archiv
Učitelské noviny č. 2425/2004
tisk článku

Otevřený dopis ministryni školství

Vážená paní ministryně,

člověk se vyvíjí a i já dospěl k názoru, že moje nářky nad směřováním základního školství v Učitelských novinách č. 15 a také na semináři školské komise v Poslanecké sněmovně 27. března t.r., byly přehnané.

Zvláště v souvislostech se současným vývojem společnosti. Vždyť dnešní "základka" je tou správnou dílnou nejen duší, ale i svalů a potřebné tvrdosti. A je jen dobře, že je i mlýnicí starších kantorů mého typu, dožadujících se větší kázně a namlouvajících sobě i všem, že i oni by uměli učit moderně a bez biflování, kdyby jim bábovičky nerozbíjeli darebové, se kterými si nevědí rady.

Houbeles, jen ti noví, odolní a především mladí dokáží naučit i za řevu a přestřelek papírové, křídové či hrubší munice. A když bude nejhůř, lze to proředit videem, pokud možno zábavným. Musím souhlasit s tím, co nedávno pronesla jedna z novodobých pedagogických star v Radiožurnálu: ti staří se už nezmění.

Změna je i přáním mnoha rodičů. "Když už se náš geniální či pracovitý potomek nedostal na gymnázium, ať je mu tam, kde ho stejně nic nenaučí, alespoň příjemně. Pokud neprospívá, je to především vina učitelů, kteří neumí látku pohodově vysvětlit. A snížená známka z chování je vrchol kantorské neschopnosti. Vždyť dítě nějak tu strašlivou nudu zabít musí."

Co se děje před (či za) školou, do toho pedagogové už vůbec nemají strkat nos. Zde si dovoluji poblahopřát úředníkům Vašeho ministerstva, kteří se bezchybně projevili v nedávné údajné šikaně před školní budovou. Snížená známka z chování patří na smetiště dějin a děti by jí už nikdy neměly být zatěžovány v rozletu. Naopak, tvrdost a ostré lokty jim jenom prospějí.

Starší učitelé (prý už něco zažili) též často kritizují nabobtnalé pravomoci současných ředitelů v rolích zaměstnavatelů, jejich imunitu před inspektorskou kritikou a praktickou neodvolatelnost. Jaká malost! Cožpak jme nevolali po tom, aby ředitel byl konečně opravdovým šéfem a manažerem? Že zaměstnává své kamarády a dokonce rodinné příslušníky? Vždyť to jednotu školy jen posílí. Že pokud nebude vykazovat vážnější administrativní nedostatky, bude neprůstřelný? A proč by měl každých 5 let znovu svoje schopnosti prokazovat?

Tak i já pomalu, ale jistě chápu, že jsem se mýlil. Šedá je škola, zelený život v Česku a ještě zelenější v Evropské unii. Naše školství by tam rozhodně nemělo vyčnívat. A tak i já se v červenci zařadím do fronty na Úřadě práce s vírou, že můj mladý a ambiciózní nástupce bude konečně ten pravý.

Miroslav Matěcha,
Jablonec nad Nisou

< zpět do čísla
banners/tesco_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
1543878000_mikroskop.gif
ucebnice
ucitelske_noviny_1_8_2019.gif
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
termaly_losiny_10-19.jpg
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2019 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz