archiv
Učitelské noviny č. 23/2004
tisk článku

Školu chrání kamery

V září to budou dva roky, kdy jsem psal o nově otevřeném areálu Speciálních škol Rakovník. Před tím byly totiž tyto školy rozesety ve starých a nevyhovujících barácích po celém městě. A tehdy 1. září se před školou scházeli rodiče s dětmi trochu překvapeni novou budovou nahlížející do budoucnosti.


Budova, která bude zastarávat pomalu

Tehdejší školský úřad jako první investor vyjednal s MŠMT částku přes 100 milionů korun, aby tu mohl vzniknout komplex moderních budov, které byly nakonec vyhodnoceny jako Stavba roku 2003 – „Za vytvoření kultivovaného areálu pro náročné výchovné a výukové aktivity se zřetelem k citlivému urbanistickému řešení,“ píše se ve zdůvodnění. Areál bojoval v soutěži vedle rekonstrukce krásného paláce Langhans v historickém centru Prahy nebo zimního stadionu v Českých Budějovicích. A uspěl. Podobně jako v předchozích letech budova základní školy v Rychnově nad Kněžnou v roce 2000 či ZUŠ v Liberci v pětadevadesátém.

Architekt po konzultacích i s pedagogy myslel pochopitelně na světlé třídy i zázemí pro učitele, na přehledné barevně rozlišené chodby a na tisíce dalších věcí. Mezi nimi i na bazén pro rehabilitaci postižených dětí („Poskytujeme ho žákům nejen z naší školy,“ poznamenává ředitel školy Ludvík Vožeh). Nazval jsem ho tehdy luxusem, ředitel však oponoval – „Proč stavět školu, která by byla v okamžiku otevření zastaralá?“

Přiznává, že skoro po dvouletých zkušenostech by nechal udělat několik věcí jinak. Není jich ale mnoho. Například trochu větší třídy pro zvláštní školu. Ale kamerový systém by zachoval.

Zloději o kamerách vědí

O kamerách se hodně hovořilo v souvislosti se zachováním soukromí ve výchovných ústavech. Zvláštní školy však také navštěvují děti, které jsou snadněji ovlivnitelné negativním příkladem, děti z méně podnětného sociokulturního prostředí, děti problémové z hlediska standardních norem chování. I proto se stala součástí projektu myšlenka zajištění bezpečnosti žáků a ostrahy objektu pomocí kamerového systému.

Dnes kamery hlídají vchody do budovy a hlavní chodby. „Myslím si, že zamezují i eventuálnímu vandalství žáků. Stěny chodeb nejsou za dva roky provozu vůbec poškozeny,“ upozorňuje L. Vožeh.  Tuto školu znají děti jen s kamerami – a bez problému si zvykly. Mluví o nich mezi kamarády, mluví o nich doma – o kamerovém zajištění se obecně ví. Vědí o nich určitě i zloději.

„Nemáme kamery proto, aby učitelům ulehčovaly práci v dozoru nad dětmi. To vůbec ne,“ zdůrazňuje s tím, že cílem je skutečně pouze zvýšení bezpečnosti v tak rozsáhlém objektu, jakým nový komplex budov je. Nikdy neuvažoval o tom, že by kamery byly i ve třídách – chápe, že by se učitelům taková kontrola v každém okamžiku nemusela líbit, mohla by je znervózňovat. „Nedovedu si představit, že bych sledoval na monitoru, jak učitelka v té které třídě zkouší,“ říká ředitel. Raději si udělá čas na běžné hospitace. Ale sledování chodby? Prostoru u vchodu? Proti tomu přece nikdo nic mít nemůže.

Kamery mají výchovný vliv

Přestože je škola skutečně veliká, na splnění záměru stačilo deset kamer. Jejich záznam se sbíhá v ředitelně, kde má ředitel možnost sledovat najednou všechna zabíraná místa, nebo si obrazovku přepnout jen na jednu kameru – pak je obraz pochopitelně výrazně zřetelnější. Všechny záznamy se stále nahrávají – jedna kazeta vydrží zhruba týden. Škola koupila čtyři kazety, které jsou uzamčeny v trezoru. Vždy je tedy k dispozici zhruba měsíc starý záznam. „Pokud bychom se ale z jakéhokoliv důvodu rozhodli záznam uchovávat déle, není problém kazetu přikoupit. Jde o kvalitnější verzi běžné videokazety, to by rozpočet školy rozhodně nezruinovalo,“ tvrdí L. Vožeh.

Kamerový systém běží v tomto režimu bezmála dva roky. Za celou dobu ho vlastně ředitel nevyužil. „A je to dobře! Myslím, že má na žáky (možná i na rodiče) výchovný vliv. Více se ve škole kontrolují, korigují své chování. A zloději? Ještě se do školy nepokoušeli dostat,“ chválí si preventivní účinky zvoleného zabezpečovacího systému. Je přesvědčen, že necelých 250 tisíc korun, které byly nutné k nákupu kamer a záznamového zařízení, nebyly zbytečně vyhozené peníze.

Určitě by se ale objevili i odpůrci tohoto systému kontroly a ochrany. Kritizovali by jeho neosobnost, možnost zneužití, možnost manipulace se záznamem. Přesto si ale myslím, že taková kritika není na místě. Konečně, zeptejte se ředitelů, kteří museli čelit útokům (a třeba i opakovaným) ze strany zlodějů. To je lepší, aby zloději věděli, že tuhle školu chrání kamery.

Radmil Švancar

Ludvík Vožeh získal za rok 2003 ocenění „Manažer roku“ v kategorii služby pro veřejnost. Uspěl tak v prestižní soutěži, kterou pořádá Česká manažerská asociace, Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR a Svaz průmyslu a dopravy ČR. Zároveň byl oceněn ministryní školství a obdržel  Medaili MŠMT 1. stupně za mimořádně záslužný čin při zlepšování podmínek pro výchovu a vzdělávání.

„S úspěchy bylo spojeno další zlepšení obrazu školy ve městě i širším okolí. Ale jinak jsme se nezměnili. Doufám,“ říká ředitel Speciálních škol v Rakovníku Ludvík Vožeh.

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_2_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz