archiv
Učitelské noviny č. 19/2003
tisk článku

Integrace

Na průmyslovce nás učili, že integrovaný obvod je (laicky řečeno) malá elektrotechnická součástka s moc nožičkama a možnosti jeho využití jsou téměř neomezené. V dnešní době je však zřejmě natolik rozšířen, že se čelní představitelé naší společnosti rozhodli, hledat pro proces integrace nové uplatnění. A tak se integruje kde kdo a kde co.
I když pominu problematiku evropské integrace, zbývá toho ještě dost a dost. Neintegrují se jen systémy - dopravní či záchranné. Integrují se i lidé, a považte - dokonce i děti! Takové méně nadané dítě, které by za normálních okolností bylo zařazeno do zvláštní školy, může se (třebas na nátlak rodičů) stát dítětem integrovaným. Což spočívá v tom, že chodí sice do "normální" školy, ale vzhledem ke svým schopnostem pracuje "individuálním tempem". V praxi to znamená, že chudák kantor musí zajistit běžnou práci třídy a ještě individuálně přispívat k rozvoji sice méně nadané, leč integrované ratolesti. Prý se tím "slabším" jedincům poskytuje stejná šance, jako těm tzv. "normálním", neboť "oni si to přece zaslouží". Nepochybuji, že si to zaslouží, ale provedení mi připadá stejně logické, jako postavit s olympioniky na stejnou startovní čáru paralympika a říci: "Běž!" Můj dědeček tomu říkával "míchat koše s baňama", ale to byla jiná doba. Říci to dnes, se zlou by se potázal, a i já si svým způsobem koleduji.
Možná tomu nebudete věřit, ale počítám se mezi zastánce integrace. Ovšem integrace přirozené, na poli aktivit, které mohou integrované děti s ostatními bez větších problémů sdílet. Není důvodu, proč by děti s různým IQ nemohly integrovaně hrát fotbal, či plácat z písku bábovičky. Taková integrace by velmi výrazně přispěla k odstranění sociální stigmatizace jedněch a zvýšení sociální vnímavosti druhých. Paralelní existence v hodině matematiky je však integrací asi jako kočka velbloudem. Neboť v integraci jde o "spolu" nikoliv "vedle sebe". Vychovávat dítě v tom, že je "někdo jiný", "někdo s individuálním přístupem" (rozuměj: "někdo extra"), je tak krátkozraké, že mé tři dioptrie jsou proti tomu hadr.
Vzdor tomu jsem na své dioptrie i na dědečka hrdý. Na dioptrie, že nestoupají. Na dědečka, že neklesl a radši se nechal zavřít v Jáchymově. Ale to byla tehdy úplně jiná integrace...

JAN OTAVA,
t.č. civilní služba
ÚSP Vincentinum Šternberk

< zpět do čísla
banners/1600293600_tesco_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
1543878000_mikroskop.gif
dekra_125x125-s.jpg
1597960800_mascotte_125 x 125.jpg
ucebnice
1599602400_okentes.gif
anketa
Pomůže Strategie 2030+ změnit školství k lepšímu?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
40%
33%
27%
evvoluce.png
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz