archiv
Učitelské noviny č. 36/2004
tisk článku

Skutečně stát ušetří?

Pedagogické centrum Praha, celostátní instituce s divným lokálním názvem, úlohu zanikajících pedagogických center nenahradí. Jak říká jeho ředitel, v ohnisku pozornosti PCP budou státní zakázky. Bude tedy nabízet to, co je důležité pro stát. Jenže spousta dalších věcí je důležitá pro kantory. Setkávání v rámci města, v rámci regionu, v rámci předmětové odbornosti. Výměna zkušeností – jak já si poradil s Vašíkem a jak kolegyně řeší odvedle problémy se Standou. Jak postavit hodinu dějepisu a jak zabavit ty lumpy ze čtyřky v družině. Naučit se s hrnčířským kruhem, aby hlína nelítala všude okolo.

Je fajn, když se to, co je důležité pro stát, sejde s tím, co je důležité pro učitele – příkladem asi bude funkční studium nebo jazykové vzdělávání. Pokud se ale tyto dvě cesty nepotkají, znamená to, že ta státní (po které tečou peníze) je důležitější než ta místní, regionální, oborová, zájmová, kreativní? Těžko.

Jenže ministerstvo školství se tak zachovalo. Rozhodlo se proti vůli drtivé většiny lidí ze škol zachovat pouze státní zakázku. Ministryně mluví o přezaměstnanosti na stávajících pedagogických centrech a o nutnosti snížení počtu lidí – až o dvě stě. Jenže dělat poloviční práci (tedy jen státní zakázku bez pokrytí „objednávky zespodu“) s polovičním počtem lidí není kumšt.

Kraje prý regionální, místní vzdělávání zaniknout nenechají. Doufejme, že to je pravda, i když je od státu nefér spoléhat na seriózní přístup toho druhého. Buď se dosavadní lokální úkoly pedagogických center přelijí do již existujících institucí s krajským zastřešením, nebo kraje vytvoří nějaké instituce nové. Každý trochu jinak, s jinou filozofií, s jinými představami. Každý pes jiná ves. I tam ale bude nutné zaměstnat nějaké lidi, práce se bohužel sama neudělá. Bude to jako s bývalými školskými úřady, které sice byly zrušeny, ale po několika letech bylo spočítáno, že nyní jejich práci na ministerstvu, krajích a obcích třetího stupně dělá podstatně víc lidí, než bylo třeba dřív. Ovšem – ve školství se ušetřilo. Na úředníky se vydalo míň peněz. To, že to jde z jednoho velkého balíku, na který každý z nás vydělává, jako by nikoho nezajímalo.

Zlobí mě polopravdy, obcházení skutečnosti. Podstatně sympatičtěji mi zněla další ministerské sdělení – chceme rozhodovat o penězích Evropských sociálních fondů. Jasné, srozumitelné sdělení. Bez centralizace pedagogických center by to bylo obtížné. Dobře. Proč ale tolik mlhy a divných slov okolo? A proč kvůli tomu rušit funkční systém DVPP?

RADMIL ŠVANCAR

< zpět do čísla
banners/lesany_konkurz_390x60.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz