archiv
Učitelské noviny č. 19/2003
tisk článku

Chceme navíc minimálně deset miliard

Nový předseda školských odborů FRANTIŠEK DOBŠÍK

Víkendový školský odborový sjezd postavil do čela Českomoravského odborového svazu pracovníků školství nového člověka. Je to blízký spolupracovník dlouholetého (nyní už čestného) předsedy svazu Jaroslava Rösslera, Moravan FRANTIŠEK DOBŠÍK. V rozhovoru pár minut po skončení sjezdu jsme zjišťovali, s jakými představami do nejvyšší odborové funkce přichází.


V jakém stavu přebíráte svaz po ing. Rösslerovi a co byste chtěl dělat jinak než on?

Svaz přebírám v konsolidované podobě. Pan Rössler sehrál v historii tohoto svazu nepřehlédnutelnou úlohu a dlouhý potlesk delegátů sjezdu jeho práci zhodnotil. Chci na jeho činnost navazovat, i když nechci jít ve vyjetých kolejích. Rád bych pracoval v širším týmu a rozhodoval v rámci kolektivního orgánu, kterým by mělo být nově ustavené vedení svazu.

Mluvíte o širším týmu - rozhodnutí sjezdu o snížení počtu profesních sekcí však znamená zúžení odborného zázemí svazu.

Na první pohled to tak může vypadat, ale na druhé straně vznikají nové orgány - například rada předsedů oblastních rad, která bude mít na rozhodování výrazný vliv.

Vy jste pro snížení počtu sekcí hlasoval? Co to bude vlastně znamenat?

Nehlasoval. Myslím, že hlavně profesněji zaměření kolegové (speciální školy, ZUŠ…) budou své místo ve svazu nyní obtížněji hledat.

Nepovede tato změna k dalšímu odchodu členů?

Mám tuto obavu, ale udělám maximum, aby se nenaplnila.

Důvodů pro odchod členů je ale víc. Kde je nejnižší hranice počtu členů vašeho svazu?

Tou hranicí je současný stav, tedy okolo 70 tisíc členů. Pokud bychom měli klesnout pod tuto úroveň, pravděpodobně by to znamenalo, že něco selhává.

Co selhává?

Bohužel, jsou to některé oblastní rady, které nepracují tak, jak by měly. I proto se chystám hodně jezdit do regionů.

Dal vám sjezd mandát k vyšší radikalizaci?

O radikalizaci se tu hodně hovořilo…

…promiňte, ve sjezdové diskuzi jsem o radikalizaci neslyšel ani slovo.

Je pravda, že to zaznívalo spíš v zákulisí a objevilo se těsně před schvalováním usnesení. A co se mého mandátu k radikálnějším vystoupení týká - pokud nebudou naše vyjednávací snahy úspěšné, může k němu dojít. To ale ukáže čas.

Co by se muselo stát, abyste školství zvedl do stávky?

Pokud by to mělo být zítra, tak třeba snížení tarifů. Reálně ale před sebou máme řadu jednání - například o finančním zajištění šestnáctitřídního tarifního systému. Tam hrozí, že se s vládou nedohodneme.

V čem?

Stále ještě nejsou známy tabulky šestnáctitřídního tarifního systému, tedy kolik budou lidé v jednotlivých třídách skutečně brát. Pokud by se do nich promítla pouze současná úroveň objemu mzdových prostředků, bylo by to podle nás naprosto nedostačující. A těch pár miliard, které slibuje ministerstvo financí přidat na celou rozpočtovou a příspěvkovou sféru, nepokryje ani naše požadavky pro pedagogické a nepedagogické pracovníky.

Kolik budete požadovat?

Vycházím z toho, že vláda řekla, že se ztotožňuje s dlouhodobým záměrem rozvoje školství. V něm se hovoří o minimální částce 10 miliard a maximální částce 15 miliard.

Stačila by vám minimální částka?

Ano, s tou bych mohl být spokojen.

Jaký bude váš první úkol ve funkci předsedy?

Zúčastním se zhodnocení rozpisu přímých výdajů, které rozdělovaly letos kraje. Představitelé krajských odborů školství budou spolu se zástupci ministerstva školství a školských odborů hovořit o tom, jak se tento úkol podařilo či nepodařilo splnit - jde o naplnění rozhodnutí o zvýšení tarifu, zachování nenárokové složky platu, pokrytí finančních nároků na rozšíření právní subjektivity na všechny školy atd.

Jak rozpis podle vás dopadl?

V některých krajích je klid a lidé jsou spokojeni, jinde - například ve Středočeském kraji či Pardubickém kraji je určité napětí. Kolegové čekají, zda se na tomto jednání situace vyjasní, nebo zda budou muset oslovovat svou členskou základnu kvůli eventuálním regionálním nátlakovým akcím.

Sjezd rozhodl ještě před vaším zvolením o tom, že jedním z cílů bude dosažení stavu, kdy celý plat ve školství bude nárokový, jeho součástí nebude pohyblivá složka. Jaký je váš názor na tento cíl?

Myslím si, že to není zcela splnitelný úkol. Původní návrh (98 % nárokové složky platu - pozn. red.) byl reálnější.

Kandidaturu jste přijal a zvolen jste byl ale v okamžiku, kdy byl program s tímto bodem schválený. Zavázal jste se tedy plnit tento program i s bodem, se kterým zcela nesouhlasíte…

Jde o tento jeden bod, který se podařilo do programu "prohlasovat" i přes můj nesouhlas. Jako celek však je náš program na další čtyři roky reálný.

RADMIL ŠVANCAR

< zpět do čísla
banners/1558389600_patron-deti_390x60.jpg
reklama
ucebnice
vizab_240x100.jpg
okentes2018-a.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
citoliby-web.jpg
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2019 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz