archiv
Učitelské noviny č. 16/2004
tisk článku

Jak staré jsou moderní metody vyučování? P. Husník, UN č. 14/2004

Nevím, odkud se vzalo obecné přesvědčení, že "před tabulí na všech frontách vítězí frontální výuka" a že se neučí moderním způsobem. Jestli je jediným zdrojem této fráze výroční zpráva české školní inspekce, pak to neberu.

Inspektoři pro mě nejsou těmi, kteří by uměli hodnotit práci škol. Aspoň ve velké většině. A i kdyby se na školách učilo, jak tvrdí tato fráze, inspektoři rozhodně nejsou z těch, kteří by to dokázali zjistit. Jsou to většinou kantorští mazáci ze staré školy, kteří moderní vyučovací metody znají jenom z učebnic, ale rozhodně nejsou o nic lepší než průměrní kantoři. Potkal jsem kolegů inspektorů dlouhé zástupy a ani na okamžik jsem nenabyl dojmu, že by většina z nich odborně stála nad průměrem. Uměli se jen tvářit veledůležitě a být okázale přísní - jako z prvorepublikových filmů. Ale to bylo asi tak všechno.

Nedělám si iluze o práci učitelů před tabulí, ale ani o inspektorech. Výroční zpráva je jedna věc, ale jednotlivé inspekční zprávy druhá. Vždyť se podívejte na ten rozdíl! V inspekčních zprávách popisujících práci škol, učitelů a ředitelů, nenajdete skoro nic, co dopodrobna a hlavně erudovaně hodnotí didaktickou a metodickou práci učitele. Jen fráze, samé fráze. Z inspekčních zpráv se prostě nedozvíte, co jsou to moderní vyučovací metody a jestli je učitelé používají dobře, špatně anebo vůbec.

Většinou se objevuje hodnocení typu (cituji z článku): "Prakticky nepřetržitý monolog učitelky pouze občas přecházel v dialog se žáky..." nebo "Nedostatečný časový prostor byl vyhrazen pro vyjádření názorů a stanovisek žáků, pro jejich individuální nebo skupinové aktivity..." To je ale málo. Ke zjištěním této úrovně nepotřebujeme specialistu - inspektora. To dokáže diagnostikovat už student prvního ročníku pedagogické fakulty.

Myslím, že by si téma moderních vyučovacích metod zasloužilo víc, určitě nějaký celostátní průzkum podle jasných regulí. Jenže kdo by se do tak riskantního podniku chtěl pustit?

ADAM VÁCHAL,
Ústí nad Labem

< zpět do čísla
banners/un_390x60_rmj.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz