archiv
Učitelské noviny č. 21/2004
tisk článku

Zrodí se krajští carové?

Sál jindy přecpaný lidmi zel poloprázdnotou. Učitelů pomálu. Sešli se tu odboráři a vědci, aby si vyměnili názory s krajským politikem na to, kdo a jak by měl rozdělovat peníze na platy pro krajské školy. Přišli i „velcí“ politici, poslanci.

Přestože tentokrát učitele téma rozpočtového určení daní (RUD) nezaujalo, jde o krok, který by zásadně změnil systém financování krajského školství. Zatímco nyní jdou školám peníze rozpisem z krajského úřadu, který vykonává státní správu v přenesené působnosti (jsou to peníze „zamašličkované“, určené pouze pro školství), v případě, že by zákon o RUD prošel, rozhodnutí o tom, zda přesunuté peníze krajům budou využity pro školství, bude ležet na samosprávě. Dobře, tarify by měli pracovníci ve školství garantovány. A co nadtarifní složky, které by spadly do krajského mlýnku? – a které dnes dělají zhruba 30 % příjmu, upozorňuje F. Dobšík. A navíc – lokálním rozhodováním se celý školský systém prý rozpadne na čtrnáct malých rozdílných školství.

Nehraje se tu o malou částku – kraje bojují o víc než sedmadvacet miliard korun. A s takovou sumou peněz jde pochopitelně i moc. I tato slova padla. Z krajských školských radních by se stali malí carové, kteří by rozhodovali o bytí a nebytí školy, o jejím důstojném životě, nebo o živoření. Kvůli tomu už stojí zato chodit s kloboukem v ruce. Kamarádi se budou mít líp, ředitelé škol, kteří budou v zastupitelstvu, budou u zdroje.

Představitel kraje Vysočina Miloš Vystrčil, bývalý učitel a starosta, zvolený za ODS, oponuje – věřte zastupitelské demokracii! Až nebude mít stát peníze a bude se chtít hojit na velkém školském finančním pytli, budeme těmi, kdo své školy podrží. Tomu se věřit může i nemusí. Zajímavé však bylo, jak zásadně se krajský radní rozešel s programem své strany, která v Modré šanci rozpočtové určení daní v navrhované podobě striktně odmítá, jak ho upozornil jeho stranický kolega - poslanec.

Kompromisní východisko pro financování krajského školství, které by ale asi krajům nestačilo, ve svém vystoupení navrhl ekonom Jan Koucký – rozdělit příslušnou část rozpočtu školství zřizovatelům podle počtu žáků a dalších kritérií – a o těchto penězích pak ať si kraj rozhoduje.

Setkání SKAVu nebylo poslední nad rozpočtovým určení daní. Doufejme. Přece jen – tak zásadní změna si zaslouží jak důkladné vysvětlování, tak diskuzi s těmi, na které nejvíc padne – tedy s lidmi v krajském školství. Nechceme toho přece na vládě tolik!

Radmil švancar

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_2_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz