme dávat na vězení. Zatím je to spíš opačně. 

JAROSLAVA ŠTEFFLOVÁ

< zpět do čísla
banners/albert_390x60px_new.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz