archiv
Učitelské noviny č. 35/2004
tisk článku

Reforma, která je spíše rámcem

Když jsem se seznámil s návrhem reformy veřejných vysokých škol, byl jsem zpočátku trochu zklamaný. Čekal jsem, že zde najdu jakýsi manuál na to, jak odstranit některé nedostatky a nešvary panující na mnoha našich VŠ. Místo toho jsem v materiálu našel popis jakýchsi obrysů toho, co by se dalo změnit spíše rámcově, tedy ne uvnitř VŠ, ale ve vztahu k nim. Pak jsem si ale uvědomil, že takovýto přístup státu je v zásadě správný. VŠ jsou autonomní půdou a vláda ani žádný jiný byrokratický nebo politický aparát by jim neměl nic nařizovat. Stát ovšem VŠ přerozděluje peníze daňových poplatníků, a proto má právo v jejich zastoupení říci, co by za ně měly školy společnosti odvádět. A to jsme se nyní dozvěděli: více bakalářů, na druhé straně kvalitnější doktorandy, podpora aktivit vedoucích k excelenci, úzká spolupráce se zaměstnavateli budoucích absolventů, vznik neuniverzitních VŠ z několika současných VOŠ. Prakticky nic z toho nebude možné důsledně uskutečnit, pokud na to školy nedostanou od státu peníze. Otázkou je, zda je každá VŠ či fakulta dokáže skutečně efektivně využít.

Ministerská koncepce vysokoškolské reformy totiž také VŠ upozorňuje na to, že je potřeba důsledně rozdělit strukturované studium. A to je věc, kterou peníze mohou sice významně podpořit, ale je zde i riziko toho, že nepadnou vždy na úrodnou půdu. V některých případech je strukturování nebo spíše dublování některých studijních programů takové, že se opravdu nabízí otázka, zda je nemohly školy zmodernizovat již za současné peníze. Dále se na některých školách pohybují a přežívají opravdu zajímavá intelektuální individua, ze kterých jsou již celé generace studentů nešťastné. I to by se mohlo zlepšit již nyní za stávající výše finančních prostředků. A padl zde nejednou také zajímavý argument toho, že i když jsou naši vysokoškolští učitelé špatně placeni, na druhou stranu jich máme na počty studentů povážlivě hodně a jejich dostatečný pracovní výkon je v některých případech přinejmenším diskutabilní.

Proto říkám, nechť je reforma spuštěna, ať se do VŠ nalijí peníze, ale musí být zcela transparentní, co za ně VŠ odvedou. Takovouto strategii již dlouhodobě navrhuje předseda České konference rektorů Ivan Wilhelm a zdá se, že konečně na ni začínají politici alespoň trochu slyšet.

LUKÁŠ DOUBRAVA

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_2_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz