archiv
Učitelské noviny č. 32/2004
tisk článku

Jak „rozklad“ proměňuje školy

Začátek září letos leckterou základní školu výrazně proměnil. Zejména školy v malých obcích vědí své. O rozklad nevyhověné žádosti o výjimku jich koncem minulého školního roku požádalo na šedesát. Uspěly jen některé. Jak se zachovaly ostatní, jsem se zkoušela ptát.


Oslovené základní školy zůstaly všechny zachovány. „Nevyhověli jsme jen pěti málotřídkám,“ dověděla jsem se v závěru prázdnin od ředitele odboru základního školství Karla Tomka. Telefonáty do škol jeho slovům nahrávaly. Všechny školy, s jejichž řediteli jsem hovořila, končily školní rok 2003-2004 jako plně organizované.

o

„Stačilo nám sloučit 2. a 4. ročník a výjimku tím pádem nepotřebujeme, máme v průměru 17 žáků na třídu,“ oznámila VLASTA PECKOVÁ, ředitelka ZŠ a MŠ Dolní Hbity. Oceňuje podporu obecního úřadu a hlavně to, že rodiče zůstali škole věrni. „Mluvili jsme s nimi, vysvětlovali. Pochopili to. Věřím, že k zápisu přijdou všichni předškoláčci.“

o

Organizační změny stačily na vyhovění liteře zákona také ZŠ a MŠ v Jesenici u Sedlčan. Obec hodně stála o to, aby měla plně organizovanou a ne jen prvostupňovou školu. „První stupeň funguje jako dvojtřídka, na druhém jsou všechny třídy samostatné, jak vyžaduje pokyn ministryně školství,“ prozradila ředitelka DrahomírA peštovÁ.

Spojení tří ročníků do jedné třídy se rodiče často obávají, nemáte strach, že příští prvňáčky přihlásí jinam?

„Snad je přesvědčíme, že i v takovém složení je učitelka může naučit. Zatím nám věří a doufám, že budou i nadále. V září neodešlo jediné dítě.“ 

o

„Teď už jsme snad nejhorší překonali,“ zadoufala MILENA BLÁHOVÁ, ředitelka ZŠ Kněževes. Loni spojovali na některé předměty 8. a 9. ročník, teď to pokyn zakázal. „Výuka byla bez problémů. Sice náročná na přípravu učitele, ale žáci dostali všechno, co dostat měli.“ Také jim se podařilo udržet ve škole všech devět ročníků díky spojení tříd na 1. stupni. „Horší to bylo na konci prázdnin, když média rozvířila, že školy, které nedostaly výjimku, se budou rušit. Tehdy někteří rodiče uvažovali o tom, že dají své děti jinam. Naštěstí se tak nestalo. Budeme dělat všechno pro to, abychom 2. stupeň udrželi.“ 

Ale co pro to může škola udělat?

„To, co děláme pořád: snažíme se o kvalitní výuku. Budova je zrekonstruovaná zvenčí i zevnitř. Máme pěknou a hlavně kvalitní družinu, školní jídelnu, příjemné, skoro domácí prostředí. I ve spojených třídách je dětí poměrně málo, takže se jim učitelé mohou hodně věnovat. Nepotkáte se tu s šikanou ani s patologickými jevy.“

o

Skoro totéž jsem se dověděla od VLADIMÍRA POLÁČKA, ředitele ZŠ Kvilice. „Jsme v pohodě, stačilo udělat minimální krok. Na 1. stupni spojujeme jenom 2. a 3. ročník – a tím to končí, žádnou výjimku nepotřebujeme.“ Protože jeden učitel odcházel do důchodu, ani propouštět tu nemuseli. „To víte, že stav ideální není, ale proti jiným školám jsme na tom - pokud jde o počet dětí – ještě dobře.“

Ale tady optimismus skončil.

o

„Dopis z ministerstva přišel den před koncem školního roku. To už jsme věděli, že nám rozklad zamítli, pan starosta si zajel pro verdikt osobně.“

JITKA DEBNÁROVÁ ze ZŠ Borotice je pověřená řízením školy teprve od půlky srpna. Spolu s ní je ve škole ještě jedna učitelka a jedna družinářka. Z plně organizované se škola na doporučení ministerstva změnila na prvostupňovou, učitelé z 2. stupně odešli.

„V září jsme začínali s 28 žáky ve dvou třídách; v jedné 1., 2. a 4. ročník, ve druhé 3. a 5. Rodičům se to nelíbilo, takže od nás všechny prvňáčky odvedli. Poslední předevčírem. Teď máme celkem 19 dětí, musíme opět žádat o výjimku.“

o

Podobně dopadla ZŠ v Počepicích. Z plně organizované školy je dvojtřídka se 17 žáky, která musí znovu žádat o výjimku. Někteří žáci z 1. stupně totiž jezdí se staršími sourozenci do města.

„Někdo do Sedlce, jiný do Sedlčan, další do Petrovic,“ dověděla jsem se od ředitelky MIROSLAVY SVOBODOVÉ. Na zastávce autobusu stojí děti v 7.30, ale některé také v 6.45.

o

Pak už jsem se nedověděla nic. Tedy oficiálně. Někde zakázal starosta škole podávat jakékoli informace. Jinde měli z publicity obavy. „Když nám novináři na začátku prázdnin strašně ublížili!“ Kdyby o rušení škol nepsali, kdyby televize nevysílala, rodiče by neodváděli děti jinam. „Však počkejte, kolik škol mimo výjimku se ještě vynoří, až na kraje dorazí zahajovací výkazy. To jen my jsme byli hloupí, že jsme o výjimku zavčas požádali.“

Něco na tom je, říkala jsem si v duchu. Když mají zřizovatelé pravomoc jmenovat a odvolat ředitele, proč nemohou rozhodnout o podobě své školy? Byly by to přece jednoduché počty. Stát vám dá na tolik a tolik žáků tolik a tolik peněz. Rozhodněte, jestli školu udržíte, nebo si pořídíte autobus a budete děti vozit jinam…

JAROSLAVA ŠTEFFLOVÁ

< zpět do čísla
banners/un_390x60_rmj.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz