archiv
Učitelské noviny č. 19/2004
tisk článku

Ztrácíme historické povědomí?

„Co je to za kravál?“ vyptávala se drobná blondýnka teenagerského věku, když v poledne rozřízly vzduch sirény.

„Je pátýho května, ne!“

„No a co má bejt! Je snad nějakej poplach, nebo co?“

Rozhovor jako by se prolnul s anketou, která ve stejném týdnu prolétla televizními zprávami. Moderátor nadhazoval středoškolákům letopočty – od srpna 1968 až k listopadu 1989 – leč odpovědi byly, mírně řečeno, tristní. Až by se chtělo říct: Co ta škola dělá, že ani tohle žáky nenaučí?!

Že by dějepisáři měli pravdu, když se dopředu zlobí na rámcové vzdělávací programy a varují před zánikem historické gramotnosti? Jenže pozor! Odpovědi, které z dnešních žáků základních a středních škol padají, jsou výsledkem konzervativních osnov a závazného standardu vzdělávání. Jestli ta výuka nebude o jiném…

Večer jsem pak sáhla po sborníku, který před rokem přišel ze Základní školy Zámecká v Litomyšli. „Je to výsledek dlouhodobého bádání kolektivu dětí naší školy,“ psala učitelka dějepisu. Pod názvem Zmizelí sousedé jste nalistovali příběhy židovských rodin z Litomyšle a okolí, jak je zachytili žáci jedné školy. Reprezentativní brožura doplněná historickými fotografiemi a dokumenty. Regionální učebnice v tom nejlepším slova smyslu. Ze všeho nejvíc ale cenná tím, že žáky vedla krok po kroku dobrodružstvím objevování. Hledání pamětníků, rozhovory, pátrání v archivech, porovnávání a vyhodnocování informací, psaní textů, shánění dokumentů… Nevím, do jaké míry zvládají mladí autoři podrobná dějepisná data, ale věřím, že pro ně už nikdy nebude historie suchou literou. Byly totiž „u toho“, dostaly šanci část dějin „prožít“.

Samozřejmě že se bez časové osy neobejdeme. Základní historické mezníky by však měly být ukazateli hranic, orientačními body, o něž se opírá vědomí kontinuity, pochopení určitého období ve společenských souvislostech. S ohledem na věk dítěte. To zejména. Protože když historii proměníme na dlouhé sloupce dat a jmen bez obsahu, vypaří ze žákům z hlavy dřív, než skončí přestávka.

Od 1. května jsme součástí Evropské unie. Tím spíš bychom však měli vědět, odkud jsme přišli, čím jsme prošli a čím chceme být.

JAROSLAVA ŠTEFFLOVÁ

< zpět do čísla
banners/un_390x60_rmj.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz